خبر فوری
شناسه خبر: 47324

پرورش شتر کم سرمایه‌بر و پُربازده

یکی از وزرای اسبق وزارت جهادکشاورزی که چندی پیش، دیداری از استان سیستان و بلوچستان داشت؛ از مزرعه پرورش شتر دیدن کرد

پرورش شتر کم سرمایه‌بر و پُربازده

اخبار سبز کشاورزی؛ یکی از وزرای اسبق وزارت جهادکشاورزی که چندی پیش، دیداری از استان سیستان و بلوچستان داشت؛ از مزرعه پرورش شتر دیدن کرد که نکات بسیار خوبی را درباره تولید و ایجاد ارزش‌افزوده براساس پرورش شتر و تولید گوشت گرم، شیر و درآمدهای جانبی آن مطرح ‌کرد. وی در این استان به منطقه جاده چشمه رفت و گفت: در هشت کیلومتری زاهدان، یک مزرعه پرورش شتر وجود دارد؛ که شتر را در یک مزرعه پرورش می‌دهد.

تا آن زمان، پرورش شتر در مزرعه را مشاهده نکرده بودم. در این منطقه، کارآفرینی به نام بلوچ زهی فعالیت دارد که شترها را از صفر انتخاب کرده و روزی حدود ۱۵ لیتر شیر از هر شتر می‌گیرد.

همچنین افزود: شیر شتر را در زاهدان به قیمت هر لیتر حدود 500 هزار تومان خریداری می‌شود. این هموطن ما، نزدیک به 300 راس شتر دارد. وی با بیان این که همه این شتران در زمینی به وسعت دو هکتار پرورش می‌یابند و خوراک آنان، گیاه خار آدر یا خارشتر است؛ که در ان منطقه کویری به وفور پیدا می‌شود و نگرانی برای تامین آن وجود ندارد.

وی با بیان این که مردم به طور خودجوش برای پایداری کسب و کار خود تلاش می‌کنند و برای مشکلات پیش‌آمده نیز راه‌حل‌های بومی و علمی می‌یابند؛ اضافه کرد: بیماری گر شدن شتر، یکی از مشکلات شترداران است.

پرورش شتر کم سرمایه‌بر و پُربازده (1)

در این منطقه کسی که شترداری می‌کرد برای درمان "بیماری گری" تمهیدی اندیشید. وقتی سوال کردم که برای درمان بیماری جدی و مهلک گری چه می‌کنی؟ اظهار داشت: به پاکستان رفتم و دیدم که در آن کشور این بیماری را چگونه درمان می‌کنند. در آنجا گرد سفیدی را به روی محل گری می‌مالند و آن را درمان می‌کنند. آن شتردار افزود: این گرد فقط در پاکستان یافت می‌شود و در حال پیدا کردن روش تولید آن هستم.

توجه کنید که این فرد، نسل اندر نسل شتربان و پرورش‌دهنده شتر بوده و اکنون شتران را به‌گزینی کرده و به کار پرورش شتر و تولید شیر، گوشت، پشم، کرک و کود مشغول است.

در مورد این تجربه دیدار تصریح می‌کند: با همین امکانات موجود در زاهدان و دیگر شهرهای استان، هر هموطنی می‌تواند تا هزار راس شتر را با کمترین امکانات سرمایه‌گذاری، در اراضی که بدون استفاده و بهره‌گیری از نیروی انسانی منطقه پرورش دهد. شیر و گوشت تولید کند و صنایع‌تبدیلی در استان رونق گیرد. در آن منطقه هم که خار آدر یا خار شتر فراوان است و خوراک کافی برای این دام وجود دارد.

وی گفت: حاصل این دیدار و تجربه را به‌طور مشروح به مقام‌عالی وزارت، دکتر نیکبخت و مهندس حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی ارایه دادم که چنین کسب و کار بومی، کم‌سرمایه‌بر و پرحاصل را می‌شود در آن منطقه تکثیر کرد؛ زیرا این فعالیت اقتصادی هم درآمدزایی و هم ایجاد اشتغال در منطقه‌ای می‌کند که از بیکاری به قاچاق سوخت و ... روی می‌آورند. امیدوارم درباره این امر مهم، توجه شایسته‌ای انجام شود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۸-تیر ۱۴۰۳

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای