آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22030

توجه ویژه سازمان دامپزشکی به تسهیل خدمات‌دهی

دکتر سیدمحمدآقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در نشست خبری 7 شهریور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به تشریح اقدامات و برنامه‌های این سازمان پرداخت

توجه ویژه سازمان دامپزشکی به تسهیل خدمات‌دهی
دکتر سیدمحمدآقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در نشست خبری روز دوشنبه 7 شهریور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به تشریح اقدامات و برنامه‌های این سازمان پرداخت و گفت: از مهم‌ترین اهداف ما در سازمان دامپزشکی، اتخاذ تصمیمات و اقداماتی است که خدمات‌دهی به مردم را تسهیل و از ایجاد فساد اداری جلوگیری کند.

زمان مشخص برای خدمات‌دهی

به گزارش اخبار سبز کشاوززی ، آقامیری گفت: در راستای خدمات‌رسانی مناسب به مردم، متقاضیان و مراجعان، تمامی خدماتی که در مجموعه سازمان دامپزشکی انجام می‌شود را احصاء و مدت زمان انجام این خدمات را مشخص کرده‌ایم تا متقاضیان دریافت خدمات بدانند که برای دریافت خدمت مورد نظر، چه دوره زمانی را باید طی کنند تا بیشتر از آن وقت‌شان را برای انجام آن تلف نکنند و کارکنان سازمان نیز باید به این موضوع پایبند باشند.
بیشتر بخوانید: دامپزشکی، سلامت‌سنج انسان

لزوم اصلاح قانون دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه اعلام کرد: از جمله مسائل مهم دیگر در سازمان دامپزشکی بحث قانون سازمان دامپزشکی است و با توجه با اینکه قانون فعلی به سال 1350 برمی‌گردد، جزو اولویت‌های ما است که این قانون را اصلاح و براساس تغییراتی که در 50 سال گذشته اتفاق افتاده، اصلاح قانون دامپزشکی انجام شود.

نظارت بر کیفیت داروها و مواد بیولوژیک

آقامیری در ادامه اعلام کرد: برای نخستین‌بار و به‌صورت جدی برای انجام مباحث PMS اقدام کرده‌ایم و ماده موثره دارو و مواد بیولوژیک را که در کشور توزیع می‌شود، به‌صورت رندوم و دوره‌ای، کنترل و ماده موثره این داروها را از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا داروهای باکیفیت به دست مصرف‌کنندگان برسد. از توانمندی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی به عنوان آزمایشگاه‌همکار نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم.

تولید محصولات سلامت محور

وی عنوان کرد: موضوع دیگر بررسی باقی مانده‌های دارویی و سموم در مواد لبنی و پروتئینی است که تلاش می‌کنیم با تشدید نظارت‌ها، محصولات سالم به دست جامعه برسد. در همین زمینه نیز کمیته‌ای تحت عنوان کمیته تولید بهداشتی در کشور فعال کرده‌ایم و سعی می‌کنیم که حدود 1000 دامداری در سطح کشور را به صورت استاندارد نظارت و محصولات آنها را با هدف صادراتی و با کیفیت عالی تولید کنیم. همچنین هدف این است که همین محصولات سالم در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی نیز قرار گیرد.

تولید 91 درصد واکسن‌های دامی در داخل کشور

آقامیری عنوان کرد: موضوع دیگری که در بحث حمایت از تولید و خودکفایی اهمیت دارد، موضوع واکسن‌ها است که 600 میلیون دُز واکسن دامی در سال نیاز داریم و حدود 91 درصد یعنی 550 میلیون دز آن در داخل کشور تولید می‌شود.
همچنین در واکسن‌های طیور حدود 10.5 میلیارد دُز نیاز کشور است که 5/3 میلیارد دُز آن در داخل کشور تولید می‌شود و سیاستی که در پیش گرفته‌ایم در جهت خودکفایی برای تولید واکسن است و از همه تولیدکنندگان واکسن می‌خواهیم که به سفارش‌های واکسن سازمان دامپزشکی ورود کنند و ما آماده همکاری با آنها هستیم.
برای تکمیل برنامه‌های سازمان دامپزشکی در تولید واکسن مصمم هستیم که از طریق مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی، بذر واکسن را تولید و در اختیار شرکت‌های تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک قرار دهیم و در این میان از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حمایت و درخواست همکاری داریم.

توسعه روابط با همه کشورها

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه اعلام کرد: در حوزه ارتباطات بین‌المللی در تلاش هستیم با همه کشورها موافقت‌نامه‌های همکاری داشته باشیم و به‌جز برخی کشورها مانند رژیم غاصب صهیونیستی و کشورهایی که به منافع ملت ایران خدشه وارد می‌کنند، با هیچ کشوری خط قرمز نداریم و لازم می‌دانیم که برای تولیدکنندگان داخلی بازارهای مناسبی را ایجادکنیم.
آقامیری گفت: در همین راستا با مذاکرات انجام گرفته بعد از 6 سال صادرات محصولات طیوری ایران به کشور عراق از سر گرفته شد و صادرات ماهیان گرمابی و سردآبی به اقلیم کردستان عراق نیز آزاد شده است.
همچنین صادرات آبزیان از جمله میگو و سخت‌پوستان به کشورهای اتحادیه اروپا انجام می‌شود که جزو اقدامات ارزشمند سازمان در جهت حمایت از تولیدات داخلی بوده است.

ریشه کنی 5 بیماری دامی در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین عنوان کرد: برنامه‌هایی در دست اقدام داریم که 5 بیماری آبله، تب برفکی، شاربن، هاری و بروسلوز (تب مالت) را در کشور ریشه‌کن کنیم و برای اجرای این طرح حداقل به دو سال زمان نیاز است و ریشه‌کنی این بیماری با مزایای بسیاری از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای کشور دارد.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۶ - شهریور ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای