خبر فوری
شناسه خبر: 37065

دکتر ایوب فصاحت: حذف یارانه‌ها باعث کاهش سرانه مصرف شد

فرشته زینلی 

دکتر ایوب فصاحت: حذف یارانه‌ها باعث کاهش سرانه مصرف شد
اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر ایوب فصاحت در چهار دولت با گرایش‌های مختلف از مشاور جوان دولت نهم تا امروز کار کرده و موفق بوده است. وی در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت بر حُسن اجرا، تعامل و همسو کردن کمیسیون کشاورزی مجلس با وزارتخانه در رابطه با امنیت غذایی، دور زدن تحریم‌ها، افزایش بهره‌وری همکاری نزدیک با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد کشاورزی و دفاع از منافع کشاورزان، صاحب نظر و دارای رزومه است.
تجربیات مدیریتی دکتر فصاحت در دو بخش و دو مرحله، پایلوت‌هایی از وزارت جهادکشاورزی را به اجرا درآورده است.
  • ریاست سازمان جهادکشاورزی استان تهران که در تولید 5 محصول سبزی و صیفی گلخانه‌ای، سیب درختی، گیلاس، قارچ خوراکی و تخم مرغ رتبه اول کشوری و در مجموع رتبه سوم محصولات کشاورزی ایران را دارد.
  • در سمت مدیرعامل سازمان میادین میوه تره‌بار شهرداری تهران که از تمام نقاط کشور انواع محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور و عسل و… به آن ارسال و ارتباط تنگاتنگ با کشاورزان ایران دارد.

حذف یارانه‌ها باعث کاهش سرانه مصرف شد حذف یارانه‌ها باعث کاهش سرانه مصرف شد

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران گفت: در زمان حذف یارانه‌ها، تحت عنوان هدفمند‌سازی یارانه‌ها، در کسوت رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران، مخالفت جدی درباره حذف برخی یارانه‌ها داشتم؛ به این دلیل که معتقد بودم این یارانه‌ها هدفمند نمی‌شود، بلکه برخی از یارانه‌ها حذف می‌شوند.
بیشتر بخوانید: هزینه درمان حذف لبنیات ۱۰ برابر یارانه شیر
با این تصمیم‌گیری، قریب به 350 تا 400 هزار میلیارد تومان یارانه از بخش کشاورزی گرفته شد و در شرایطی که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده بود، شاید با همین یارانه مستقیم قدرت خرید مردم برای برخی محصولات ازجمله لبنیات بیشتر بود و با حذف آن، شاهد همین مسائلی هستیم که اتفاق افتاد و حدود 30درصد مصرف لبنیات در کشور کاهش پیدا کرد که به نظر می‌رسد لازم است یارانه‌های ویژه‌ای برای مصرف لبنیات در نظر گرفته شود.

اختصاص غرفه‌های ویژه فروش لبنیات در میادین میوه و تره‌بار

فصاحت در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: در راستای حمایت از زنجیره تولید در بخش دامپروری و لبنیات و نیز برای افزایش دسترسی مردم به این موادغذایی با ارزش، بر آن شدیم در سازمان میادین میوه و تره‌‎بار تا آنجا که بتوانیم نقش مناسبی را ایفا کنیم؛ برای انجام این نقش و پس از بررسی موضوع، در نهایت به این الگو رسیدیم که انجمن صنایع لبنی در میادین میوه و تره‌بار حضور داشته باشد و غرفه‌هایی را با قیمت‌های پایه در اختیار این صنایع قرار دهیم، در عوض برای ایفای این مسئولیت اجتماعی، این صنایع نیز محصولات لبنی را با تخفیف‌های ویژه در اختیار مردم قرار دهند.
وی با اشاره به این‌که عمدتا اقشار متوسط به پائین از میادین تره‌‎بار خرید می‌کنند، گفت: این اتفاق رقم خورد و طراحی‌های مناسبی انجام و غرفه‌ها را در اختیار صنایع لبنی قرار دادیم و خوشحالیم که این وظیفه اجتماعی انجام گرفت.

حمایت از دامداران و حلقه‌های زنجیره تولید

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران ادامه داد: ما با این اقدام چند هدف را دنبال می‌کردیم ازجمله تولید زنجیره‌ای، چراکه معتقدیم به لحاظ علمی و ساختاری، تولید زنجیره‌ای با موفقیت بیشتری همراه است. در زنجیره‌ها ارتباط ارگانیک بین حلقه‌های تولید باعث می‌شود که آنها مشکلات همدیگر را بهتر درک کنند، اما گاهی اوقات برخی صنایع لبنی و دیگر حلقه‌های زنجیره که ارتباط موثری با همدیگر ندارند، مشکلات را به‌خوبی درک نمی‌کنند و به‌عنوان مثال در صنایع لبنی، حلقه‌های اول زنجیره یعنی همان دامداران تحت فشار بیشتری هستند.
فصاحت ادامه داد: ایجاد تشکیلاتی برای حمایت از زنجیره تولید ضروری است و اگر حلقه‌های این زنجیره فاقد تشکیلات قوی برای چانه‌زنی بر سر منافع خود باشند، زیان خواهند کرد و البته از نبود چنین تشکل‌های قوی، بیشتر از هر چیزی، حلقه‌های ابتدایی تولید یعنی همان دامداران آسیب خواهند دید که متاسفانه در حال حاضر نیز شاهد این مسئله هستیم؛ بنابراین تقویت تشکل‌ها موضوعی بود که با این اقدام سعی داشتیم تشکل‌های صنفی تقویت شوند.

فرشته زینلی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای