آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44243

پشت‌پرده گرانی قیمت گوشت قرمز در ایران

کشتار دام‌های مولد به‌دلیل شرایط خشک‌سالی و کمبود نهاده‌های دامی در سال‌های اخیر آسیب جدی به صنعت دامپروری کشور وارد کرده و اکنون شاهدیم که بازار گوشت قرمز با التهاباتی روبه‌رو شده است و مسئولان با واردات گوشت گرم، منجمد و دام زنده به دنبال تنظیم بازار بودند.

پشت‌پرده گرانی قیمت گوشت قرمز در ایران

قسمت اول

اخبار سبز کشاورزی؛ بنابر آمار اعلامی سالانه ۱۱ میلیون رأس دام سبک در کشتارگاه‌ها عرضه می‌شد، در حالی‌که سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۶ میلیون و درسال گذشته به ۱۷ میلیون رسید و از ابتدای سال ماهانه ۹۰۰ هزار رأس دام سبک در کشتارگاه عرضه شده است.

در این راستا دکتر پیمان فلسفی، تحلیلگر راهبردی حوزه امنیت غذایی، به بررسی عوامل مختلف این گرانی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

گرانی قیمت گوشت در ایران به عوامل متعددی برمی‌گردد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد:

1-کمبود تولید داخلی:

بخش عمده‌ای از نیاز بازار به گوشت قرمز از طریق تولید داخلی تامین می‌شود؛ اما در نیمه دوم سال عرضه دام تولید داخل به بازار کاهش می‌یابد و این موضوع باعث افزایش قیمت گوشت می‌شود.

2- واردات محدود:

با توجه به کمبود تولید داخلی، واردات گوشت برای تامین نیاز بازار اهمیت دارد؛ اما محدودیت‌هایی در واردات گوشت وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت شود.

3-افزایش هزینه‌های تولید:

هزینه‌های تولید گوشت در ایران افزایش یافته است. افزایش هزینه‌های ورودی مانند خوراک دام، نیروی کار و اجاره زمین‌های دامداری می‌تواند به افزایش قیمت گوشت منجر شود.

4-تورم و افزایش قیمت سایر مواد غذایی:

تورم و افزایش قیمت سایر مواد غذایی نیز می‌تواند به افزایش قیمت گوشت در بازار منجر شود. این امر می‌تواند به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل باشد.

ادامه دارد

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای