آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45078

استفاده از کنسانتره در تغذیه بره‎ های پرواری

پرواربندی یکی از بهترین و مهم‌ترین روش‌های تولید گوشت در تمام دنیا است که با در نظر گرفتن یک برنامة تغذیه‌ای مناسب و کیفیت خوراک برای به دست آوردن اضافه وزن در مدت معین با حداقل هزینه می باشد. مهم‎ترین هدف پرورش گوسفند، تولید گوشت و سودآوری در این حرفه وابسته به بره های کشتاری است.

استفاده از کنسانتره در تغذیه بره‎ های پرواری

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ مدیریت صحیح به همراه تغذیه کنسانتره با کیفیت بالا باعث افزایش سودآوری مطلوب و افزایش وزن روزانه برای کاهش ضریب تبدیل غذایی و همچنین کاهش بیماری در دام می‌شود. برای مصرف کنسانتره بهتر است آن را با کاه مرطوب مخلوط کرد و سپس مورد مصرف قرار دارد.

ترکیبات کنسانتره بره پرواری موادی مانند: جو، تفاله چغندر، کنجاله کلزا، سبوس گندم، کنجاله ذرت، کنجاله سویا، یونجه و ... است.

برای بره‌های پرواری کنسانتره از سه ماهگی به بعد قابل مصرف است که معمولاً بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ گرم در روز به ازای هر رأس بره تعیین شده است. البته در مصرف بیش از اندازه کنسانتره باید توجه داشت که افزایش درصد ماده خشک جیره به حدود ۶۰ درصد سبب کاهش چربی شیر(در دام‌های شیری)، کاهش غذای مصرفی توسط دام، کاهش کارایی مواد غذایی و مواردی دیگر خواهد شد.

اصولاً مدت پرواربندی گوسفند ۱۰۰ روز است و هر زمان که اضافه وزن به دلیل اضافه شدن چربی بدن باشد، باید پرواربندی خاتمه یابد.

نسبت ترکیب کنسانتره و علوفه به ترتیب 780 گرم و 520 گرم بوده بطوریکه کنسانتره و یونجه را کاملاً با هم مخلوط کرده و در سه نوبت صبح، ظهر و عصر در اختیار بره‎ها قرار داد.

برای عادت کردن بره‌ها و جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از خوراک مصرفی، تغییر جیره بایستی به تدریج و طی یک هفته تا ده روز انجام شود. در ماه دوم پرواربندی، مقدار خوراک مصرفی 1600 گرم می‎شود؛ به‌طوری که برای هر بره 1280 گرم کنسانتره و 320 گرم یونجه به صورت مخلوط در سه وعده اختصاص داده می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای