خبر فوری
شناسه خبر: 47066

صنعتی به نام مرغداری

معمولا واژه «صنعت» به رشته‌هایی از تولید اطلاق می‌شود که با سخت‌افزارهای خشن و همراه با دود، حرارت، زحمات و مشکلات فراوان به تولید محصولاتی می‌پردازد.

صنعتی به نام مرغداری

اخبار سبز کشاورزی؛ امروزه به‌کارگیری برخی از تکنولوژی‌های نوظهور در پاره‌ای از رشته‌های تولیدی، واژه «صنعت» را نیز به میان آورده که از آن جمله تولید انواع ماکیان و در راس آن‌ها مرغ(صنعت طیور) و خدمات وابسته است.

نخستین مرغداری صنعتی در ایران

گفته می‌شود که اهلی کردن مرغ‌های اولیه در حدود 10 هزار سال قبل در سرزمین چین رخ داد و به‌تدریج از تخم‌مرغ و گوشت آنها برای تامین غذا استفاده شد.

تا قبل از سال 1333 تولید مرغ و تخم‌مرغ بیشتر در روستاها و گاه توسط شهرنشینان علاقه‌مند که امکان نگهداری چند مرغ و خروس را گوشه‌ای از محل مسکونی خود داشتند، انجام می‌شد.

اولین مرغ‌های نژادهای پرورشی در دهه 1330 با ورود 60 هزار مرغ و خروس از نژادهای پلیموت‌راک، رُدآیلند و نیوهَمشایر به ایرانی‌ها شناسانده شد و یک موسسه جوجه‌کشی نیز به راه افتاد.

چرا صنعت مرغداری؟

مرغداری از هنگامی تبدیل به یک صنعت شد که توانست صدها هزار نفر را از ابتدایی‌ترین مراحل تولید جوجه و پرورش مرغ یعنی قرار دادن تخم‌مرغ‌ها در دستگاه «هچری» تا تولید جوجه، انتقال به سالن‌های پرورش، کشتارگاه‌های خط 1 و 2، توزیع در بازار مصرف و صادرات، قطعه‌بندی، بسته‌بندی، فرآوری، تولید انواع مواد گوشتی آماده مصرف، صنایع و فرآورده‌های جانبی، تامین نهاده‌های غذایی، دارویی، دامپزشکی و بسیاری موارد دیگر به کار گیرد.

بدون‌شک کشورهایی نظیر آمریکا، برزیل و اتحادیه اروپا پیشرفت‌های روزانه‌ای در این صنعت دارند و پیوسته تحولات تکنولوژیکی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، بهداشتی و ... به وجود می‌آورند. اهمیت و جایگاه گوشت و سایر فرآورده‌های صنعت مرغداری در تامین و امنیت غذایی ساکنان کره‌زمین غیرقابل انکار است که همین امر آن را در صدر تولیدات پروتئینی جهان قرار داده است.

اگر همان‌گونه که گفته شد، آغاز راه تولید یک مرغ را از سالن جوجه‌کشی شروع کنیم، به چه وسایلی نیاز داریم؟ بدیهی است که هر چه تجهیزات سالن جوجه‌کشی، به‌روز و با کیفیت باشند، نتایج به‌دست آمده نیز سودمندتر و هزینه‌های مازاد کمتر خواهد بود.

اما یک سالن جوجه‌کشی به چه الزاماتی نیاز دارد:

• دستگاه جوجه‌کشی که باید توانایی انجام مراحل «ستر» و «هچر» را داشته باشد. این دستگاه‌ها با ظرفیت‌های مختلف تولید و در اختیار کارخانه‌های جوجه‌کشی قرارداده می‌شود.

• کارخانه‌های داخلی با توانایی ساخت انواع دستگاه‌های جوجه‌کشی نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی دارند. قطعاتی مانند دستگاه تشخیص نطفه، موتور دستگاه جوجه‌کشی، انواع شانه براساس نوع تخم‌مرغ(مرغ، بوقلمون، قرقاول و ...)، فن(تهویه) و بسیاری قطعات دیگر به‌صورت ساخت داخل یا وارداتی به تولیدکنندگان جوجه کمک می‌کنند.

• سیستم حرارت مرکزی که کاربردی بالا و چندگانه در سالن‌های جوجه‌کشی دارد.

• تجهیزات حمل و جابه‌جایی که به‌صورت انواع چرخ‌دستی ساخته می‌شوند.

• مولد برق اضطراری برای موارد قطع برق احتمالی.

• وسایل شستشو و ضدعفونی وسایل و سالن.

• و بسیاری لوازم دیگر ... .

سیستم تامین رطوبت

گام دوم در پرورش مرغ، انتقال جوجه‌های یکروزه به سالن‌های تغذیه و تبدیل این جوجه‌ها به مرغ‌های قابل عرضه به بازار مصرف و صنایع فرآوری و تبدیلی است.

این سالن‌ها بر اساس ظرفیت پرورش، درجه‌بندی و لوازم مورد نیاز آنها به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. از مهیا کردن بستر تا شبکه‌هایی از دان‌خوری و آب‌خوری‌ها، برمبنای سن جوجه‌ها، تامین نور، سیستم‌های تهویه و مراقبت بهداشتی و سایر ملزومات در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه ملزومات سالن‌های مرغداری تقریبا به‌طور کامل در داخل کشور تولید می‌شوند و کارخانه‌های مختلفی به‌صورت تخصصی آنها را به متقاضیان عرضه می‌کنند.

برخی از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات سالن‌های مرغداری به طور خلاصه عبارتند از:

• گروه صنعتی آریا طیور

• آروم ماشین

• گروه صنعتی آرازسازان

• گروه صنعتی افزار باما

• تجهیزات مرغداری استحکام طیور

• تجهیزات مرغداری شباهنگ طیور

• و ده‌ها تولیدکننده دیگر که در این عرصه فعالیت دارند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای