خبر فوری
شناسه خبر: 47340

کنترل الکترونیکی دام

در گذشته با توجه به نبود تکنولوژی‌های پیشرفته، دامداران برای مراقبت از دام‌ها با مشکلات زیادی روبرو بودند

کنترل الکترونیکی دام

اخبار سبز کشاورزی؛ در گذشته با توجه به نبود تکنولوژی‌های پیشرفته، دامداران برای مراقبت از دام‌ها با مشکلات زیادی روبرو بودند که منجر به از بین رفتن بخش قابل توجهی از سرمایه آنها می‌شد. با گذشت زمان و با ساخت دستگاه‌های پیشرفته، دامداران می‌توانند به سهولت به دام‌شان نظارت داشته باشند.

براساس بررسی‌های انجام شده در چندین پروژه تحقیقاتی، تگ‌های RFID وصل شده به حیوانات نشان داده که درکنار کنترل بیماری‌ها، شناسایی و ردیابی حیوانات، می‌تواند مزایای بسیار دیگری را نیز به‌وجود آورد که در مجموع موجب بهبود پارامتر فایده-هزینه می‌شود.

توجه به شناسایی و ردیابی احشام، عمدتا ناشی از منافعی است که می‌تواند در مراکز تولید و پرورش ایجاد کند. در سال‌های اخیر افزایش رو به رشد تعداد احشام در مراکز پرورش، موجب دشواری نظارت و مدیریت آن‌ها شده است. روش‌های دقیق و موثر مکان‌یابی و نظارت‌بر دام‌ها می‌تواند در ایجاد هماهنگی در طرح‌ها و برنامه‌ها، واکسیناسیون و آزمون‌های تولیدمثل، منافع زیادی را ایجاد کند.

تکنولوژی RFID اولین‌بار توسط آلمانی‌ها در جریان جنگ جهانی‌دوم به‌کار گرفته شد. آنها از این فناوری برای شناسایی هواپیماهای خودی از هواپیماهای دشمن استفاده می‌بردند. همچنین در سال 1999 یک استاندارد جهانی به نام GS1 با یک فرکانس سطح بالای UFH برای RFID به تصویب رسید. از طرفی، می‌توان گفت سامانه نظارت الکترونیکی بر مقالات علمی، اولین کاربرد تجاری RFID بود.

 از کاربردهای فناوری RFID در صنعت دامداری می‌توان به کاهش زمان رسیدگی به احشام، دسته‌بندی سریع‌تر دام‌ها، ثبت بیماری‌ها و اطلاعات دارویی و تصمیم‌گیری درباره گوشت آنها، بهبود برنامه واکسیناسیون و تزریقات، تغذیه و امکان جدا کردن خوراک دام‌ها در مراحل خاص را ذکر کرد.

در دهه‌های گذشته، نیاز به روش‌های شناسایی خودکار اشیاء یا کالاها احساس شد. امکان شناسایی و ردیابی خودکار می‌توانست مدیریت بهتری در زنجیره تامین کالا و کنترل دسترسی ایجاد کند.

از دیگر کاربردپذیری‌های RFID نگهداری از حیوانات خانگی است. استفاده از تکنولوژی RFID به‌صورت درج تگ‌هایی در حیوانات است که موجب شناسایی و ردیابی  آن‌ها خواهد شد. قرار دادن تگ‌های RFID در بدن حیوانات به‌منظور نظارت و بررسی در محیط آزاد در قالب کنترل‌شده، می‌تواند امکان تحقیقات علمی برای محققان را فراهم نماید.

جای‌دهی RFID به‌منظور تحقیقات از پستاندارانی مانند گربه، سگ، گاو، گوسفند و ... گرفته تا ماهیان و پرندگان را در بردارد. تگ‌های RFID در حیوانات، اغلب به شکل حلقه‌ای که روی گردن حیوان قرار می‌گیرد، قابل‌ردیابی خواهد بود و به واسطه آنتن این تگ‌های جاسازی‌شده در حلقه‌ها، پیگیری خواهند شد.

در برخی موارد تگ RFID در گوش حیوان تعبیه می‌شود که توسط آن انجام تحقیقات و مطالعات حیوان‌شناسی و همچنین مدیریت مزرعه‌داری را با سهولت همراه می‌نماید. با تگ‌های RFID می‌توان جلوی ورود حیوانات دیگر را نیز گرفت، بدین‌صورت که زمانی در‌های مخصوص ورود حیوانات اهلی باز می‌شود که تگ RFID حیوان خانگی ما شناسایی‌شده باشد.

اما به جرات یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از تکنولوژی RFID در شناسایی حیوانات را می‌توان شیوع سریع بیماری‌های دامی معرفی نمود. بیماری‌هایی چون جنون‌گاوی، تب‌برفکی و ... که در سال‌های اخیر نگرانی‌های فراوانی برای دامپروران و مصرف‌کنندگان این نوع گوشت ها ایجاد کرده است.

در یک مزرعۀ پرورش گاو شیری، هدف رساندن گاوهای شیری به دورۀ اوج شیردهی و سپس حفظ و تداوم شیردهی است. افزایش تولید شیر در یک گاو قطعاً تحت‌تأثیر یک عامل(مثلاً تغذیه و خوراک) نیست و عوامل مهم دیگری همچون ژنتیک، شجرۀ پدر و مادر، بهداشت، جایگاه، آسایش دام و رفتار مناسب نیروی انسانی در این مهم نقش دارند.

در نتیجه شناخت کامل وضعیت فیزیکی جانور در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت، وضعیت تولیدمثل و زادآوری، تغذیه، بیماری و واکنش جاندار در وضعیت‌های طبیعی و غیرطبیعی، می‌تواند تصمیمات ارزشمند و تأثیرگذاری را از جانب متخصصان و متولیان موجب شود که حیات گونه‌ها را بیش‌ازپیش تضمین می‌نماید.

برای جمع‌آوری اطلاعات و ردیابی گونه‌ها بهترین روش و تکنولوژی، تگ‌های RFID می‌باشند، که از نظر قیمت و مصرف انرژی و به‌خصوص اندازه و وزن، قابل‌ مقایسه با سایر روش‌ها نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای