خبر فوری
شناسه خبر: 50119

حضور 22 شرکت‌ ایرانی در نمایشگاه ازمیر

نمایشگاه کشاورزی ازمیر ۲۰۲۵: فرصتی برای تقویت همکاری‌های ایران و ترکیه+ عکس

نمایشگاه کشاورزی ازمیر ۲۰۲۵، یکی از بزرگ‌ترین رویدادها در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی مرتبط با دامپروری، میزبان شرکت‌ها و بازدیدکنندگان از سراسر جهان بود

نمایشگاه کشاورزی ازمیر ۲۰۲۵: فرصتی برای تقویت همکاری‌های ایران و ترکیه+ عکس

اخبار سبز کشاورزی؛ نمایشگاه کشاورزی ازمیر ۲۰۲۵، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای بین‌المللی در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی و فناوری‌های مرتبط با دامپروری، میزبان شرکت‌ها و بازدیدکنندگان از سراسر جهان بود. در این دوره از نمایشگاه، شرکت‌های ایرانی نیز حضور پررنگی داشتند و توانستند جایگاه خود را در این رویداد مهم تثبیت کنند.

نمایشگاه-کشاورزی-ازمیر-۲۰۲۵2

نمایشگاه ازمیر ترکیه بیشتر در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی و دامداری در تاریخ ۴ تا ۸ فوریه در محل نمایشگاه‌های دائمی ازمیر برگزار شد. این نمایشگاه بیشتر در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی و تکنولوژی‌های مربوط به دامپروری است و بسیاری از ایرانیان به اشتباه برای بذر و کود و نهال و تجهیزات گلخانه‌ای به بازدید یا شرکت در این نمایشگاه می‌آیند که لازم است خاطرنشان کنیم نمایشگاه ازمیر ، محل مناسبی برای این عزیزان نیست.

نمایشگاه-کشاورزی-ازمیر-۲۰۲۵3

در این نمایشگاه گفتگویی با  خانم Irmak Tan، مسئول روابط بین الملل نمایشگاه ازمیر ترکیه، داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

-درباره نمایشگاه کشاورزی ازمیر 2025،  کدام کشورها، چند شرکت‌کننده و چه تعداد بازدیدکننده داشتید؟

در این نمایشگاه کشورهایی از چین، ایتالیا، لهستان، اتریش، چک، ایران، هند، کوزوو، قزاقستان، نیجر، مجارستان، روسیه، سودان، نیجریه، فرانسه، استونی و کنیا حضور داشتند و ۴۳۲ شرکت کننده و نزدیک به ۱۵۰۰ برند آن مشارکت کردند. ۱۲۴۲۰۰ بازدید‌کننده از ۱۰۱ کشور نیز از این نمایشگاه بازدید کردند.

-تعداد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از ایران چقدر بود؟

 از این میان ۱۲۴۲۰۰ بازدید‌کننده، ۸۴۳ نفر از ایران بودند. تعداد غرفه‌های شرکت‌های ایرانی۲۲ شرکت بود.

نمایشگاه-کشاورزی-ازمیر-۲۰۲۵4

-تاثیر نمایشگاه کشاورزی ازمیر بر افزایش مبادلات کشاورزی ایران و ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمایشگاه کشاورزی ازمیر فرصت مناسبی برای ایجاد روابط تجاری با ایران است؛ در حالی که ایران بازار مهمی برای صادرات محصولات کشاورزی ترکیه است، هر دو کشور در بخش کشاورزی دارای نقاط قوتی هستند.

در حالی‌که ترکیه از قدرت تولید به‌ویژه در محصولات میوه، سبزیجات و غلات برخوردار است، ایران نیز در این زمینه پتانسیل بالایی دارد. چنین نمایشگاه‌هایی به هر دو طرف کمک می‌کند تا شراکت‌های تجاری بالقوه را کشف کنند، روابط موجود را تحکیم بخشند و حجم تجارت را افزایش دهند.

نمایشگاه-کشاورزی-ازمیر-۲۰۲۵-6

نمایشگاه کشاورزی ازمیر همچنین فرصتی عالی برای معرفی فناوری های جدید در بخش کشاورزی و تشویق به استفاده از این فناوری‌ها فراهم می‌کند. ترکیه این پتانسیل را در زمینه‌هایی مانند فناوری‌های کشاورزی، سیستم‌های آبیاری و کاربردهای گلخانه‌ای دارد. شرکت‌های ترکیه‌ای همچنین می‌توانند اطلاعاتی درمورد بازار داخلی ایران کسب کنند. این نوع اشتراک دانش و انتقال فناوری با افزایش بهره‌وری کشاورزی هر دو کشور به افزایش تجارت بین دو کشور کمک می‌کند.

ازمیر از نظر جغرافیایی یکی از مراکز مهم لجستیکی ترکیه است. ارتباطات زمینی آن با ایران نیز بسیار قوی است. جلسات برگزار شده در این نمایشگاه ممکن است ظهور همکاری های جدید را برای بهبود زیرساخت‌های لجستیکی و راه حل‌های حمل و نقل بین هر دو کشور امکان‌پذیر کند.

نمایشگاه-کشاورزی-ازمیر-۲۰۲۵5

توسعه پروژه‌های مشترک در زمینه حمل و نقل و ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی از نظر ایمنی غذایی و تقویت زنجیره تامین اهمیت حیاتی دارد.

ترکیه و ایران دو کشوری هستند که سال‌هاست گام‌های مهمی در همکاری‌های منطقه‌ای برداشته‌اند. همکاری در زمینه کشاورزی نه تنها به تقویت روابط اقتصادی، بلکه روابط دیپلماتیک نیز کمک می‌کند و افزایش اعتماد متقابل بین دو کشور باعث تسهیل تجارت می‌شود.

نمایشگاه‌های کشاورزی فرصتی برای صادرکنندگان ترکیه و شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از سراسر جهان است تا مستقیماً بازارهای جدید را کشف کنند.

ایران سهم بازار قابل توجهی در صادرات محصولات کشاورزی ترکیه دارد. مذاکرات دوجانبه‌ای که در نمایشگاه کشاورزی ازمیر برگزار شد به صادرکنندگان ترکیه اجازه می‌دهد تا توافقات تجاری جدیدی با ایران منعقد کنند و توافقات موجود را تقویت کنند. علاوه بر این، افزایش تقاضای ایران برای محصولات کشاورزی به شرکت‌های ترکیه اجازه می‌دهد تا ظرفیت صادرات خود را افزایش دهند.

نمایشگاه-کشاورزی-ازمیر-۲۰۲۵7

-با توجه به اینکه روابط ایران و ترکیه خارج از تحریم است و هر دو به یکدیگر نیاز دارند، چرا ترک‌ها در نمایشگاه‌های ایران شرکت نمی‌کنند؟

ایران در سال‌های اخیر با نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی مواجه بوده است؛ به‌ویژه مشکلات در روابط با دنیای غرب می‌تواند تجارت خارجی ایران و به ویژه فعالیت شرکت‌های خارجی در کشور را تحت تاثیر قرار دهد. این واقعیت که ترکیه نیز هر از چند گاهی با این تحریم‌ها مواجه می‌شود، ممکن است با توجه به ریسک‌های موجود در بازار ایران، شرکت‌ها را محتاط کند.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ممکن است منجر به محدودیت‌هایی به‌ویژه در مبادلات مالی، نرخ ارز و صادرات برخی محصولات شود. این وضعیت ممکن است باعث تردید شرکت‌های ترکیه‌ای برای حضور در نمایشگاه‌های ایران شود. علاوه‌بر چنین موانع تجاری، شرکت‌های صادرکننده ممکن است در پرداخت و تامین مالی نیز با مشکلاتی مواجه شوند.

خبرنگار: لیلا حبیبی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای