آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44401

موسیقی سنتی، هنری مهجور و بی‌پناه

مساله مهمی که باید به آن توجه کرد، مساله فضای شنیداری است که هرچه را می‌شنویم از صدای بوق ماشین‌ها تا موسیقی آسانسور را در برمی‌گیرد.

موسیقی سنتی، هنری مهجور و بی‌پناه

اخبار سبز کشاورزی؛ مسعود کوثری، مدرس دانشگاهمهم است، بدانیم در سبد شنیداری مردم چه چیزی وجود دارد؟ آیا تکثر دارد؟ آیا نسل‌های مختلف از پیر تا جوان را پوشش می‌دهد؟

ما در جامعه‌ای که متشکل از نسل‌هاست، زندگی می‌کنیم و هرکس ذائقه خودش را دارد. منظور بنده نه گسست نسل‌ها بلکه تکثر نسل‌هاست.

شما نمی‌توانید در جاده و در زمان رانندگی سمفونی گوش کنید و در آن غرق شوید و در واقع به موسیقی نیاز دارید که ذهن شما را درگیر نکند.

اینجا باید درباره تکثرگرایی صحبت کنیم. این‌ها مسایلی است که نشان می‌دهد یک نوع موسیقی برای ما کافی نخواهد بود؛ حتی اگر آن موسیقی برای ما محترم باشد.

چه بخواهیم و چه نخواهیم شکل مصرف موسیقی در جوانان عوض شده و سلیقه‌ها متفاوت شده است. این در حالی است که به موسیقی سنتی توجه چندانی نمی‌شود. این واقعیتی است که همه ما از مسؤولان فرهنگی گرفته تا متولیان تولید موسیقی باید آن را بپذیرند.

درست است که سیاست‌های فرهنگی همیشه و در همه حال اعمال می‌شود اما جلوی تکثر را نمی‌توان گرفت و من انتظار دارم که همه ما این تکثر را به رسمیت بشناسیم.

جایگاه موسیقی ما در جهان باید شناخته شود. نباید فقط با یک ژانر جایگاه خود را تعریف کنیم. ما نیاز به به‌روز رسانی داریم.

شما آقای کیهان کلهر را ببینید که با کمانچه چه می‌کند و چگونه مخاطب خارجی را جذب کرده است./آرمان ملی 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای