خبر فوری
شناسه خبر: 47506

طرح گازرسانی به روستاهای سردسیر بخش کجور به کجا رسید؟

۳۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار مازندران از داشتن گاز طبیعی محروم هستند و از این تعداد ۶۶ روستا در بخش کجور واقع شده است.

طرح گازرسانی به روستاهای سردسیر بخش کجور به کجا رسید؟

اخبار سبز کشاورزی؛ صبح امروز 26 شهریور ماه 1403، جلسه پیگیری در جهت تسریع گازرسانی و تکمیل آن در بخش‌های کجور و مرزن‌آباد و رفع مسائل و مشکلات گازرسانی در حوزه انتخابیه با حضور کامران پولادی نماینده مردم شریف شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی و دکتر سعید توکلی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

طرح گازرسانی به روستاهای سردسیر بخش کجور به کجا رسید؟

 ۳۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار مازندران از داشتن گاز طبیعی محرومند 

۳۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار مازندران از داشتن گاز طبیعی محروم هستند و از این تعداد ۶۶ روستا در بخش کجور واقع شده است.

بر اساس گزارش‌ها، در فصول سرد سال روزانه هشت دستگاه تریلر از جاده پرپیچ و خم کجور خود را به ایستگاه‌های گاز در شهر کوهستانی پول می‌‌رسانند تا با تخلیه و بارگیری سیلندرها گرمای گاز را به خانه‌های مردم منطقه ببرند.

کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه از یک سو و افت فشار ناشی گاز در برودت هوا و زمستان سبب شده تا طرح گازرسانی بخش کجور روی میز دولت‌ها قرار گیرد.

اکنون حدود سه سال است که طرح گازرسانی به منطقه کجور آغاز شده، این طرح با پیش‌بینی اعتباری بالغ‌بر هشت هزار میلیارد ریال در روستای ونوش نوشهر آغاز شد که گازرسانی به بخش کجور هم جزو برنامه‌های مسئولان شرکت گاز کشور قرار گرفت.

ضرورت تسریع در اجرای پروژه

پراکندگی بخش کجور و شمار بالای روستاییانی که در روستاهای این مناطق زندگی می‌کنند و اختلاف آن با سطح دریا، ضرورت تسریع در اجرای پروژه را الزامی می رساند.

درباره کجور

بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر بخشی تاریخی است و در گذشته پایتخت سرزمین کهن رویان بود که متشکل از شهرستان نور، نوشهر، چالوس، عباس‌آباد، تنکابن و گاهی مرز غربی آن تا رودسر ادامه می‌یافت. این منطقه با فاصله حدود 90 کیلومتر از شهرستان نوشهر و وسعت حدود 1200 کیلومتر مربع 69 روستا دارد.

جمعیت

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر برابر با ۴۹٬۴۰۵ نفر بوده ‌است. مردم نوشهر به زبان طبری با گویش کجوری سخن می‌گویند.

پتانسیل‌های کجور در بخش کشاورزی

مهمترین پتانسیل‌های این منطقه در بخش کشاورزی اعم از باغبانی، دامداری و زراعت عبارتند از:

بخش زراعت؛ افزایش سطح زیرکشت گندم و جو، یونجه، اسپرس، سیب زمینی، لوبیا، برنج.

بخش باغبانی؛ کاشت درختانی همچون گیلاس، گردو، سیب، گلابی، هلو، شلیل، آلبالو، فندق و غیره

بخش دامداری؛ پرورش دام‌های سبک و سنگین، احیای دامداری‌های سنتی به نیمه صنعتی و اجرای طرح اصلاح نژاد دام.

بخش سبزیجات؛ تولید بذر در صنایع تولید عطر و ادکلن، کشت گیاهان دارویی اعم از گل‌گاوزبان، بابونه، گل‌محمدی در جهت تولید اسانس.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای