خبر فوری
شناسه خبر: 28171

نهاده‌های سلامت محور شرکت «سبز کاوشان زیست کشت»

نهاده‌های سلامت محور شرکت «سبز کاوشان زیست کشت»/نهمین نمایشگاه تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی (اگروپارس) امسال با انتقال به محل نمایشگاه بین‌المللی حال

نهاده‌های سلامت محور شرکت «سبز کاوشان زیست کشت»
نهمین نمایشگاه تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی (اگروپارس) امسال با انتقال به محل نمایشگاه بین‌المللی حال و هوای خاصی پیدا کرده بود و به‌دلیل برخورداری از مکانی وسیع‌تر، نوید بخش برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی جامع در آینده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | در حاشیه نمایشگاه با برخی شرکت‌های حاضر گفت‌وگویی داشتیم تا با کم و کیف کار آنها بیشتر آشنا شویم. یکی از این شرکت‌ها «سبز کاوشان زیست کشت» استان فارس بود که فعالیت‌های درخشانی در زمینه تولید و تامین نهاده‌های کشاورزی، ازقبیل کود و سموم دفع آفات دارد.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت تولید کودها و سموم بیولوژیک و کم‌خطر است که علاوه‌ بر کمک به امنیت غذایی کشور، موضوع سلامت‌محوری محصولات کشاورزی تولیدی را نیز مدنظر قرار می‌دهد.
در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی را با مهندس مجتبی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت سبز کاوشان زیست کشت ، انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

مهندس مجتبی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت سبز کاوشان زیست کشت مهندس مجتبی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت سبز کاوشان زیست کشت

درباره انواع محصولات و تولیدات شرکت سبز کاوشان زیست کشت توضیح دهید.

این شرکت از سال 94 شروع به فعالیت کرده و سه گروه از محصولات و نهاده‌ها در شرکت «سبز کاوشان زیست کشت» تولید می‌شود؛ گروه اول تولیدات «سلامت‌محور» شرکت تحت عنوان گروه Healthy هستند که ماده اولیه آنها عمدتا ترکیبی از عصاره‌های گیاهی با مواد معدنی است و برای تولید محصولات ارگانیک می‌توان از این محصولات استفاده کرد که گروه کودها و سموم بیولوژیک شرکت را تشکیل می‌دهد.
گروه دیگر اصطلاحا wealthy نام دارد که در اصطلاح گروه «ثروتمندی» محصولات شرکت را شامل می‌شود و سعی کرده‌ایم در تولید آنها تکنولوژی‌های جدیدی که کشورهای اروپایی و آسیایی مانند چین و… وجود داشته، استفاده کنیم و بتوانیم با وارد کردن تکنولوژی و دانش فنی، ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز، محصول مناسبی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
گروه سوم تولیدات شرکت را محصولات کلاسیک تشکیل می‌دهد و محصولاتی را که در بازار موجود و رایج هستند تولید می‌کنیم. در مورد گروه سوم نیز تلاش ما بر این است که این محصولات آنالیز دقیق و کارآمدی داشته باشند و قیمت تمام شده آنها نیز پایین باشد.
سعی کرده‌ایم که این سه طیف مختلف محصولات را که در دنیا استفاده می‌شوند، در سبد تولیدات خود داشته باشیم و فقط به بازار ایران و محصولاتی که در ایران تولید می‌شود، متکی نباشیم.

این محصولات از نظر کیفیت و تأثیرگذاری چگونه و همچنین قیمت چگونه هستند؟

از نظر تاثیرگذاری حتی می‌توانیم تضمین دهیم که از انوع شیمیایی سموم نیز تاثیر بهتری داشته باشند.
در بسیاری از موارد قیمت آنها کمتر از انواع شیمیایی است؛ چون عمدتا از ضایعات برخی محصولات به دست می‌آیند.

نهاده‌های سلامت محور شرکت «سبز کاوشان زیست کشت» نهاده‌های سلامت محور شرکت «سبز کاوشان زیست کشت»

با وجود این مزیت‌هایی که از نظر سلامت، تاثیرگذاری و هزینه تمام‌شده دارند، چرا کشاورزان تمایل کمتری به این محصولات نشان می‌دهند؟

یکی از دلایل مهم این موضوع شناخت نداشتن کشاورزان نسبت به این محصولات است و باید محصولات سلامت‌محور بیشتر در بین کشاورزان ترویج شود. اگر بخواهیم درست به موضوع نگاه کنیم شاید حدود 10 درصد از کشاورزان ما را کشاورزان پیشرو تشکیل می‌دهند که چنین کشاورزانی پذیرش بیشتری نسبت به این محصولات دارند و بقیه چندان توجهی به این موضوعات ندارند و کارهایی ترویجی هم به خوبی انجام نگرفته است تا آنها به این باور برسند که کودها و سمومی وجود دارد که در عین سلامت محوری، تاثیر بسیار خوبی نیز روی محصولات دارد.
در حال حاضر ما بازار این محصولات را ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم که آرام آرام کشاورزان با این محصولات آشنا شوند و نتیجه آن را مشاهده کرده و به سمت این محصولات تمایل پیدا کنند. در این امور نیاز به زمان است.

اگر مشوق‌هایی از طرف دولت برای کشاورزان در این زمینه وجود داشته باشد، آیا نتیجه می‌دهد؟

اساسا به کمک‌های دولت نمی‌توان متکی بود؛ دولت اگر موانع را از سر راه بردارد و خود مزاحم تولیدکننده نشود، کمک بزرگی کرده است. دولت اگر اجازه دهد که محصولات مختلف در یک رقابت سالم وارد بازار شوند و عرضه و تقاضا در این مورد تعیین کننده باشد، بهترین کمک خواهد بود.
اکنون در نظر بگیرید که ما تولیدکنندگان برای فروش کود، باید با شرکت «خدمات حمایتی کشاورزی» که یک شرکت دولتی با میلیاردها سرمایه است و یارانه هم در اختیارش قرار می‌گیرد رقابت کنیم؛ ضمن اینکه کودهای توزیعی این شرکت که به‌صورت یارانه‌ای توزیع می‌شوند، در بازار نشت کرده و برخی از رقبای ما همین کودها را با قیمت کم خریده و آنها را مجددا بسته‌بندی و به نام خود وارد بازار می‌کنند. در چنین شرایطی محصولات تولیدی ما باید با کالاهای یارانه‌دار رقابت کند و این کار را سخت می‌کند.

از دیگر چالش ها و مشکلات این صنف بگوید؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات ما موضوع تسهیلات است، متاسفانه مسئولان در صحبت‌هایشان مدام از پرداخت تسهیلات، کمک‌ها و… می‌گویند؛ اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و از ما تولیدکنندگان هیچ حمایتی نمی‌شود.

نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی کردید؟

نمایشگاه امسال خوب بود و نسبت به دوره‌های قبل متفاوت؛ اما اگر شرکت‌های واردکننده کود و سم و دیگر نهاده‌ها تلفیق شوند، بهتر است و باید همه نمایشگاه‌های کشاورزی را در یک نمایشگاه جمع کنند تا همه تکلیف‌شان را بدانند.
مشکلی که در نمایشگاه وجود داشت نسبت به برخی محصولات خارجی که در غرفه‌ها بودند سختگیری‌هایی صورت می‌گرفت؛ در حالی که بسیاری از شرکت‌ها هم تولیدکننده نهاده هستند و هم اینکه برخی تولیدات خارجی را وارد می‌کنند و لازم است در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

شاید خود شما هم بی‌تاثیر نباشید؛ چون بعضی نام‎های محصولات شرکت شما انگلیسی انتخاب شده است؟

ما اتفاقا اسم محصولاتمان را فارسی و از شاهنامه گرفته‌ایم؛ خودم چند نوبت شاهنامه را خوانده و بررسی کرده‎ام تا این اسم‌ها را پیدا کرده‌ام و محصولاتمان با را به اسامی مانند پالهنگ، تاج، رخش، جوشن، آبگون، آبتین، گوهران، آژمان و… نام‌گذاری کرده‌ایم که همه از شاهنامه استخراج شده‌اند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای