خبر فوری
شناسه خبر: 42296

بازار صادراتی سیب‌زمینی از دست رفت

تا زمانی‌که دولت بدون نظر بخش خصوصی به میدان بیاید و تصمیم‌گیری کند تولیدکننده و مصرف‌کننده با هم ضرر می‌کنند و در نهایت امنیت غذایی به خطر می‌افتد

بازار صادراتی سیب‌زمینی از دست رفت

دولت تا زمانی‌که بدون نظر بخش خصوصی به میدان بیاید و تصمیم‌گیری کند تولیدکننده و مصرف‌کننده با هم ضرر می‌کنند و در نهایت امنیت غذایی به خطر می‌افتد، وضعیتی که امروز بازار سیب‌زمینی را علی‌رغم تولید بالا درگیر کرده، تصمیمات خلق‌الساعه دولت در سال‌های اخیر است؛ به‌نحوی که تدوین دستورالعمل‌هایی درخصوص صادرات باعث شد بازار هدف صادراتی ایران برای صادرات سیب‌زمینی مازاد از دست برود.

خسرو طالبی رحیق، فعال بازار سیب‌زمینی در گفتگو با خبرنگار اخبار سبز کشاورزی گفت: عراق برای حمایت از تولیدکننده داخلی خود واردات سیب‌زمینی را ممنوع کرده است و پاکستان و افغانستان نیز سیب‌زمینی ایران را وارد نمی‌کنند، به‌طوری که امسال میزان صادرات سیب‌زمینی ایران در حد 10 درصد صادرات سنوات گذشته است، در حالی‌که تولید افزایش قابل توجهی داشته است.


بیشتر بخوانید: مشکلات سیب‌زمینی‌کاران روی دور تکرار


وی افزود: علی‌رغم شعار سال مبنی‌بر افزایش تولید و مهار تورم مسئولان نتوانستند در بخش کشاورزی مانع از زیان تولیدکنندگان شوند و با جلوگیری از صادرات سیب‌زمینی مازاد قیمت سیب‌زمینی افت کرد و تولیدکننده متضرر شد. این زیان‌های پیاپی سبب می‌شود سرمایه تولیدکننده از دست برود و دیگر برای سال‌های آتی توان و انگیزه تولید را نداشته باشد که در نهایت امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود

وی در ادامه با تاکید بر نقش بخش خصوصی و کشاورزان در تولید گفت: یک سال با گرانی سیب‌زمینی گفته می‌شود حق انبار و ذخیره‌سازی ندارید و یک سال با افزایش تولید با ارائه تسهیلات تولیدکننده را به سوی ذخیره‌سازی سوق می‌دهند. این امر به‌دلیل ورود دولت به کشاورزی و بازار است، در حالی‌که اگر کار برعهده بخش خصوصی گذاشته شود از زیان دولت و مصرف‌کننده جلوگیری شده و بازار به‌صورت اتوماتیک براساس عرضه و تقاضا متعادل می‌شود.

وی با اشاره به شعار الگوی کشت خاطرنشان کرد: در جلسات و سخنرانی‌ها از الگوی کشت نام برده می‌شود، اما این شعار تنها بین مدیران است و بدون مشارکت کشاورز عملیاتی نمی‌شود برای نمونه مسئولان گزارش دهند با وجود اجرای الگوی کشت در سطح استان همدان به عنوان پایلوت کشوری برای سیب‌زمینی‌هایی که کشت بهاره بودند و هم‌اکنون در انبارها روی دست تولیدکننده مانده‌اند، فکری شده است.

طالبی اضافه کرد: توان کارشناسی دولت ضعیف است، برای نمونه می‌توان با رایزنی و تحقیقات برون مرزی، بازارهای هدف جدید برای نه تنها سیب‌زمینی، بلکه محصولات کشاورزی دیگر پیدا کرد و روی آنها سرمایه‌گذاری کرد؛ اما در این راستا هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد متاسفانه به پیشنهادات بخش خصوصیی توجهی نمی‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای