آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44476

کاملینا گیاهی با ارزش غذایی بالا و کم آب‌بر

عبدالغفور کم، کشاورز زحمتکش و شریف ۵۱ ساله اهل سیمین شهر از توابع شهرستان گمیشان واقع در شمال غربی استان گلستان است که در سطح ۸ هکتار به از مزارع خود گیاه روغنی کاملینا را کشت کرده است.

کاملینا گیاهی با ارزش غذایی بالا و کم آب‌بر

اخبار سبز کشاورزی؛ دکتر محمداسماعیل اسدی|  کاملینا گیاهی روغنی دارای ارزش غذایی بالا و کم آب‌بر است و هرچه این محصول راهبردی و کم‌توقع در زیر سایه تغییرات اقلیمی و خشکسالی رشد مناسبی دارد، به همان اندازه نیز ناشناخته و پنهان است و کشاورزان مناطق دیم آشنایی کمتری با این گیاه دارند و از آن استقبال نشده است.

کاملینا یا (کتان‌کش) گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده و مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک گرده‌خوار دارد و این گیاه به عنوان مهم‌ترین منبع تامین کننده روغن با تامین اسید های چرب غیر اشباع شناخته شده است.

گیاه کاملینا علاوه بر مقاومت به خشکی و سرما و شوری مقاومت بالایی نسبت به‌ آفات و امراضی رایج در دانه‌های روغنی دارد.

کاملینا-گیاهی-با-ارزش-غذایی-بالا-و-کم-آب‌ب2

این گیاه در اکثر استان‌های کشور به ویژه استان گلستان در شرایط دیم کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است که در چند سال گذشته به صورت آزمایشی در عرصه‌های این خطه کشت شده است و پژوهشگران و کارشناسان در سال جاری به کشاورزان توصیه کردند که زمین‌های آیش و دیمزارها را لخت و بی‌پوشش رها ننمایند و این گیاه کم توقع و اقتصادی را کشت کنند.

کاملینا-گیاهی-با-ارزش-غذایی-بالا-و-کم-آب‌بر1

آقای عبدالغفور کم کشاورز پیشرو اهل سیمین شهر استان گلستان در سطح هشت هکتار اراضی دیم خود در سال زراعی جاری و‌ در دهه دوم آبان ۱۴۰۲ با استفاده از کارنده بی‌خاک‌ورز تولید داخل استان (فتاحی) با میزان ۵ کیلو بذر در هکتار مبادرت به کشت این محصول نموده است که با توجه به میزان بارش‌های سال زراعی جاری مزرعه از سطح سبز بسیار مناسبی برخوردار است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای