آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44763

پیکر نحیف صنعت گل و گیاه درگیر کم‌توجهی

پرورش و صادرات گل و گیاه، یکی از مناسب‌ترین راه‌های دستیابی به درآمدهای ارزی غیرنفتی است. کشور هلند با مساحتی برابر استان گیلان و آب و هوایی بسیار سرد، ارز هنگفتی را از صادرات گل و گیاه به‌دست می‌آورد.

پیکر نحیف صنعت گل و گیاه درگیر کم‌توجهی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ با شرایط آب و هوایی و وفور خاک زراعی خوب موجود در ایران می‌توان این رشته را به یکی از ارزآورترین فعالیت‌های اقتصادی کشور تبدیل کرد.

از علل ناکامی فعالیت‌های انجام‌شده، نبود برنامه‌ریزی و حمایت اصولی، کثرت موانع موجود بر سر راه صادرات گل و گیاه، نبود صادرات باغی و قاچاق گل و گیاهانی که در داخل امکان تولید آن وجود دارد را می‌توان نام برد.

کاشت سنتی و آشنا نبودن با شیوه‌های تولید انبوه، امکان رقابت تولیدکنندگان ایرانی با رقبای خارجی را به‌شدت کاهش می‌دهد. حمایت وزارت کشاورزی از پرورش و صادرات گل نیز در مقایسه با مواردی نظیر صادرات میوه، ناچیز به نظر می‌رسد و تدارک امکانات زیربنایی در این بخش کم‌رنگ است؛ به طوری که کشت صنعتی، امکان صادرات و حضور مداوم در بازار بین‌المللی را از پرورش‌دهنده سلب می‌کند و متأسفانه حتی بانک‌ها نیز حاضر به سرمایه‌گذاری چشمگیر در این زمینه نیستند.

برخی کارشناسان معتقدند، حمایت و سرمایه‌گذاری دولت، تنها در یک دوره 2 ساله ما را به یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان گل و گیاه تبدیل خواهد کرد. 

در واقع برخلاف میوه و محصولات باغی در مورد گل و گیاه، دغدغه بازاریابی آن چنان عمده نیست بلکه دغدغه اصلی، امکان برنامه‌ریزی تولید، تأمین سرمایه و فراهم آوردن بسترهای لازم برای این منظور است.

کمبود سم و کود باکیفیت و استفاده از کودهای وارداتی نامناسب برای گل و گیاه، یکی از نمونه‌های نبود برنامه‌ریزی و حمایت از سوی دولت است و گاه کود و سمی که در اختیار تولیدکننده گل و گیاه قرا می‌گیرد، دوز اثرگذاری‌اش تمام شده است.

کاهش و افزایش متناوب رقم پیمان‌های ارزی برای صادرات گل و گیاه، نمونه دیگری از بی‌برنامگی است و رقم‌های بالایی که هواپیمایی به‌عنوان یک شرکت انحصاری برای حمل گل و گیاه مطالبه می‌کند، بخش دیگری از مشکل را تشکیل می‌دهد. چنین نوساناتی، پیکر نحیف صنعت پرورش گل و گیاه را به‌شدت می‌لرزاند.

با افزایش کرایه حمل‌و‌نقل هوایی، در اثر بالا رفتن قیمت دلار به تبع بازار صادرات این محصول نیز محدود می‌شود. در حالی که قیمت فروش گل و گیاه در بازارهای جهانی تقریبا ثابت است.

شاید حمایت از تشکل‌های صادراتی بتواند مسیر حل منطقی بسیاری از مشکلات موجود را برای ما هموار کند و زمینه پیش‌بینی و تمهید چاره برای بسیاری از مشکلات آتی را فراهم سازد. دستیابی به انواع جدیدتری از گل و گیاه و برنامه‌ریزی برای پرورش وسیع آن‌ها نیز از نیازهایی است که در قالب تشکل‌های مذکور سریع‌الوصول‌تر خواهد بود. همچنان که مدرنیزاسیون و دستیابی به تکنیک‌های پیشرفته پرورش گل و گیاه نیز در قالب همین تشکل‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای