آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44777

تخمیر برای کودها و آفت‌کش‌های زیستی

استفاده از کودها و آفت‌کش‌های شیمیایی در کشاورزی ممکن است تأثیرات شدیدی بر روی سلامتی انسان، اکوسیستم، و آب زیرزمینی داشته باشد.

تخمیر برای کودها و آفت‌کش‌های زیستی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ کودها و آفت‌کش‌های زیستی به عنوان جایگزینی دوستدار محیط‌زیست، نقش قابل‌توجهی در کشاورزی ارگانیک، بهبود محصول و در نتیجه دستیابی به کشاورزی پایدار دارند.

شرکت Creative Biogene تجربه‌های زیادی در زمینه تخمیر میکروبی برای کودها و آفت‌کش‌های زیستی دارد و به مشتریان خود خدمات تخمیر مطلوبی ارائه داده است.

کودهای زیستی (Biofertilizers):

  1. Nitrogen Fixers (تثبیت‌کنندگان نیتروژن): این میکروارگانیسم‌ها نیتروژن جوی را به امتیاز قابل استفاده تبدیل می‌کنند.
  2. Phosphate Solubilizer (PSB): این گروه شامل ارگانیسم‌هایی است که قابلیت حل کردن فسفات موجود در خاک را دارند.
  3. Sulfur Solubilizer (تثبیت‌کنندگان گوگرد): میکروارگانیسم‌هایی که گوگرد را قابل حل کردن می‌کنند.
  4. PGPR (Plant Growth Promoting Rhizobacteria): باکتری‌هایی که به رشد گیاهان کمک می‌کنند.
  5. VAM (Vesicular Arbuscular Mycorrhiza): قارچ‌هایی که با گیاهان همزیستی دارند و به جذب عناصر غذایی کمک می‌کنند.
  6. Azolla: یک گونه از گیاهان که در تثبیت نیتروژن موثر است.

PGPR (Plant Growth Promoting Rhizobacteria):

  1. Phosphate Solubilizer (حل‌کننده فسفات): این باکتری‌ها فسفات موجود در خاک را حل کرده و به گیاهان در جذب آن کمک می‌کنند.
  2. N2 Fixers (تثبیت‌کنندگان نیتروژن): باکتری‌هایی که قابلیت تثبیت نیتروژن جوی را دارند.
  3. Phytohormones (فیتوهورمون‌ها): مواد شیمیایی تولید شده توسط باکتری‌ها که رشد گیاهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  4. Siderophores (سیدروفورها): ترکیبات شیمیایی که به جذب آهن از خاک کمک می‌کنند.
  5. Antibiotics (آنتی‌بیوتیک‌ها): ترکیباتی که به مقابله با میکروارگانیسم‌های مخرب کمک می‌کنند.

آفت‌کش‌های زیستی (Biopesticides):

  1. Microbial (میکروبیال): محصولات مشتق شده از میکروب‌ها که به عنوان آفت‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. Plant Incorporated Protection (محافظت توسط گیاه): گیاهان که ژن‌های مقاومت به آفت‌کش‌ها را حاوی می‌کنند.
  3. Biochemical (زیست‌شیمیایی): ترکیبات شیمیایی تولید شده توسط میکروارگانیسم‌ها که به عنوان آفت‌کش اثر می‌گذارند

بهره‌گیری از کنسرتیوم‌های میکروبی به‌عنوان کودهای زیستی و حشره‌کش‌ها برای تولید محصولات کشاورزی قابل اجرا ANSES و کنترل زیستی آفات ANSES مسئول ارزیابی ریسک‌ها و کارایی کشاورزی محصولات کنترل زیستی آفات است.

محصولات کنترل زیستی آفات شامل ماکرو-اکتیویته‌ها (موجودات بی‌خلقی، حشرات، مایت‌ها و نماتودها) و محصولات حفاظت گیاهان شامل میکرو-اکتیویته‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها) و محرک‌های شیمیایی مانند فروندن‌های جنسی (ترکیبات شیمیایی تولید شده توسط حشرات که در جذب جنسی نقش دارند) و مواد طبیعی مبتنی بر گیاه، حیوان یا معدنی هستند. در یک زمینه که استفاده کمتر از محصولات حفاظت گیاهان ترویج شده است، کنترل زیستی یکی از راه‌حل‌های شناخته شده برای دستیابی به اهداف برنامه Ecophyto 2018 است. به همین دلیل، رویه‌ها و روش‌های بازاریابی و ارزیابی باید تنظیم شوند. به واقعیت اینکه اگرچه اصول کنترل زیستی استفاده از فرآیندها و تعاملاتی که از پیش در طبیعت وجود دارند را ترویج می‌کنند، این محصولات ممکن است ریسک‌هایی برای محیط زیست ایجاد کنند. بنابراین، از ANSES خواسته شده است که آنها را ارزیابی کند

محصولات حفاظت گیاهان، که به‌عنوان فرآیندهای مورد استفاده برای حفاظت از گیاهان و محصولات کشاورزی تعریف می‌شوند، از مواد فعالی تشکیل شده‌اند که می‌توانند به محیط زیست و سلامت آسیب بزنند. بنابراین، ارزیابی و بازاریابی آنها به طور دقیق تنظیم می‌شوند تا ایمنی استفاده و کاربرد کشاورزی آنها را تضمین کند. علاوه بر این "محصولات کنترل زیستی" نیز به‌صورت همزمان با این محصولات "سنتی" توسعه داده می‌شوند. در میان آنها محصولات "کنترل زیستی" وجود دارند که شامل میکرو-اکتیویته‌ها، محرک‌های شیمیایی و مواد طبیعی هستند.

محصولات کنترل زیستی چیستند؟

محصولات کنترل زیستی می‌توانند شامل هم‌زیستان میکرو-اکتیویته‌ها (توالی زندگی‌های ماکرو) اعم از بیماری‌زاها، حشرات، کنه‌ها و نماتودها، محصولات حفاظت گیاهی حاوی میکرو-اکتیویته‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروسها)، محرک‌های شیمیایی مانند فرومون‌های جنسی (مواد شیمیایی تولیدشده توسط حشرات که نقشی در جلب جنسی ایفا می‌کنند) یا مواد طبیعی مبتنی بر گیاه، حیوان یا مواد معدنی باشند.

این محصولات به هدف حفاظت از گیاهان از طریق فرآیندها و تعاملاتی که تعاملات بین گونه‌ها را کنترل می‌کنند (به‌عنوان مثال، کنترل آفات با واردکردن حشرات طاس‌زای، یا معرفی یک قارچ غیر‌بیمارزای به محیط که با یک قارچ بیمارزای گیاه رقابت می‌کند) یا تحریک دفاعات طبیعی گیاهان هستند. اصل کنترل زیستی بنابراین بر اساس از بین بردن نه بلکه مدیریت تعادل بین جمعیت‌های آفات گیاهان استوار است.

برای انجام ارزیابی‌ها به شیوه‌ای خاص مناسب برای محصولات بر پایه ماکرو- و میکرو-اکتیویته‌ها، ANSES توسط کمیته کارشناسی (CES) در زمینه میکرو-اکتیویته‌ها و ماکرو-اکتیویته‌های مفید برای گیاهان حمایت شد

کارهای ANSES در خصوص ورود به کشور و معرفی ماکرو اکتیویته‌ها به محیط زیست

از زمانی که ماکرو-اکتیویته‌های غیربومی (به‌عنوان مثال، کسانی که در کشور پیدا نمی‌شوند) می‌توانند از طریق معرفی گونه‌های تهاجمی به محیط زیست خطراتی ایجاد کنند، ورود آن‌ها به یک چارچوب قانونی نیازمند است. در سال 2012، یک روند درخواست و صدور مجوزها برای ورود به کشور و معرفی به محیط زیست ماکرواکتیویته‌های غیربومی مفید برای گیاهان در چارچوب تلاش‌های کنترل زیستی توسط مقامات تدوین شد. این روند در سطح ملی بر اساس ارزیابی خطرات محیط زیست و سلامت گیاه (از جمله به تنوع زیستی) و همچنین کارایی و مزایای استفاده از یک ماکرو-اکتیویته خاص انجام می‌شود. ANSES برخوردهای این ارزیابی را انجام می‌دهد.

مقامات همچنین ایجاد یک لیست از ماکرو-اکتیویته‌های وارد شده به محیط زیست و تاریخ شروع این فرآیند را فراهم کرده‌اند. در واقع، ماکرو-اکتیویته‌هایی که به درستی قبل از آن زمان به محیط زیست معرفی شده‌اند و هیچ خطر خاصی ندارند، ممکن است از درخواست مجوز ورود به محیط زیست معاف شوند.

ANSES مسئول تدوین این لیست بر اساس اعلامیه‌های شرکت‌هایی که این نوع ماکرو-اکتیویته‌ها را بازاریابی می‌کنند و توسط آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقات و آزمایش‌ها بود. تا کنون، این لیست شامل 448 ماکرو-اکتیویته است. 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای