آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45604

بخش کشاورزی خود را برای قطع برق در تابستان آماده کند

دوباره تابستان و دوباره سختی‌های آن شروع می‌شود، علاوه‌بر صنعتگران و تولیدکنندگان صنعتی که در حوزه‌های غیر از کشاورزی و دامپروری فعالیت می‌کنند، فعالان کشاورزی و دامپروری نیز از سختی‌هایی که در تابستان به وقوع می‌پیوندد آسیب می‌بینند.

بخش کشاورزی خود را برای قطع برق در تابستان آماده کند

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این آسیب‌ها در وهله اول، اقتصادی و صنعتی است و گاهی سبب وارد شدن خسارت‌های جدی به این صنعتگران می‌شود.

ازجمله مهم‌ترین آسیب‌های وارده در فصل‌های بهار و تابستان به واحدهای بالادستی و یا واحد حوزه مرغداری نابودی بخشی از مواد اولیه و یا تلف شدن بخشی از جوجه‌ها در اثر قطع شدن آب یا برق و گرمای بیش از حد هوا به‌ویژه در مناطق مرکزی و کویری ایران است.

فعالان اقتصادی و صنعتی همواره از اینکه در تابستان، برق و آب قطع می‌شود و به صنعت کشاورزی و دام لطمه می‌زند و در زمستان گاز قطع می‌شود و باز هم به تولید لطمه می‌زند گلایه دارند.

آنان می‌گویند اگرچه در ایران شدت مصرف انرژی بالاست، اما تردیدی وجود ندارد که روزآمد نبودن تجهیزات و عقب‌ماندگی صنعتی، نسبت به فناوری‌های روز دنیا، عامل اصلی بالا بودن مصرف انرژی است که میزان قابل توجهی از انرژی را هدر می‌دهد.

ایران اگرچه حدود 10 هزار مگاوات مصرف روزانه برق دارد، اما ظرفیت نصب شده تولید برق در کشورمان حداکثر به 2/ 9 هزار مگاوات می‌رسدف این در حالی است که در مسیر انتقال برق تولیدی تلف می‌شود.

نمی‌توان انکار کرد که تلفات انرژی الکتریکی از محل تولید تا محل مصرف، مساله‌ای عادی و پذیرفته شده است و در تمام دنیا این تلفات وجود دارد؛ ولی در حالیکه چین این تلفات به حدود 8 درصد است، در ایران به 15 درصد بالغ می‌شود.

وزارت نیرور این رقم را حدود 10 درصد اعلام و تصریح می‌کند که تلفات برق در ایران، از برخی کشورها نظیر ترکیه، بهتر است و برخی کشورهای در حال توسعه تا 30 درصد از برق تولیدشان در مسیر انتقال تلف می‌شود.

نکته مهم درباره ناترازی برق آن است که بلافاصله و پس از مواجهه با کسری تولید، مقامات توانیر ابتد برق واحدهای صنعتی را قطع می‌کنند و از این بابت تولیدکنندگانی مانند مرغداران، گلخانه‌داران و صنایع تبدیلی یا بالادستی و پایین‌دستی کشاورزی، صنایع غذایی و... به خاطر قطع برق آسیب می‌بینند.

جالب است که سیستم‌های برودتی عمده مرغداری‌ها و شاید تمامی آنها به انرژی برق وابسته است و قطع برق شدت گرما در محل را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است سبب تلف شدن طیور شود.

با این حال دولت به واحدهای صنعتی پیشنهاد کرده است که برای مصارف خود نیروگاه‌های کوچک تاسیس کنند و حتی توانیر پیشنهاد کرده است که حاضر است برق مازاد مصرف این نیروگاه‌ها را خریداری کند؛ اما پرسش مهم آن است که آیا برای واحدهای کوچک به صرفه است که برای تاسیس نیروگاه سرمایه‌گذاری کنند؟

در بسیاری موارد تاسیس یک نیروگاه کوچک حتی برای یک شهرک صنعتی نیز به صرفه نیست، به این ترتیب واحدهای صنعتی حوزه کشاورزی و مواد غذایی، حتما و ناگزیر از قطع شدن برق لطمه می‌بینند و چاره‌ای جز تحمل ندارند.

در مواردی تولیدکنندگان برای کارگاه خود ژنراتور تهیه و مصرف کرده‌اند که این تدابیر تا حد زیادی، آسیب و خسارت‌ها را کاهش داده است.

برخی دیگر نیز خود را با شرایط واقعی تطبیق داده‌اند و قطعی برق و آسیب‌های ناشی از آن را تحمل می‌کنند.

به هر حال تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی باید متوجه احتمال قطع شدن برق باشند. آنان چه کشاورز باشند و برای آبیاری از برق و تجهیزات برقی استفاده کنند، چه دامدار یا مرغدار باشند و یا کارگاه‌های بالادستی و پایین دستی این بخش را در اختیار داشته باشند، باید از هم اکنون خود را برای قطع شدن مکرر برق در تابستان آماده کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای