آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46210

کشاورزی حفاظتی چیست؟+ ویدئو

کشاورزی حفاظتی (Conservation Agriculture)به مجموعه‌ای از اقداماتی شامل حداقل دستکاری مکانیکی خاک با تکیه بر کشت به شیوه بی خاک‌ورزی یا کشت مستقیم، حفظ و نگهداری مقدار مناسبی از بقایای گیاهی در سطح خاک و رعایت اصول تناوب زراعی مناسب گفته می‌شود که سبب صرفه‌جویی در زمان و انرژی و افزایش بهره وری منابع آب و خاک می­‌شود.

کشاورزی حفاظتی چیست؟+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ کشاورزی حفاظتی یک سیستم کشاورزی است که می‌تواند ضمن بازسازی اراضی تخریب شده، از نابودی اراضی زراعی و فرسایش خاک جلوگیری کند.

در این سیستم پایدار تولیدات کشاورزی، پوشش دائمی خاک، حداقل دستکاری خاک و تنوع گونه‌های گیاهی ارتقا می‌یابد.

افزون‌براین، تنوع زیستی و فرآیندهای زیستی طبیعی را در سطح و زیرسطح خاک را افزایش می‌دهد که به افزایش بهبود بهره وری مصرف آب هم در اراضی آبی و هم اراضی دیم و عناصرغذایی و  بهبود و پایداری تولید محصول کمک می‌کند.

خاک های کشاورزی تحت کشاورزی حفاظتی به دلیل به خاطر ساختار بهبود یافته و همچنین نگهداشت بقایای گیاهی که در حکم خاکپوش یا مالچ آلی هستند از ظرفیت نفوذ آب بسیار بالایی برخوردار بوده که باعث کاهش رواناب سطحی و در نتیجه بطور قابل توجهی کاهش فرسایش خاک می‌شوند.

این امر سبب بهبود کیفیت آب‌های سطحی از آلودگی ناشی از فرسایش خاک شده و منابع آب زیرزمینی را تقویت می‌کند. کشاورزی حفاظتی به هیچ‌وجه کشاورزی با خروجی کم نیست و عملکرد قابل مقایسه‌ای (اما به روش پایدار) با کشاورزی سنتی و با تکیه بر گاوآهن برگرداندار می‌دهد. در این روش با کاهش تغییرات عملکرد، افزایش عملکرد طی سال‌ها مشاهده می‌شود.

 کاهش هزینه‌های تولید، کاهش زمان و نیروی کار 

از نظر کشاورز، کشاورزی حفاظتی به‌دلیل امکان کاهش هزینه‌های تولید، کاهش زمان و نیروی کار به‌ویژه در اوج فشار کار مانند آماده سازی و کاشت زمین و در سیستم‌های مکانیزه سبب کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و نگهداری ماشین‌ها و‌ادوات در درازمدت، می‌شود.

کشاورزی حفاظتی شامل یک بسته کامل است که باید سه اصل به هم پیوسته آن به صورت کامل اجرا گردد و اکنون سطح زیرکشت آن در جهان ۲۰۵ میلیون هکتار معادل ۱۵ درصد اراضی زراعی جهان است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای