آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46403

50 همت از مطالبات گندم‌کاران هنوز پرداخت نشده است

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه هنوز حدود 50 همت از مطالبات گندم‌کاران باقی مانده است، گفت: طبق قانون مطالبات کشاورزان باید ظرف 24 ساعت یا حداکثر 48 ساعت پس از تحویل گندم به استان پرداخت شود. دولت.

50 همت از مطالبات گندم‌کاران هنوز پرداخت نشده است

به گزارش اخبار سبزکشاورزی؛ علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: تا پنجشنبه گذشته خرید گندم از مرز 5 میلیون تن گذشت و قیمت آن نزدیک به 90 کیلومتر خواهد بود. اما تاکنون 40.2 درصد از مطالبات کشاورزان برآورده شده است.

وی افزود: یعنی کمتر از نیمی از نیاز گندم کاران تامین شده و حدود 50 سجاف باقی مانده است. 40.2 تلاش های پرداخت دولت از فوردین هفتم تا به امروز ادامه داشته است.

ایمانی در مورد روند پرداخت و اختلالاتی که در آن رخ داده است، گفت: «پرداخت‌های دولتی چندان منظم نیست. در حال حاضر برداشت محصول در استان های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و خوزستان به پایان رسیده است اما نیاز آنها هنوز دریافت نشده است.

وی افزود: برداشت گندم در حال حاضر در مناطق مختلف کشور در حال انجام است، اما می توان گفت که از صفر شروع شده و پول کشاورزان در حال حاضر تسویه شده است نوبت به استان های دیگر می رسد. تقریباً هر استان مبلغ مشخصی را برای کالاهای تحویلی واریز می کند.

وی در خصوص اینکه آیا بهتر است فرآیند تسویه با توجه به زمان تحویل انجام شود، یادآور شد: کشاورزان هیچ اطلاعی از مسائلی مانند زمان پرداخت ندارند. چون هشت تا نه ماه طول کشید تا تلاش کند. به امید اینکه امروز بتواند گندم را درو کند و به دولت تحویل دهد.

ایمانی بیان کرد: در نهایت قانون مقرر کرده است که نیاز گندم کاران باید ظرف 24 تا 48 ساعت پس از تحویل گندم به دولت تامین شود. حال در صورت عدم امکان در این مدت، مطالبات گندمکاران باید ظرف یک هفته تا ده روز پس از تحویل محصول پرداخت شود، زیرا همه گندمکاران گیر افتاده اند.

وی ادامه داد: منظور این نیست که ظرف سه ماه مطالبات خوزستان را حل کنیم و مطالبات گلستان را حل کنیم. کشاورزان گلستانی بالاخره نگران شدند. معیشت او به مشکل خورده بود و برداشت دوم لازم بود.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: کشاورزان به بانک ها و جاهای دیگر بدهی دارند. همه کشاورزان درگیر این موضوع هستند. باید برای پرداخت به موقع هماهنگی شود. در صورت تاخیر 10 تا 15 روزه، کشاورزان می توانند آن را تحمل کنند، اما این میزان تاخیر قابل قبول نیست.

وی افزود: گندم کارانی که محصول خود را در هفت اردیبهشت تحویل می دهند طلبکار می مانند. به طور کلی این رویه به دور از قانون، عرف، شرع، انصاف و ... است.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری هفته گذشته درباره نیاز گندم کاران گفت: البته خرید گندم از اواسط فروردین ماه آغاز شده و ادامه دارد.وی افزود: دولت به تدریج به تعهدات خود عمل می کند، 40 درصد بدهی دولت پرداخت شده و 50 درصد بر اساس تدارکات باقی مانده است.

البته رئیس سازمان برنامه و بودجه به نحوه رسیدگی به مطالبات گندم کاران اشاره ای نکرد. کشاورزان گندم بیم آن دارند که با تشکیل دولت جدید، مطالبات آنها به شدت به تعویق بیفتد./اقتصاد آنلاین

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای