خبر فوری
شناسه خبر: 46594

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

امسال تولید گندم از خودکفایی به تولید مازاد رسید

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران امسال علاوه‌بر خودکفایی در تولید گندم به تولید مازاد این محصول دست خواهد یافت.

امسال تولید گندم از خودکفایی به تولید مازاد رسید

اخبار سبز کشاورزی؛ علیرضا مهاجر به تشریح وضعیت تولید گندم و سایر محصولات در برنامه خط مقدم شبکه خبر گفت: با وجود خشکسالی 1400، 4.5 میلیون تن گندم خریداری شد. در سال 1401 با وجود تداوم خشکسالی میزان خرید به 7.5 میلیون تن رسید و در سال گذشته با خرید 10.5 میلیون تن گندم در بخش نان به خودکفایی رسیدیم و امسال به لطف خداوند متعال. و با برنامه ریزی ها به ویژه کشاورزان عزیز در این محصول استراتژیک علاوه بر خودکفایی مطلق به مازاد تولید نیز دست یافتیم.

وی افزود: میزان گندم خریداری شده در سال گذشته بالغ بر 6.5 میلیون تن بوده که باعث خودکفایی در نان شد. علاوه بر استان های غربی و سردسیر کشور مانند استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی بیش از 700 هزار تن افزایش یافت. آنها در ابتدای خرید هستند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت مطالبات و پرداخت ها نیز گفت: شرایط تقریباً بسیار خوب است، بازرگانی دولتی و همکاران ما در سراسر کشور گندم خریداری می کنند. خوشبختانه بیش از 46 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است که مجموع این مطالبات بیش از 113 مورد است که حدود 53 مورد آن پرداخت شده است و امیدواریم در روزهای آینده با مدیریت و برنامه ریزی انجام شود. سازمان، مابقی مطالبات کشاورزان به تدریج برآورده خواهد شد.

مهاجر یادآور شد: یکی از خواسته ها و خواسته های امام خمینی(ره) بحث خودکفایی در گندم بود و بعد از ایشان رهبر انقلاب نیز همین علاقه را داشتند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و کشور در گندم به خودکفایی رسید، اما یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که همه مسئولان نظام باید آن را حل کنند و آن علاقه به واردات است که جذابیت آن بسیار بیشتر از تولید است. به طوری که به محض کمبود، به جای جستجوی وسایل داخلی، بلافاصله محصول مورد نظر را وارد کرده و تمامی طرح های پایه تولید را دچار بحران کنیم.

وی یکی از این طرح های اشتباه را در قالب پرداخت مطالبات به کشاورزان معرفی کرد و افزود: الان هزینه ها زیاد است و کم نیست، یعنی می روند وام می گیرند بعد باید این وام را بازپرداخت کنند. اگر پول گندم را به موقع پرداخت نکنیم، سررسید وام را نخواهند پرداخت، بانک از آنها جریمه، زیان و سود می گیرد، این فقط یک قسمت است. قسمت دوم این است که کشاورز ما باید بعد از این محصول یک محصول دیگر بکارد و برای کاشت آن محصول و تامین نهاده ها، بذرها و ... نیاز به پول دارد.گندم کاشتند، درو کردند و صبورانه و صبورانه صبر کردند.

در همین زمینه معاون امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بودجه و بودجه ما در این زمینه کاملا هوشمندانه نیست، باید سازوکاری برای خرید گندم ساماندهی کنیم و شرایطی را در بودجه کشور پیدا کنیم که بدون دغدغه، بنابراین کشاورز به محض تحویل محصول، پول خود را باید پرداخت کند، در حال حاضر طبق وعده سازمان مدیریت برنامه ریزی و سازمان هدفمندسازی یارانه ها، پرداخت مطالبات کشاورزان تسریع می شود و انتظار می رود پرداخت ها محقق شود. هفته بعد

مهاجر در خصوص خرید تضمینی دانه های روغنی با اشاره به افزایش تولید در سال جاری گفت: برای کلزا به دلیل محدودیت های مالی، وزارت جهاد کشاورزی طرح ضد وارداتی را تدوین کرد، کسانی که دانه های روغنی، آرد و روغن وارد می کنند. در داخل کشور هم بخرند که خوشبختانه بیش از 90 درصد بذر کلزا را خریداری کرده و حدود 50 درصد از مطالبات کشاورزان را پرداخت کرده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تنها استانی که در آن مشکلاتی داریم استان گلستان است، زیرا بخش خصوصی که قول خرید و پرداخت پول را داده بود به تعهد خود عمل نکرد. خوشبختانه این وزارتخانه روز چهارشنبه با آنها دیدار کرد و به آنها قول داد که مطالبات استان گلستان به زودی پرداخت خواهد شد البته دانه های روغنی فقط کلزا نیست، اکنون زمان برداشت کاملینا، گلرنگ و آفتابگردان است. برنامه.

مهاجر با بیان اینکه یارانه بذر به زودی به تولیدکنندگان بذر پرداخت می شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با کمک بانک کشاورزی این پرداخت را انجام می دهد و جا دارد از این بانک بابت تسهیلاتی که در اختیار بذر قرار داده است تشکر کنم. تهیه کنندگان.

وی گفت: یک شرکت خدمات پشتیبانی داریم که کودهای اساسی را تامین می کند. اگرچه متأسفانه نتوانستیم از این شرکت حمایت مالی کنیم، اما به لطف اعتباراتی که داشتند توانستند مقدار زیادی کود تولید کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای