خبر فوری
شناسه خبر: 46771

24 ساعت اولتیماتوم پرداخت پول گندمکاران تمام شد

گندمکاران دسترنج خود را از مزارع برداشت کردند و به دولت تحویل دادند تا وزیر به اعلام آمار عملکرد خرید تضمینی گندمی بپردازد که پول آن را تسویه نکرده

24 ساعت اولتیماتوم پرداخت پول گندمکاران تمام شد

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ به گفته محمدعلی نیکبخت خرید تضمینی گندم در سال جاری به بیش حدود 9میلیون تن رسیده و برآورد می‌شود تا پایان فصل برداشت، گندم خریداری شده توسط دولت از ۱۱.۵ میلیون تن عبور کند.

 این در حالی است که تنها حدود ۳۷ درصد مطالبات گندمکاران در سطح کشور پرداخت شده و بار دیگر چالش تاخیر در پرداخت بهای محصول، کشاورزان را به صرافت انداخته است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۵۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان مطالبات هنوز پرداخت نشده است.

پرداخت 24ساعته باشد، اما اگر نشد؟

گندمکاران امروز در حالی چشم انتظار پرداخت مطالبات خود هستند که سال گذشته تا اوایل اسفندماه وعده امروز و فردا را برای پرداخت دنبال کردند.

براساس مکاتبه شماره 020/1981 مورخ1403/01/07 وزیر جهاد کشاورزی مبنی‌بر ابلاغ دستور العمل نحوه خرید تضمینی تاکید شده شرکت کادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مکلف است بهای محصول کشاورزان گندمکار را طی 24 ساعت از زمان تحویل پرداخت نماید.

هرچند برای پرداخت بهای گندم بازه زمانی 24ساعته در نظر گرفته شده، اما در دستورالعمل مذکور راه جبران مافات در صورت عدم عمل به وعده داده شده و تاخیر در پرداخت مطالبات پیش بینی نشده است؛ این در حالی است که گندمکاران برای تامین نقدینگی مورد نیاز در زمان کشت، داشت و برداشت محصول بدهکار سیستم بانکی می‌شوند و برای هر یک روز تاخیر در بازپرداخت بایست جریمه پرداخت کنند.

24ساعت اولتیماتوم تمام شد

هم اکنون کشاورزان دغدغه دریافت مطالبات خود را دارند، اما برای پرداخت مطالبات آنها زمان دقیقی اعلام نمی‌شود در این میان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس روز یکشنبه 31تیرماه اعلام کرده بود دولت باید تا ۲۴ ساعت آینده تمامی مطالبات گندمکاران پرداخت کند، در صورت عدم پرداخت این مطالبات ترک فعل محسوب شده و متخلفین به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

محمد جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران، گفت: طی امروز (31تیرماه ) مکاتباتی را با وزیر جهادکشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان بازرسی مقرر شده است تا ۲۴ ساعت آینده تمامی مطالبات گندمکاران پرداخت شود و در صورت عدم پرداخت این مطالبات مصداق ترک فعل محسوب شده و متخلفین به دستگاه قضایی معرفی شوند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت ۸۳ هزار میلیارد تومان به کشاورزان گندمکار بدهکار است، عنوان کرد: عدم پرداخت مطالبات گندمکار از سوی دولت کشاورزان را با مشکلات معیشتی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون، دولت مکلف است تا بدهی خود به کشاورزان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کند، ادامه داد: باتوجه به تاخیر به وجود آمده در پرداخت مطالبات گندمگاران دولت مکلف است تا به کشاورزان دیرکرد پرداخت نماید.

با این وصف امروز دوم مرداد ماه زمان زنهار رییس کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان فردی که طی روزهای اخیر جلسات متعددی با مسئولان اجرایی کشور داشته است تمام شده و می‌بایست منتظر نتیجه ماند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای