خبر فوری
شناسه خبر: 46881

قطع برق چاه‌های کشاورزی ثمره تصمیمات غیرکارشناسی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قطع برق چاه‌های کشاورزی نتیجه تصمیمات غیرکارشناسی است

قطع برق چاه‌های کشاورزی ثمره تصمیمات غیرکارشناسی است

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، محسن زنگنه درباره مطالبات انباشته‌ گندمکاران اظهار داشت: مطالبات گندمکاران در حدود 100 همت است. ما در نشستی با سازمان برنامه و بودجه، این مشکل را مطرح کردیم و قرار شد به زودی بخشی از این مطالبات پرداخت شود.

نایب رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با بیان این که "تولید گندم در سال جاری خیلی خوب بوده است" تصریح کرد: روز دوشنبه نشستی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه در خصوص مطالبات کشاورزان برگزار کردیم و البته گندمکاران در اولویت قرارگرفتند. در پایان مقرر شد منابع لازم برای پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران پیش‌ بینی شود.

در نتیجه قطع برق چاه‌ها به کشاورزی و امنیت غذایی کشور زده می‌شود

نماینده مردم تربیت حیدریه درباره اثرات قطع برق چاه‌های کشاورزی و خارج شدن بیش از 240 هزار هکتار زمین از مرحله تولید، گفت: ما بارها تأکید کردیم که دولت باید تصمیمیات فرابخشی بگیرد. ما اگر گرانترین برق را با لجستیکی پُرهزینه وارد کنیم، ضررش به مراتب کمتر از آفتی است که در نتیجه قطع برق چاه‌ها به کشاورزی و امنیت غذایی کشور زده می‌شود.

وی ادامه داد: این مشکلات به دلیل بخشی نگری است. هیئت دولت برای این دور هم جمع می شوند که فایده هزینه تصمیمات را بسنجند و هر جا لازم باشد، فرابخشی عمل کنند. متأسفانه گاهی مجموعه ای، تصمیمی درباره برق می گیرد و کشور را دچار هزینه‌های سنگین می کند. باید پرسید که آیا جوانب مختلف این کار را دیده‌اند؟ اساساً با چه نگاهی به چنین تصمیمی رسیده‌‎اند؟

قطعی برق و گاز در بخش صنعت

زنگنه ادامه داد: الان قطعی برق و گاز در بخش صنعت، باعث شده تا کارخانجات سیمان بخوابند. این موضوع حتما در قیمت مصالح ساختمانی تأثیرگذار خواهد بود و طی ماه‌های آینده اثرات تورمی خود را در سفره های مردم بر جای می گذارد. بعد هم دولت مجبور به افزایش حقوق خواهد شد در نتیجه بخشی از این بار تورمی، بر دوش دولت می نشیند. این ها نتیجه تصمیمات بخشی و غیرکارشناسی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خطاب به دولت پزشکیان گفت: انتظار ما این است تصمیمات فرابخشی اتخاد شود تا این چرخه مشکلات تکرار نشود. برای مثال همین قطع برق چاه‌های کشاورزی، باعث شده تا پسته‌ ایران در یکی دو سال گذشته، مرغوبیت خود را از دست بدهد، یا انار که تقریبا از دست رفته است.

وی افزود: کالای ارزشمندی مانند زعفران که می تواند تا 500 میلیون دلار ارزآوری داخل کشور داشته باشد، با افت تولید مواجه شده است.

واردات بی‌موقع و بی‌رویه محصولات کشاورزی

زنگنه در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع واردات بی‌موقع و بی‌رویه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: واردات بی‌موقع محصولات، کشاورز را زمین‌گیر می‌کند. برای مثال دیدیم که برنج را در حالی با ارز 28 هزار و 500 تومانی وارد کردند که کشاورز ما هنوز برنج سال گذشته را در انبار خود داشت. این تصمیمات غیرکارشناسی عوارض و آفت های زیادی بر کشور تحمیل می‌کند که امیدواریم دولت جدید به آن توجه کند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای