خبر فوری
شناسه خبر: 46926

تولید بهترین خربزه‌ها

فصل تابستان است و میوه‌های آبدار و خوش طعم در دسترس قرار دارند و به سادگی می‌توان یکی یا تعدادی متنوع از آن‌ها را خریداری کرد.

تولید بهترین خربزه‌ها

اخبار سبز کشاورزی؛ فصل تابستان است و میوه‌های آبدار و خوش طعم با آن عطر و بوی خاص و داشتن آب، فیبر، ویتامین‌ها و مواد مصرفی لازم برای بدن در هر میوه فروشی و بازاری در دسترس قرار دارند و به سادگی می‌توان یکی یا تعدادی متنوع از آن‌ها را خریداری کرد.

علی‌رغم فراوانی این میوه‌ها، اما تولید و عرضه آن‌ها تا بازار مصرف (بازاررسانی) چندان ساده نیست، چرا که به همان دلیل آبدار بودن، درجه آسیب‌پذیری‌شان نیز بالا است.

در اینجا به چند توصیه برای باغداران و کشاورزان و نه مصرف‌کنندگان می‌پردازیم تا بتوانند از نتیجه زحمات خود بهره‌برداری مناسبی داشته و سودی به دست آورند:

1-برداشت در زمان واقعی

اگر چه ضرورت‌ها و نیاز به داشتن درآمد‌ برای چرخاندن امور زندگی، به‌ویژه در جامعه کشاورزان گاه موجب تعجیل در برداشت محصولات می‌شود، اما همین مسئله موجب عرضه محصولات فاقد کیفیت و اقبال کم بازارپسندی شده و خساراتی بر تولیدکننده و خریدار وارد می‌نماید، بنابراین باید دقت نمود که براساس شرایط آب و هوایی هر منطقه و نوع محصول به برداشت آن به شرح زیر اقدام کرد.

-دپو کردن مناسب پس از برداشت

اکثرا دیده می‌شود که خربزه‌های برداشت شده به‌صورت توده‌ای انباشته روی هم قرار داده می‌شوند که به این شکل آسیب‌هایی به میوه‌های زیرین وارد می‌شود. پس از برداشت میوه‌ها باید در مکانی خنک، خشک و دور از تابش مستقیم آفتاب قرار داده شوند. می‌توان بلافاصله آن‌ها را در جعبه‌های تخته ای، مقوایی و یا سایر جعبه‌ها با پوشش کاغذی قرار داد.

-آگاهی از تنوع خربزه‌ها

بر اساس نوع و تفاوت آن‌ها، روش‌های پرورش، تولید، زمان برداشت و علایم رسیده بودن، متفاوت است در حال حاضر انواعی از خربزه‌ها، طالبی، گرمک و... در بازار مشاهده می‌شود که طبیعتا هر یک را باید متناسب با شرایط و ویژگی‌های آن‌ها برداشت نمود. به دلیل آن که اکثر مصرف‌کنندگان از ویژگی‌های این میوه‌ها اطلاعات کافی ندارند، اصولا کشاورزان باید برخی از موضوعات را رعایت نمایند.

کشاورزان باید به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشند، چرا که شرایط مرطوب موجب بروز پوسیدگی در آن‌ها می‌شود.

-برداشت تدریجی

بسیار دیده می‌شود که کشاورزان بنا بر دلایلی چون آزاد کردن زمین برای آماده سازی آن جهت اجرای کشت بعدی،تقاضای بازار، نوبرانه کردن میوه‌ها پو کسب درآمد بیشتر، نیازهای مالی و... اقدام به برداشت کامل محصول در یک نوبت می‌کنند که متاسفانه باعث ضایع شدن بخشی از محصول به علت کال بودن، عدم استقبال از سوی مصرف کننده و نهایتا زیان‌های مالی می‌گردد. به دلیل آن که گل دهی این دسته از محصولات به صورت تدریجی است، رسیدن میوه‌ها نیز بر همین منوال است و یک باغدارباید با برنامه‌ریزی و تقسیم بندی مراحل رشد میوه‌ها، به برداشت آن‌ها اقدام نماید، اگر چه امکان دارد متضمن سپری شدن زمان و یا مشکلات عرضه به بازار باشد.

-مراقبت از مزرعه

در انجام مراقبت‌های مستمر از مزرعه به هیچ عنوان نباید تردید و تاخیر داشت، چرا که بوته‌ها و تمام محصول می‌تواند مورد هجوم انواع آفات و بیماری‌ها قرار گیرد. لزوم رعایت نوبت‌های آبیاری و یا دادن کودهای تقویتی به رشد بوته‌ها و میوه کمک می‌نماید. انجام مراقبت‌های لازم موجب می‌شود تا یک میوه کاملا مطلوب، رسیده و دارای ویژگی‌های بازارپسند را عرضه کرد.

در این جا به دو نکته مهم در انتخاب خربزه توسط مصرف کننده نیز اشاره می شود:

-دقت در رنگ دم گل متصل به میوه که آن را به بوته اصلی متصل می‌نماید. این تکه چند سانتی متری باید اندکی خشک و تا حدی شکننده باشد و سبز بودن آن علامت رسیده نبودن میوه است. این حالت در تمام خربزه‌ها و هندوانه‌ها باید رعایت شود.

-عطر و بوی خربزه است که باید نشانگر رسیده و شیرین بودن آن باشد.

2-دقت در جدا کردن از بوته

برای حفظ کیفیت میوه باید با توجه و بدون آسیب وارد کردن به آن میوه را از بوته جدا کرد. بهترین روش چرخاندن میوه حول محور دم گل و یا بریدن آن با یک قیچی است.

حمید عرب عامری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای