خبر فوری
شناسه خبر: 47536

زنجره مو، آفتی که شیره جان تاکستان‌ها را می‌مکند

زنجره مو یا جیرجیرک دشتی از مهم‌ترین ‌آفت باغ‌های انگور به شمار می آید.

زنجره مو، آفتی که شیره جان تاکستان‌ها را می‌مکند

اخبار سبز کشاورزی؛ یکی از آفات مهم درختان مو و انگور در سراسر کشور آفاتی به زنجره برگ درختان مو است، حشره‌ای با طول 2 تا 3 میلی‌متر و با رنگ زرد و مایل سبز (تصویر شماره یک).

زنجره-مو-چیست؟--1

این حشره در فصل زمستان به‌صورت بالغ و کامل در زیر پوستک‌ها، ساقه و تنه درختان مو به‌سر می‌برد و در فصل بهار با باز شدن برگ درختان انگور از پناهگاه بیرون می‌آید و با استقرار در پشت برگ درختان و مکیدن شیره گیاهی، توسط اندام دهانی خود سبب ایجاد نقطه‌های سفید رنگ بر روی برگ درخت می‌شود.

بعد از مدتی این آفت جفت‌گیری و بعد از تلقیح، حشرات ماده تخم خود را در زیر برگ درختان مو در داخل نسج و بافت گیاه قرار می‌دهند و بعد از حدود 10روز این پوره‌ها از تخم خارج شده و شروع به تغذیه از شیره گیاهی از پشت برگ‌ها می‌کنند.

زنجره-مو-چیست؟--21

در تصویر شماره دو می‌بینیم که در اثر طغیان فراوان این آفت در روی برگ، لکه‌های سیاه و قرمز دیده می‌شود و در پی آن تمام کلروفیل و سبزینه برگ گیاه از بین می‌رود و به‌عبارتی کارخانه هواسازی و تهویه درخت مختل و نابود می‌شود.

راه‌های  کنترل این آفت

برای کنترل این آفت پیشنهاد می‌شود در فصل زمستان زمانی که حشرات بالغ هستند، از طریق سم‌پاشی آن‌ها را بین ببریم و همچنین در طول دیگر فصول سال و در صورت مشاهده نقطه های سفید رنگ روی برگ درختان مو با سموم مجاز تری کلروفن یا فوزالون جلوی افزایش و طغیان آفت گرفته شود. همچنین در اوایل شهریورماه می‌توان با به‌کارکیری دو سم نامرده از طغیان جلوگیری کرد.

زمان طغیان

طغیان این آفت در مناطق گرم و خشک بسیار زیاد است و زمان طغیان آن از اواسط ماه مرداد به بعد است. توصیه می‌شود در خانه‌های که انگور داربند و داربست و یا انگورهای پا کوتاه دارند، در صورت مشاهده علایم با استفاده از سموم گفته شده به مقابله با این سم بپردازند و یا در صورت عدم تمایل به استفاده از سم در اوایل صبح روز و اواخر شب، به نسبت هر 20 لیتر آب چند قطره ریکا اضافه کرده و با آن درختان را بشویند.

گفتنی است، عدم کنترل این آفت سبب کاهش بسیار زیاد محصول می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای