خبر فوری
شناسه خبر: 47703

قطب تولید مرکبات کشور جاده دسترسی ندارد

روستای «آبتوت» گچساران یکی از قطب های مهم تولید مرکبات در کشور است که سالانه از ۱۲۴هکتار از باغستان های این روستا محصول برداشت می شود

قطب تولید مرکبات کشور جاده دسترسی ندارد

روستای «آبتوت» گچساران یکی از قطب های مهم تولید مرکبات در کشور است که سالانه از ۱۲۴هکتار از باغستان های این روستا محصول برداشت می شود اما یکی از چالش های اساسی این روستا نبود جاده دسترسی مناسب به بازارها است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، اطلاعات نوشت: روستای «آبتوت» گچساران یکی از قطب های مهم تولید مرکبات در کهگیلویه و بویراحمد محسوب و سالانه از ۱۲۴هکتار از باغستان های این روستا محصول برداشت می شود اما یکی از چالش های اساسی این روستا نبود جاده دسترسی مناسب برای رساندن محصولات با کیفیت آن به بازارهای هدف است.

 این روستا که در ۳۵کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران واقع شده، چند سالی است که جاده دسترسی مناسب ندارد که امسال به دلیل باران های تابستانه راه دسترسی میان مزارع آن هم تخریب شده و بهره برداران از مسئولان انتظار دارند تا نسبت به بهسازی راه ها اقدام شود.

احداث باغ های مرکبات در روستای  آبتوت  و درآمد خوب حاصل از آن از یک سو منجر به مهاجرت معکوس ساکنان قدیمی آن در دهه ۹۰شد و از سوی دیگر پای کارگران زیادی را از شهر به این روستا باز کرد تا بتوانند دست کم نیمی از سال کسب درآمد کنند اما بیم آن می رود که با دلسرد شدن باغداران به علت کاهش درآمد این رونق زندگی کمرنگ شود.تولیدکننده مرکبات درآبتوت می گویند که امسال جاده دسترسی باغ های این روستا به اندازه ای تخریب شده  است که فقط می توانند محصولات تولیدی شان را با چهارپایان به جاده برسانند.آنها با اشاره به این که مرکبات به ویژه پرتقال و نارنگی مقاومت زیادی ندارد ،تاکید می کنند: انتقال محصولات با چهارپایان به علت زمانبر بودن بخش قابل توجهی از محصولاتشان را فاسد می کند.

انتظارات باغداران و کارگران

علی، یکی از بهره برداران پرتقال  با بیان این که کاهش درآمد ،زحمت باغداران را برباد می دهد، از مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان گچساران درخواست می کند نسبت به بهسازی جاده ها اقدام عاجل انجام دهند.

وی با اشاره به این که بازارهدف بخش عمده ای از مرکبات روستا ، استان خوزستان است، تاکید می کند: افت کیفیت این محصولات به تدریج شهرت مرغوبیت تولیدات این روستا را کمرنگ می کند.

همچنین به دلیل نامناسب بودن جاده آبتوت تا باغستان های این روستا امکان انتقال به هنگام محصولات به بازارهای هدف وجود ندارد و این مساله سبب می شود میوه ها دچار افت و کاهش قیمت شوند.

علی می گوید:در صورت بهسازی نشدن این جاده میوه بهره برداران که همواره در مرغوب بودن شهرت دارد، با افت شدید مواجه و این امر سبب کاهش درآمد بهره برداران و در نهایت دلسردی آنان برای رسیدگی به باغ ها می شود.

اهمیت باغ های آبتوت

رئیس شورای اسلامی روستای «آبتوت» با اشاره به این که باغستان های  این روستا افزون بر درآمدزایی برای اهالی، زمینه اشتغال کارگران زیادی برای برداشت میوه را فراهم کرده است، می‌افزاید: بهسازی راه دسترسی 5کیلومتری تا باغ های این روستا به بهبود وضع معیشتی اهالی و رفاه آنان کمک می کند.

گودرز حیدری با تاکید بر این که  آبتوت  ۱۲۵هکتار باغ میوه مرکبات دارد که از هر هکتار 8تن میوه برداشت می شود، ادامه می دهد:جمعیت روستای  آبتوت در سال های گذشته ۳۵خانوار بود اما با توسعه فعالیت های کشاورزی، جمعیت روستا با الگوبرداری از مهاجرت معکوس برای دیگر روستاهای شهرستان به بیش از ۷۰خانوار افزایش یافته است که در صورت تامین زیرساخت های مورد نیاز از به ویژه جاده دسترسی، تداوم روند مهاجرپذیری این روستا را شاهد خواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای