خبر فوری
شناسه خبر: 47998

تاثیرگذاری پژوهش در برداشت مزارع پنبه کشاورزان استان گلستان+ ویدئو

منطقه ایمر استان گلستان کانون کشت پنبه در استان گلستان است که در سال زراعی جاری بیش از ۱۰۰۰ هکتار کشت پنبه به‌عنوان کشت دوم بعد از گندم دارد.

تاثیرگذاری پژوهش در برداشت مزارع پنبه کشاورزان استان گلستان+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ برداشت پنبه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و چالش‌ها در مسیر تولید پنبه در این منطقه و در کل کشور است و با توجه به اینکه برداشت در استان گلستان و ایران هنوز غالبا به‌صورت دستی است، تقریبا 40 درصد هزینه‌های تولید پنبه مربوط به هزینه برداشت دستی و کارگری می‌شود که با مکانیزه شدن عملیات برداشت، هزینه تولید پنبه به شکل قابل توجهی برای کشاورز و مصرف کننده کاهش می‌یابد.

پنبه در زمان برداشت به‌صورت هم‌زمان نمی‌رسد و به‌همین دلیل در روش دستی طی چند مرحله عملیات برداشت انجام می‌شود و معمولا هر بار پنبه غوزه‌های باز شده توسط کارگر برداشت می‌شود و این کار تا برداشت تمام پنبه‌ها ادامه پیدا می‌کند. اما وقتی که سطح زیرکشت زیاد می‌شود و همچنین به‌دلیل بالا بودن هزینه کارگری، دیگر برداشت دستی اقتصادی نیست و نیاز است تا برداشت با کمباین برداشت پنبه انجام شود.

در مهرماه سال جاری یعنی ۱۴۰۳ با رسیدن پنبه‌های این منطقه پژوهشگران موسسه تحقیقات پنبه کشور که در شهر گرگان مرکز استان مستقر هستند با آوردن کمباین مخصوص برداشت پنبه به این منطقه توانسته‌اند نتایج سال‌ها پژوهش‌های مکانیزاسیون را به‌صورت کاربردی در برداشت پنبه این مهم‌ترین فیبر طبیعی جهان پیاده نمایند.

برداشت-مزارع-پنبه-کشاورزان-استان-گلستان1

آقایان دکتر شهرام نوروزیه، پژوهشگر مکانیزاسیون کشاورزی موسسه و آقای دکتر ابراهیم ملاعلی، کارشناس انتقال یافته‌های تحقیقاتی که خود از کشاورزان زحمتکش منطقه است با حضور در میان کشاورزان و تنظیمات کمباین مخصوص پنبه نظارت کامل بر عملیات برداشت وش پنبه را دارند.

اولین برداشت مکانیزه پنبه از مزارع استان گلستان صبح ۲۴ مهر ۱۴۰۳ در روستای جماران استان گلستان با حضور محققین موسسه تحقیقات پنبه و جمعی از کارشناسان و کشاورزان آغاز شد.

از مزایای برداشت ماشینی پنبه می‌توان به سرعت برداشت بالا، صرفه‌جویی زیاد در هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان، برداشت تمیز و به موقع پنبه، امکان اتصال به تراکتور، عرض کار زیاد، سازگاری با انواع الگوهای کشت، استفاده آسان، و کارآیی بالا و زمان‌بری کم اشاره نمود.

آقای دکتر شهرام نوروزیه در این کلیپ کوتاه مکانیزم دستگاه کمباین برداشت پنبه و مزیت آن را توضیح می‌دهد: این نوع ماشین برداشت پنبه که به آن پنبه چین نیز می‌گویند، برای برداشت وَش پنبه از پوسته غوزه طراحی شده است و تنها پنبه غوزه‌های باز شده را برداشت می‌کند. مکانیسم این دستگاه شامل چند دماغه است که در پشت آنها چند استوانه دوار دارای تیغه های انگشتی موسوم به اسپیندل در حال چرخش هستند. با ورود بوته‌های پنبه به داخل دماغه و پس از برخورد با انگشتی‌ها، انگشتی پنبه را از پوسته غوزه جدا می‌کند و آن را می‌چیند. این نوع دستگاه برداشت پنبه در دو نوع خودگردان و کششی وجود دارد. اسپیندلها (The cotton picker spindle) ابزارهای ماشینی هستند که بر روی یک مدخل می چرخند. آنها در ماشین‌های تراش چوب، تجهیزات فرزکاری و پرس مته و همچنین دستگاه‌های پنبه ‌چین وجود دارند.

برداشت-مزارع-پنبه-کشاورزان-استان-گلستان

در دروگر با چرخش با سرعت بالا، وش پنبه را از پوسته قوزه‌های گیاه پنبه جدا می‌کنند؛ از آنجایی‌که این کار قبلاً با دست انجام می‌شد؛ لذا نقش این وسیله در صرفه‌جویی در نیروی کار، مثال‌زدنی است.

این فناوری به اندازه‌ای کارآمد است که از زمان اختراع اولیه آن تا به امروز، تغییرات ناچیزی را تجربه کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای