آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44069

آفت‌کش طبیعی از پوسته‌های برگ آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا علیه آفات

صدها سال است که محتویات موجود در برگ گیاه آلوئه‌ورا برای معالجه بیماری‌های پوستی، کمک به سلامت سیستم گوارش و درمان زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلوئه‌ورا علیه آفات

اخبار سبز کشاورزی؛ به‌علت تقاضای زیاد برای ژل موجود در برگ‌ها، مقدار بسیار زیادی از پوسته‌های برگ به‌عنوان ضایعات کشاورزی، دور انداخته و به هدر می‌روند.

جمعی از محققان دریافته‌اند که این پوسته‌ها می‌تواند موجب دفع حشرات شده و به‌عنوان یک آفت‌کش طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. چندین ترکیب زیستی استخراج شده از این پوسته‌ها می‌تواند باعث دور کردن آفات از محصولات کشاورزی شود. در حالی که سالیانه میلیون‌ها تُن از پوسته برگ‌های آلوئه‌ورا در جهان دور ریخته می‌شوند.

برای اولین‌بار مشاهده شد که در یک مرکز فرآوری آلوئه‌ورا، در حالی که حشرات روی پسماند سایر گیاهان می‌نشینند، اما از نشستن بر ضایعات برگ‌های آلوئه‌ورا خودداری می‌کنند.

پیش از این عده‌ای از باغداران خانگی از ژل آلوئه‌ورا، به همراه پیاز و سیر به‌عنوان یک آفت‌کش طبیعی استفاده می‌کردند. این در حالی است که برخی از کارخانه‌های تولید کمپوست و بیوماس، در سطح وسیعی برای کودهای آلی از آن پسماندها استفاده می‌کنند که می‌تواند در بهبود شرایط خاک بسیار موثر باشد.

یکی از آثار جانبی این کار و تبدیل این ضایعات به کود می‌تواند تولید گاز متان و سایر گازهای گلخانه‌ای و رها کردن آن‌ها در اتمسفر باشد که در تغییرات اقلیمی اثرگذار است.

اندیشه تبدیل پسماند پوست برگ‌های آلوئه‌ورا به یک آفت‌کش طبیعی، می‌تواند در سطح جهان، در مناطقی ازقبیل قاره آفریقا، مناطق حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای قاره آمریکا و برای مقابله با آفات ذرت و ارزن در هندوستان مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه‌بر آن، این اقدام می‌‎تواند جایگزین مناسبی برای دور ریختن این ضایعات و آلوده کردن محیط‌زیست باشد که موجب درآمدزایی برای پرورش‌دهندگان آلوئه‌ورا نیز می‌شود.

برای آگاهی از توانایی آفت‌کشی پوسته‌های برگ آلوئه‌ورا، ابتدا اقدام به خشک کردن آنها شد. این کار در یک اتاق تاریک و با عبور دادن جریان هوا از روی آن‌ها، آغاز گردید.

با موادی چون هگزان، دی‌کلرومتان، متانول و آب از برگ‌های خشک شده عصاره‌گیری شد.

عصاره به‌دست آمده توسط دی‌کلرومتان (DCM) نسبت به موارد دیگر، خاصیت آفت‌کشی بالایی داشت.

براساس این نتایج، ترکیبات دیگری چون ضدباکتری و ضدقارچ نیز تولید شد. از بین 20 ترکیب متفاوت، شش ترکیب خاصیت آفت‌کشی بیشتری داشتند. نکته بسیار مهم در این اکتشاف غیرسمی بودن این ترکیبات برای کاربران است.

حال مشخص شده که ترکیبات موجود در پوسته برگ‌های آلوئه‌ورا خاصیت آفت‌کشی دارند و محققان درصدد انجام آزمون‌های وسیع در سرتاسر جهان روی آفات محصولات کشاورزی هستند تا به دامنه اثرات این مواد پی ببرند. علاوه‌بر آن، کشف اثر ترکیبات مذکور علیه پشه‌ها و سایر حشرات که می‌توانند برای مصرف‌کننده مشمئزکننده باشند می‌تواند در توفیق تولید این آفت‌کش، موثر باشد. با ساخت یک آفت‌کش که فاقد اثرات زیان‌بار و مسموم‌کننده سموم شیمیایی باشد، می‌توان گام مهمی در حفظ محصولات کشاورزی و سلامتی آنها و کشاورزان برداشت.

حال چنانچه این آفت‌کش برای مقابله با مگس‌ها و سایر حشراتی که در عرصه‌های زندگی جاری آدم‌ها حضور دارند، مفید واقع شود گام مهمی در حفظ سلامت عموم انسان‌ها برداشته می‌شود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۸۱- آذر ۱۴۰۲
 
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای