آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44129

رئیس سازمان امور اراضی کشور عنوان کرد:

طرح آمایش و تثبیت مالکیت اراضی دو برنامه محوری برای توسعه

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: دو کار زیرساختی باید در کشور اجرا شود، یکی از آنها تثبیت مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی و دیگری اجرای طرح آمایش سرزمین است؛ این دو برنامه محوری پیشران توسعه کشور هستند

طرح آمایش و تثبیت مالکیت اراضی دو برنامه محوری برای توسعه

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی در دیدار با نماینده کرج، فردیس و اشتهارد، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دو کار زیرساختی باید در کشور اجرا شود، یکی از آنها تثبیت مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی و دیگری آمایش سرزمین است؛ این دو برنامه محوری پیشران توسعه کشور هستند.

وی افزود: ۶۳ درصد از اراضی کشور رفع تداخل شده است، اجرای کامل رفع تداخلات اراضی موجب تأمین امنیت سرمایه‌گذاری خواهد شد و لازمه صدور اسناد اراضی کشاورزی است.

افلاطونی ادامه داد: طبق آمایش سرزمین هر فعالیت باید در مکان مناسب خود اجرا شود؛ فعالیت صنعتی نباید در اراضی کشاورزی اجرا شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطر نشان کرد: اکثر فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی مکان محور است و با هماهنگی‌های انجام شده تمام فعالیت‌های سازمان نیز به صورت مکان محور و سامانه‌ای انجام می‌شود.

وی گفت: نقشه جامع کاربری اراضی کشاورزی در دست تهیه است، با تهیه این نقشه آمار درستی از اراضی کشاورزی به دست می‌آید و می‌توان آمار دقیق اراضی آبی، دیم و باغی را به دست آورد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۴۲ درصد از اراضی کشاورزی معادل شش میلیون هکتار حدنگاری شده است.

وی بیان کرد: تنها یک میلیون هکتار از اراضی کشور درجه یک و چهار میلیون هکتار درجه دو است و این مقدار از اراضی کشاورزی تأمین کننده امنیت غذایی جامعه است.

وی ادامه داد: برای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی هر شهرستان یک منطقه پایلوت برای اجرای این طرح معرفی کرده است و با اجرای آن بخش بزرگی از اراضی کشاورزی یکپارچه‌سازی خواهد شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: دو برنامه مهم را در سازمان امور اراضی در سال ۱۴۰۲ اجرا کرده‌ایم، یکی از آنها هوشمندسازی اقدامات و دیگری برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی سازمان به بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.

حفظ اراضی کشاورزی باید دغدغه همگانی باشد

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی نیز دراین دیدارگفت:اراضی کشاورزی تأمین کننده امنیت غذایی کشور است؛ لذا حفظ اراضی کشاورزی باید دغدغه همگانی باشد.

وی افزود: نباید اجازه دهیم اراضی کشاورزی درجه یک و دو به ساخت مسکن اختصاص یابد؛ این اراضی تأمین کننده امنیت غذایی کشور است.

وی گفت: تأمین امنیت غذایی دغدغه مقام معظم رهبری است، نباید اجازه دهیم اراضی کشاورزی خرد شود، این امر تغییر کاربری را تسریع و تسهیل می‌کند.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارتقای ساختار مدیریت‌های امور اراضی استان‌ها و اصلاح قوانین حوزه زمین می‌تواند در پیشگیری از وقوع تخلف تغییر کاربری اراضی کشاورزی مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: ارائه مشوق‌ها و تسهیلات برای تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی کشاورزان و بهره‌برداران را برای اجرای این طرح ترغیب می‌کند؛ در این راه باید از ظرفیت‌های مردمی، تشکل‌های مردم نهاد، معتمدان محلی، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به آنان استفاده کرد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای