آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45061

خرید تضمینی مُسکن درد سیب زمینی‌کاران

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده سیب زمینی باقی ماند

سیب زمینی یک کالای مهم در سبد غذایی مردم به‌ویژه در میان قشر متوسط و ضعیف جوامع است، بنابراین برای دولت‌ها به عنوان یک کالای استراتژیک شناخته می‌شود، از سوی دیگر به دلیل تنگناهای موجود برای تامین آب تولید این محصول بایست قاعده‌مند و متناسب با تقاضا باشد و الگوی کشت سیب زمینی باید به نوعی تعریف شود که کشور با مازاد تولید سیب زمینی مواجه نشود.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده سیب زمینی باقی ماند

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ بار دیگر طی سال گذشته و امسال، کشور با مازاد تولید سیب زمینی مواجه شده است که یکی از دلایل مهم آن کشت بدون برنامه، تعرفه صادراتی و عدم خروج سیب زمینی مازاد از کشور بوده، این در حالی است که بازار داخلی کشش جذب سیب زمینی را ندارد و گفته می‌شود حداقل مازاد یک میلیون تنی سیب زمینی در کشور وجود دارد.


بیشتر بخوانید: آغاز خرید تضمینی سیب‌زمینی از کشاورزان


تشدید چالش‌های سیب زمینی‌کاران در کشور

مشکلات بازار سیب زمینی سال‌های مدیدی است که وجود دارد و هر ساله نیز تکرار می‌شود، برای نمونه مشکلات سیب زمینی کاران اردبیلی که در حال برداشت هستند با مشکلات سردخانه‌داران سیب زمینی در اصفهان و همدان که سال گذشته محصول خود را برداشت کرده‌اند برخورد پیدا کرده و کشور با مازاد قابل توجه سیب زمینی مواجه شده است.

سال گذشته طرحی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با عنوان ذخایر احتیاطی سیب زمینی به اجرا درآمد که در این طرح افرادی که در سردخانه ها سیب زمینی داشتند، محصول خود را ذخیره می‌کردند و به ازای آن از تسهیلات بانکی ارزان قیمت بهره‌مند می‌شدند و محصول سیب زمینی نیز براساس صلاح‌دید سازمان مرکزی وارد بازار می‌شد که به دلیل عدم نیاز به بازار سیب زمینی‌ها در سردخانه باقی ماند .

خرید تضمینی سیب زمینی آغاز می‌شود

طی هفته های اخیر سیب زمینی کاران اردبیلی نیز به دلیل قیمت بسیار پایین سیب زمینی با زیان مواجه شدند و خواستار ورود دولت به بازار سیب زمینی و انجام خرید تضمینی شدند.

بر این اساس سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از آغاز خرید تضمینی سیب زمینی خبر داده و گفته است: اجازه ندادیم این محصول به دست دلالان برسد. تولید موجود بیش از ظرفیت بازارهای داخل است و برای حمایت از کشاورزان، مازاد محصول وارد بازارهای صادراتی می‌شود.

فصاحت می گوید: در حوزه صادرات یکی از مشکلات اساسی عدم رعایت استانداردهای صادراتی است که در صورت تعریف شاخص‌، صادرکنندگان می‌توانند بر اساس نیاز کشورهای مقصد محصول را تولید و صادر کنند. همچنین در بازارهای جهانی محصولات ایرانی با وجود کیفیت بالا، به دلیل بسته‌بندی نامناسب نسبت به محصولات خارجی از قیمت بسیار پایینی برخوردارند، این مسئله می‌تواند با ورود شرکت‌های تخصصی در حوزه صادرات به نحو چشمگیری به نفع تولیدکننده ایرانی مرتفع شود.

برنامه‌ریزی راه نجات از چالش سیب‌زمینی

نبود آمار و اطلاعات درست از روند کشت و برداشت محصول سیب‌زمینی همانند دیگر محصولات کشاورزی مسئله مهمی است که تاکنون تدبیری برای حل آن اندیشیده نشده، از سوی دیگر از دید بخش خصوصی اخذ تصمیمات خلق‌الساعه دولت در زمینه تولید مانند وضع تعرفه‌های صادراتی موجب شده ضرر و زیان فراوانی گریبان‌گیر تولیدکننده ایرانی شود.

تدوین برنامه کشت بدور از هیاهوی تبلیغاتی یکی از راهکارهای مدیریت تولید سیب زمینی در کشور است که تا کنون ابتر باقی مانده همچنین عدم توانایی برنامه ریزی برای ایجاد و حفظ بازار های صادراتی ثابت از مشکلات وزارت جهاد کشاورزی است که صادرکنندگان سیب زمینی را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است.

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی متناسب با تولید سیب زمینی در کشور نیز یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار سیب زمینی است که به دلیل نبود اعتبارات و عدم جذب سرمایه‌گذاران از دایره برنامه‌ریزی سیاست‌گذاران خارج شده است و خام فروشی به هر قیمتی و تنها با هدف جلوگیری از افزایش ضایعات سیب زمینی هم اکنون مدنظر مسئولان قرار دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای