آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46255

عرضه نان کامل توسط بانوی خلاق گرگانی+ ویدئو

دیده نشدن تلاش افرادی که در عرصه آرد و نان سالم فعالیت می‌کنند یکی از نکاتی است که در استان گلستان مغفول مانده است.

عرضه نان کامل توسط بانوی خلاق گرگانی+ ویدئو

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ خانم قاسمی، بانوی فعال اجتماعی و دوستدار محیط زیست اهل استان ‌گلستان، این روزها با دایر کردن یک نانوایی به تولید نان کامل و سالم در یکی از محلات شهر گرگان مرکز استان گلستان پرداخته است.

این نان با هدف کاهش ضایعات و افزایش کیفیت پخت می‌شود. نان کامل با استفاده از آرد دارای ۹۶ درصد سبوس پخت می‌شود.

نانی که با استفاده از آرد کامل تهیه می‌شود دارای خاصیت پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت، درمان یبوست و پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های گوارشی است.

نان‌های سبوس‌دار یا نان تیره که با آرد کامل تهیه می‌شوند، نسبت به نان تهیه شده با آرد سفید به مراتب ارزش غذایی بالاتری داشته و سلامت شهروندان را تامین می‌کند.

نان سبوس‌دار سرشار از املاح معدنی مانند آهن، منیزیم، سیلیسیم، کلسیم و فسفر بوده و انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه B را داراست، نتایج تحقیقات پژوهشگران صنایع غذایی نشان داده، از ۴۴ ماده مورد نیـاز بـدن ۴۰ مـورد آن در نـان کامل و سبوس‌دار وجود دارد.

دانه گندم متشکل از سه بخش اصلی شامل جوانه، سبوس و اندوسپرم است جوانه گندم حاوی چربی و اندکی پروتئین، سبوس حاوی فیبر و آندوسپرم حاوی نشاسته و مقادیری پروتئین است.

عرضه نان کامل توسط بانوی خلاق گرگانی 2

آرد کامل چیست؟

آرد کامل آردی است که گندم آن توسط آسیاب سنگی به صورت کامل آسیاب شده یا اینکه پس از فرآوری گندم، پوسته و لایه‌های خارجی دانه به آن اضافه شده است و شامل فیبر، موادمعدنی و ویتامین‌های گروه ب است.

بنا بر پژوهش‌های متخصصین علوم و صنایع غذایی، حدود ۲۰ درصد از وزن آرد کامل متعلق به پوسته و لایه‌های خارجی دانه گندم است و این پوسته و لایه‌ها حاوی فیبر، مواد آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی مهمی چون روی، منیزیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین‌های گروه ب هستند.

به گفته خانم قاسمی، آرد سفید به‌دلیل حذف پوسته و لایه‌های خارجی دانه گندم، حاوی فیبر و مواد مغذی کمتری است و در فرآیند تولید آن بخشی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از بین می‌روند.

عرضه نان کامل توسط بانوی خلاق گرگانی 3

مزایای مصرف آرد کامل

مصرف طولانی‌مدت آرد سفید می‌تواند باعث کاهش سطح فیبر، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن و به‌طور کلی کاهش سطح سلامت فرد شود.

فیبر بالا از مزایای آرد کامل بوده و آرد کامل حاوی پوسته و لایه‌های خارجی دانه گندم است که شامل فیبر، مواد مغذی و مواد ضداکسیدان است.

مصرف نان حاوی آرد کامل ضمن کمک به تأمین نیاز روزانه افراد به فیبر باعث بهبود خونرسانی، کنترل قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

کاهش خطر بیماری‌های مزمن از دیگر مزایای استفاده از آرد کامل است و مصرف غلات کامل ارتباط مستقیمی با کاهش میزان بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، برخی از بیماری‌های سرطان و دیابت دارد.

استفاده از آرد کامل در تهیه نان به‌عنوان جایگزینی برای آرد سفید می‌تواند به بهبود سلامت کمک کند، اما نیاز به شناخت دقیق‌تر در مورد شرایط پخت و فرهنگ‌سازی مصرف آن در بین آحاد جامعه وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • کاشانی پاسخ به نظر

    احسنت بر شما خانم قاسمی

  • صفایی پاسخ به نظر

    موفق و سلامت باشید تلاشتون برای سلامتی هموطنانتون ارزشمنده

  • ناشناس پاسخ به نظر

    سلام خیلی عالیه.آدرستون رو محبت کنید

  • ناشناس پاسخ به نظر

    سلام لطفا نشانی محل کار رو بفرمایید

  • زهرا پاسخ به نظر

    لطفا نشانی محل کار این خانم رو بفرمایید

  • اخبار سبز کشاورزی پاسخ به نظر

    نشانی: گرگان، خیابان شهید رجایی، چهار راه آتش نشانی داخل رسالت 7، رو به روی پیام 4

    شماره تماس: 09111773942

چندرسانه‌ای