خبر فوری
شناسه خبر: 47646

نقش زنان در کشت برنج شمال ایران

تولید برنج در سطح استان‌های گیلان و مازندران با تلاش و پشتکار کشاورزان بسیار چشمگیر است

نقش زنان در کشت برنج شمال ایران

به گزارس اخبار سبز کشاورزی؛ تولید برنج در سطح استان‌های گیلان و مازندران با تلاش و پشتکار کشاورزان بسیار چشمگیر است؛ به‌طوری‌که این دو استان رتبه‌های برتر این محصول را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌اند.

برای تولید این محصول پرزحمت و پرهزینه بی‌آن که دیگر مراحل و عوامل دست در کار کشت برنج در نظر گرفته شود، کافی است فقط  به نقش بانوان در تولید آن دقیق شد.

برای مراحل اولیه کشت (ایجاد خزانه، نشا، وجین اول و دوم) زنان بیش از 60 روز کاری در مزارع با رطوبت بالای هوای منطقه به کار مشغولند.

نگارنده به دلیل حرفه روزنامه‌نگاری سالیان متمادی این افتخار را دارد که در زمینه مطبوعات کشاورزی فعالیت نماید و از طرفی هم مراحل کاشت تا برداشت این محصول را بارها از نزدیک مشاهده کرده و با مشکلات عدیده کشاورزان آشنایی کامل داشته و از موانع موجود منطقه نیز آگاه است.

از این رو به جرات می‌توان گفت تلاش بی‌وقفه و عشق به تولید از عوامل موفقیت این کشت پر زحمت است که با "رنج " به دست می‌آید.

در اکثر محافل از مقام های مسئول بلندپایه گرفته تا مدیران میانی باب شده که خود را "کشاورز" می‌نامند. آیا از دغدغه‌های این تلاشگران گمنام با خبر هستند و فریادهایشان را می‌شنوند؟!

برای رهایی از وضعیت موجود و اینکه چرخ تولید از حرکت نیفتد، لازم است هر چه زودتر موانع پیش پای برداشته شود و این مهم نیازمند حمایت جدی مسئولان است نه شعار آنان مبنی‌بر اینکه کشاورز هستند.

خورشید جلیلی، روزنامه نگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای