آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44204

صنعت زنبورداری رو به ورشکستگی

زنبورداری صنعتی مولد و کارآفرین است که محصولات متنوع آن، از عسل گرفته تا محصولات جانبی، همچون گرده‌گل، ژل رویال، بره‌موم و زهر زنبورعسل می‌تواند به رونق اقتصادی داخل کمک کند و علاوه بر ارزآوری، توجیه اقتصادی موثری را نیز در ارتباط با صادرات برای کشور داشته باشد.

صنعت زنبورداری رو به ورشکستگی

اخبار سبز کشاورزی؛ امیرهوشگ سمنانی| تولیدکنندگان (زنبورداران) قشری مظلوم هستند که زیر فشارهای متعدد در گرما و سرما و با کمترین امکانات در اقلیم‌های گوناگون کشور مشغول به تولید هستند.

محصول این زحمت‌کشان عزیز با وجود اینکه کام مردم را شیرین می‌کند، اما به‌سبب وجود مشکلات عدیده در تولید، کام خودشان را تلخ و تلخ‌تر می‌کند.

صنعت زنبورداری حال و روز خوبی ندارد

این روزها این صنعت حال و روز خوبی ندارد و بسیاری از زنبورداران از مشکلاتی همچون خشکسالی، گرانی نهاده‌ها و... رنج می‌برند.

نبود بیمه برای زنبورداران، وجود عسل‌های تقلبی در بازار و عدم نظارت درست دولت نیز از جمله دیگر مشکلات این صنف است؛ اکنون تعدادی از زنبورداران عطای این صنعت را به لقای آن بخشیده و به‌طور کلی از ادامه کار زنبورداری منصرف شده‌اند.

صنعت-زنبورداری-1

صنعتی که اگر دولت و اتحادیه‌های زنبورداری در سراسر کشور و بازوهای اجرایی آن از آن حمایت می‌کردند، می‌توانست امروزه جایگاه مناسبی را در تولید بخش غذایی و رونق اقتصادی داشته باشد و به رشد و ارتقاء صنعت غذا کمک کند.

امروزه به سبب کاهش توان مالی مردم، خرید عسل کاهش یافته و از طرفی وجود انواع عسل‌های تقلبی و صنعتی در بازار مردم را سردرگم کرده و شاید تا چندی دیگر عسل از سبد غذایی مردم حذف شود.

زنبورداران ناچار به ترک شغل آبا و اجدادی خود

گفته‌های زنبورداران حکایت از این دارد که این مشکلات و مسائل دیگر موانع زیادی را بر سر تولیدکنندگان این صنعت گذاشته که در واقع بسیاری از زنبورداران را به ناچار به ترک شغل آبا و اجدادی خود کرده است.

در حقیقت برپایی همایش‌ها، کنفرانس‌ها و وعده‌های بی‌اساس بر این صنعت هیچ مشکلی را از زنبورداران تا به حال حل نکرده و متاسفانه هیچ راهکاری هم از طرف وزارت جهت کشاورزی برای رفع این معضلات مطرح نشده است.

بهتر است تا دیر نشده فکری به حال این صنعت رو به زوال کرده و در پی بحران‌های مختلف کشور این صنعت نیز به بحران دیگری تبدیل نشود؛ چراکه بسیاری از دانشمندان و متخصصان معتقدند اگر روزی زنبورهای عسل از بین بروند، حیات انسان در خطر افتاده و معلوم نیست که از جهت تامین غذایی و به‌تبع آن مسائل اقتصادی به چه روزی خواهد افتاد.

این صنعت و تولیدکنندگان آن را دریابیم و رفع دغدغه آنها را وظیفه اصلی خود بدانیم.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای