آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45863

در روز جهانی زنبورداری تاکید شد

از خام‌فروشی عسل پرهیز کنید

دومین همایش ملی زنبور عسل و صنایع وابسته صبح دوشنبه 31 اردیبهشت همزمان با روز جهانی زنبور عسل در محل سالن همایش‌های انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد.

از خام‌فروشی عسل پرهیز کنید

اخبار سبز کشاورزی؛ در این همایش که تنی چند از فعالان صنعت زنبورداری کشور و تولیدکنندگان فرآورده‌های عسل حضور داشتند، ابتدا دکتر سیدامیرمحمد مرتضویان، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، طی سخنانی به تشریح خواص فرآورده‌های عسل در درمان و بهبود بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: امروزه به موضوع فرآورده‌های مواد خام توجه بسیار زیادی می‌شود و عسل نیز فرآورده‌های آن مورد توجه مورد توجه متخصصان تغذیه و پزشکان قرار گرفته است.

ایجاد اشتغال پایدار با گسترش صنعت زنبورداری

مرتضویان با تاکید بر اینکه خواص درمانی و تغذیه‌ای عسل در احادیث و روایات مورد توجه امامان معصوم(ع) قرار گرفته است، به مساله ایجاد اشتغال پایدار در اثر گسترش صنعت زنبورداری اشاره کرد و گفت: این صنعت می‌تواند، ظرفیت‌های جدیدی در ایران کسب کند.

رتبه سوم ایران در زنبورداری در جهان

سخنران بعدی دومین همایش ملی زنبور عسل و صنایع وابسته دکتر عیسی‌پور، دبیر این همایش بود. وی تصریح کرد: از زنبور عسل می‌آموزیم که هرچه در کنار هم باشیم بیشتر موفق می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه راه حل‌های مناسبی برای توسعه و بهبود کیفیت فرآورده‌های عسل باید اتخاذ شود، تاکید کرد: این همایش که با راهنمایی‌های دکتر اسلامی‌تبار برگزار شده و در صدد است که کیفیت محصولات را ارتقا دهد.

دکتر عیسی‌پور به رتبه سوم ایران در زنبورداری در جهان اشاره کرد و گفت: ظرفیت ایران در تولید عسل و فرآورده‌های آن بسیار زیاد است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده‌های بیشتری شود.

وی تصریح کرد: از جمله این استفاده‌ها، استفاده از عسل در تولید مواد آرایشی و بهداشتی است.

تولید فرآورده‌های متعدد از عسل ایرانی در ترکیه 

مهندس مهدویان، مدیرعامل تعاونی خلاق نیک‌اندیشان نیز سخنران و حامی مالی این همایش  و سخنران بعدی بود.

وی سخنرانی خود را به موضوع جایگاه عسل در در ادیان الهی اختصاص داد و با بیان اینکه نام عسل در کتاب‌های آسمانی حدود ۶۰ بار تکرار شده است مشهورترین نام بردن از عسل را در کتابی منصوب به حضرت سلیمان نبی ذکر کرد، گفت: ایشان فرموده‌اند سخن پسندیده مانند شانه عسل است که برای روح و استخوان مفید است.

مهدویان معنی فارسی کلمه عربی عسل را انگبین ذکر کرد و خواص درمانی عسل را برشمرد. وی در پایان سخنان خود با ذکر اینکه ۷۰ پیامبر الهی، تداوم اثرگذاری خواص درمانی عسل را از خداوند متعال تقاضا کرده‌اند از خام فروشی عسل ایرانی ابراز تاسف کرد و گفت: در همین ترکیه فرآورده‌های متعددی از عسل ایرانی تولید و به بازار عرضه می‌شود که امیدوارم در آینده نزدیک خام فروشی عسل متوقف شود.

لزوم سازماندهی صنعت زنبورداری

دکتر مطلبی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس اسبق سازمان دامپزشکی کشور سخنان بعدی این همایش بود که توصیه کرد: همان گونه که در صنعت طیور سازماندهی صورت می‌گیرد در صنعت زنبورداری نیز سازماندهی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه به جای عسل و زنبور باید به پرورش‌دهنده توجه شود، به موضوع ارتقای کیفیت عسل اشاره و تقاضا کرد همانگونه که در مورد خاویار استانداردها رعایت می‌شود و کیفیت آن مورد توجه قرار می‌گیرد، در مورد عسل نیز این استانداردها باید رعایت شود و در حوزه مبارزه با تقلبات برای حفظ آبروی صنعت زنبوررداری ایران تلاش شود.

کارکرد اقتصادی عسل

دکتر بهفر مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از دیگر سخنران‌های این همایش بود که گفت داروها و غذا داروهایی که از محل تولید فرآورده‌های عسل دریافت می‌شود، بسیار متنوع است.

وی گفت: عسل هم خودش می‌تواند دارو باشد، هم می‌تواند غذا دارو باشد و هم فراورده‌های آن می‌تواند به عنوان دارو استفاده شود.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: «غذا»، «غذا دارو» و «داروهای طبیعی» که از عسل تولید می‌شود دارای نقش و اثر مهم در ساختار تغذیه‌ای کشور است.

وی در پایان گفت: پرورش زنبور عسل می‌تواند کارکرد اقتصادی زیادی داشته باشد و باعث بالا بردن اشتغال کشور شود

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای