آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45912

یک فعال حوزه زنبورعسل در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی:

وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌مان نمی‌کند

سالی یک بار زنبور عسل و فرآورده آن یعنی عسل، مورد توجه مقامات و فعالان حوزه این فرآورده قرار می‌گیرد. اما امسال برگزاری مراسم روز جهانی زنبور عسل با حادثه وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و همراهانش و درگذشت تلخ آیت الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی مصادف شد و تحت‌الشعاع این رویداد قرار گرفت.

وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌مان نمی‌کند

اخبار سبز کشاورزی؛ مراسم روز جهانی زنبور عسل امسال به میزبانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی برگزار شد و تعدادی از دست اندرکاران فعالان حوزه عسل و فرآورده‌های آن در این مراسم حضور یافتند.

مبارزه با خام‌فروشی

از جمله این سخنرانان دکتر ایمان مهدویان راد، مدیرعامل شرکت تعاونی خلاق نیک اندیشان، بود که نه فقط حمایت مالی این همایش را برعهده داشت؛ بلکه در عین حال فعالیت گسترده‌ای در جهت تولید محصولات فرآورده‌های گوناگون از عسل داشته و پرچم مبارزه با خام‌فروشی آن را برداشته است.

وی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی ابتدا به فعالیت‌هایی که این شرکت در راستای استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های دارویی و غذایی عسل انجام داده است، اشاره کرد و اهداف مد نظر برای برگزاری همایش زنبور عسل و صنایع وابسته را چنین برشمرد: شناخت، بررسی و ارائه راهکار برای رفع مشکلاتی که در صنعت زنبور عسل وجود دارد و پیگیری مبحث مهم ایجاد ارزش افزوده در محصولات زنبور عسل.

فعالیت تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها در حوزه فرآورده‌های زنبور عسل

وی با ابراز تاسف از اینکه مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، درباره محصول زنبور عسل نیز موضوع فراوری و ایجاد ارزش افزوده از این محصول اتفاق نیفتاده است، اضافه کرد: تعداد بسیار بسیار انگشت شماری از شرکت‌ها هستند که در حوزه فرآورده‌های زنبور عسل و از ایجاد ارزش افزوده برای محصولات خام و اولیه آن گام‌های خوبی برداشته‌اند که از آن جمله می‌توان تعاونی خلاق نیک اندیشان را نام برد که در ۴ حوزه غذایی بهداشتی محصولات ارزشمندی را توانسته است تولید و عرضه کند.

پروانه بهداشتی محصولات تعاونی خلاق نیک اندیشان

مهدویان راد این نکته را هم اضافه کرد که تعاونی خلاق نیک اندیشان توانسته برای اکثر این محصولات از سازمان غذا و دارو پروانه بهداشتی اخذ کند.

مهدویان راد درباره تاثیر برگزاری چنین همایشی در سرعت بخشیدن به روند جلوگیری از خام فروشی عسل اظهار کرد: از سال گذشته تا امسال شاهد رونمایی از تولید چندین محصول هستیم. در حوزه شناخت چالش‌ها نشست‌های زیادی برگزار شده و چالش‌هایی شناسایی شده که در جهت رفع آنها گام برمی‌داریم.

چگونگی همراهی مقامات ‌ذی‌ربط

وی تصریح کرد: این همایش هدف دارد که مدیران مهم دولتی را در دو وزارتخانه مهم مرتبط یعنی «وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت جهاد کشاورزی» را پای کار بیاورد؛ آنها درد دل تولیدکنندگان را بشنوند و علاوه بر آن فعالان این حوزه را گرد هم آورد تا با کمک هم بتوانند این صنعت را ارتقاء دهند.

آیا همراهی لازم از سوی مقامات ‌ذی‌ربط در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت درمان آموزش پزشکی با این همایش و اهداف آن صورت گرفته است یا نه؟ این پرسش دیگری بود که از مدیرعامل این شرکت تعاونی پرسیده شد.

مهدویان راد در این باره گفت: سال گذشته همراهی بیشتری نسبت به سال‌های قبل صورت گرفته و حمایت‌ها پررنگ‌تر بوده است که مصداق آن امکان اخذ مجوز برای برخی از محصولات ما بوده است. در این باره وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نقش موثری داشته است.

مسئولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی 

مدیرعامل شرکت تعاونی خلاق نیک اندیشان در مورد همراهی و مسئولیت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی در این باره برعهده داشته، نیز توضیح داد: وزارت جهاد کشاورزی باید حمایت‌های مالی را برای توسعه کسب و کارها و آورده نقدی داشته باشد، ایجاد فضای مناسب برای استقرار شرکت‌ها و احداث پارک‌های فناوری علمی را نیز می‌تواند داشته باشد و در این باره فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

اینکه همایش زنبور عسل و صنایع وابسته به آن، امسال دومین سال فعالیت‌هایش را پشت سر گذارده و آیا توانسته نقش موثری در جلوگیری از خام فروشی داشته باشد؟ سوال بعدی از این فعال حوزه عسل بود. وی پاسخ گفت: در مورد خام فروشی چند شرکت محدود فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده‌اند؛ اما اینکه این تولید فرآورده‌ها توسعه پیدا نمی‌کند، چند علت مشخص دارد؛ انگیزه که از سوی وزارت جهاد کشاورزی باید تزریق شود که آن انجام نمی‌گیرد و کمک‌های مالی برای توسعه زیرساخت‌ها هم باید پرداخت شود که توانی برای انجام این کار وجود ندارد.

انجام اقدامات مهم برای ارتقای کیفیت و استاندارد عسل

در این همایش اعلام شد که عسل به لحاظ کیفیت و استاندارد معیارهایی باید داشته باشد که در حال حاضر این معیارها تدوین نشده، حال آنکه در مورد خاویار این معیارها مدون گردیده است، ایمان مهدوی مهدویان راد درباره ارزیابی کیفیت و برقراری استاندارد برای عسل اظهار کرد: شرکت‌هایی هستند که در حوزه اصالت سنجی و کیفیت عسل فعالیت می‌کنند که جزئی از تیم تعاونی خلاق نیک اندیشان هستند. در این مورد هم قرار است فعالیت‌های مهمی در آینده نزدیک انجام گیرد.

از مهدویان راد پرسیدیم که سال آینده این همایش و دست‌اندرکاران در کدام نقطه خواهند ایستاد و آیا در سال آینده پیشرفتی در جهت رسیدن به اهداف این همایش حاصل شده است. وی گفت: ایجاد یک انگیزه قوی در فعالان حوزه زنبور عسل و تزریق این فکر به ایشان که می‌توانند محصولاتی با ارزش افزوده مناسب تولید کنند را پیش بینی می‌کنم. به کسانی که می‌خواهند وارد حوزه تولید فراورده‌های زنبور عسل شوند نوید می‌دهم که می‌خواهیم یک مجموعه یا یک هلدینگ در حوزه سلامت و از جمله فراورده‌های بر پایه زنبور عسل بنا کنیم.

فاصله زیادی با چین داریم

این مدیر اقتصادی درباره صادرات فراورده‌های عسل توضیح داد: فراورده‌های صادراتی بسیار پایین است ۹۵ تا ۹۸ درصد صادرات ما در حوزه زنبور عسل به صورت خام ارسال می‌گردد؛ چه عسل، چه گرده‌گل، چه بره موم و چه ژل رویال که به صورت خام صادر می‌شوند.

مهدویان راد ادامه داد: اگرچه حجم صادرات به طور دقیق معلوم نیست، اما ایران رتبه سوم تولید عسل در جهان را داراست، ما فاصله زیادی با چین داریم؛ اما فاصله ما با ترکیه نسبتاً کم است.

مدیرعامل شرکت تعاونی خلاق نیک اندیشان با ابراز ناراحتی از عدم حمایت وزارت جهاد کشاورزی از این همایش و اقدامات مشابه تاکید کرد که هیچ حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی از همایش زنبور عسل و صنایع وابسته صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: به جز دکتر مطلبی که تخصص ایشان در حوزه دام است و رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور بوده‌اند، تقریباً دوستان دیگر هیچ حمایتی صورت ندادند.

مدیرعامل شرکت تعاونی خلاق نیک اندیشان در پایان این نکته را هم گفت که بیشترین حمایت صورت گرفته از سوی دولت در یک سال گذشته از جانب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

  • غضنفر پاسخ به نظر

    باید با وزرایی که در هیئت مشغول خدمت به خلق هستند آشنایی داشته باشید تا مشکلتون حل بشه . مثل ساداتی نژاد که کار چای دبش رو حل کرد.

چندرسانه‌ای