خبر فوری
شناسه خبر: 47341

رابطه راندآپ با مرگ زنبورها

زنبورداران؛ توجه جدی

مطالعات به عمل آمده نشان داده که سموم علف‌کش، دارای مواد ناشناخته‌ای هستند که می‌توانند موجب مرگ زنبورها شوند.

زنبورداران؛ توجه جدی

اخبار سبز کشاورزی؛ اگر چه روی لیبل بسیاری از محصولات سموم شیمیایی قید می‌شود که برای زنبورها بی‌خطر است، اما در عمل بسیاری از این سموم عامل مرگ زنبورها هستند.

سم راندآپ یکی از سموم علف‌کشی که در سرتاسر جهان مصرف می‌شود وکشاورزان علاقه خاصی به آن دارند. این سم دارای ماده موثره گلایفوسیت است.

تحقیقات، معلوم کرده که آثار مخرب گلایفوسیت بر جمعیت زنبورها بسیار بیش از آن میزان است که تاکنون شناخته شده است. ولی مقادیر سمیت عناصر موجود در این سموم به دلیل آن که کمتر مورد مطالعات آزمایشگاهی قرار گرفته‌اند، تاکنون معلوم نبوده است.

سموم آفت‌کش و علف‌کش ساخته شده‌ای که به فروش می‌رسند، دارای فرمولاسیون‌های با ترکیبات مختلف هستند که به همراه یک، دو و حتی چند عنصر فعال، موجب اثرگذاری بیشتر سم برای چسبیده شدن به اندام‌های گیاهی می‌شوند.

در این بررسی معلوم شده که این مواد افزودنی و تشدیدکنندة قدرت سم می‌توانند به نوبه خود، بسیار سمی باشند و به گونه‌ای موجب کاهش ظرفیت تنفس و درنهایت خفه شدن زنبورها شوند.

در حالی که محققان اظهار داشتند بعضی از این ترکیبات اثرات منفی قابل‌توجهی بر زنبورها ندارند، اما یکی از این علف‌کش‌ها در یک مدت 24 ساعته، 96درصد از زنبورهای مورد آزمایش را کشت. در خلاصه این بررسی این‌گونه توضیح داده شده که: 94درصد از زنبورها از سم راندآپ Ready to – use و 30درصد دیگر از زنبورها با راندآپ proactive در مدت 24 ساعت تلف شدند.

سم علف‌کش Weedol، مرگ‌زایی قابل‌توجهی نداشت و معلوم گردید که «گلایفوسیت» به‌تنهایی موجب مرگ زنبورها نشده است.

نکته بسیار مهم در این مطالعه نشان دادکه نقیصه مرگ‌زا بودن علف‌کش‌ها به چگونگی فرموله کردن آن‌ها برمی‌گردد. یکی از محققان می‌گوید: اکنون به عهده دولت است که به این مسئله بپردازد، چرا که سازمان EPA(حفظ محیط‌زیست) همچنان به نادیده گرفتن آسیب‌های آفت‌کش و علف‌کش‌ها ادامه می‌دهد.

براساس اعلام مرکز امنیت غذایی(CFS)، در حال حاضر تعداد 1102 فرمولاسیون ثبت شده سم وجود دارد که دارای عناصر گلایفوسیت فعال هستند و هر یک از آنها مخلوطی از عناصر به اصطلاح «بی‌اثر» را نیز به همراه دارند.

ضرورت اعلام داده‌های ایمنی‌‌سازی سموم

در سال 2017، گروهی از کشاورزان آمریکایی دادخواستی را به سازمان EPA ارائه دادند که براساس آن می‌بایست شرکت‌های سازنده سموم، داده‌های ایمنی‌سازی محصولات خود و مواد افزودنی را اعلام نمایند.

سازمان EPA می‌باید هرگونه سمی را که برای زنبورها شرایط مسمومیت ایجاد می‌کند، آزمایش کرده و شناسه‌های «سری» مواد افزوده شده به فرمولاسیون‌ها را برای مطالعه و بررسی در اختیار محققان قرار دهد.

براساس دادخواست مذکور، باید استفاده از راندآپ در زمانی که زنبورها روی گل‌ها می‌نشینند و احتمال مرگ آن‌ها افزایش می‌یابد، ممنوع گردد. این دادخواست شامل تمام فرمولاسیون‌های آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها نیز می‌شود.

باید این طرح، قبل از آن‌که برای حفظ جان زنبورها خیلی دیر شود، به اجرا درآید.

نکته دیگر آن است که سم «راندآپ» که توسط غول سازنده سموم شیمیایی، شرکت مونسانتو که در سال 2018 توسط شرکت Bayer خریداری شد، رابطه معنی‌داری با ایجاد سرطان در انسان دارد.

ادغام این دو شرکت توسط فعالان محیط‌زیست و گروه‌های ایمنی غذا به دلیل آن که شرکت‌های مذکور بزرگ‌ترین عرضه‌کننده بذرهای تراریخته و سموم شیمیایی در جهان نیز هستند، محکوم شد، چرا که می‌تواند به دلیل ایجاد یک قدرت جهانی، غیرقابل رقابت و توصیه‌ناپذیر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای