خبر فوری
شناسه خبر: 27931

ارتباط افزایش قیمت کود و جمعیت گرسنگان

افزایش قیمت کودهای شیمیایی می‌تواند به افزودن یک صد میلیون به افراد با خطر سوء تغذیه در جهان بینجامد.

ارتباط افزایش قیمت کود و جمعیت گرسنگان

اخبار سبز کشاورزی؛ جنگ روسیه علیه اوکراین موجب توقف حمل میلیون‌ها تن گندم، جو و ذرت شده است، اما کاهش صادرات موادغذایی کمتر از آن چیزی بود که باعث به وجود آمدن ترس از افزایش قیمت موادغذایی گردد.

حال تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که صعود قیمت حامل‌های انرژی و کودها بیشترین تاثیر را بر روی امنیت غذایی در دهه‌های آینده خواهد داشت.

تاکنون، چگونگی افزایش قیمت‌های انرژی و کودها و همچنین تحریم‌های صادراتی بر روی قیمت‌های جهانی موادغذایی کمتر درک و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

علاوه بر آن، تحلیل‌های اندکی بر روی میزان صدمات ناشی از افزایش قیمت موادغذایی بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست به اجرا در آمده است.

گروهی از محققان دانشگاه ادینبورو، مدل‌هایی به منظور بررسی تحریم‌های صادرات بر بالا بردن هزینه‌های تولید و قیمت مواد غذایی، سلامت و استفاده از اراضی تا سال 2040 ارایه دادند. این شبیه‌سازی ترکیبی از اثرات تحریم‌های صادراتی، افزایش قیمت‌های انرژی و کودها در سال 2022 به دست داد که 3 برابر بیشتر از قیمت‌های این کالاها در سال گذشته(2021) بود و می‌تواند موجب افزایش 81 درصدی هزینه‌های تولید موادغذایی در سال 2023 نسبت به سال 2021 باشد.

تحریم‌های صادراتی فقط مقدار اندکی بر روی قیمت‌ها موثر بود، چنانکه در سال 2023، صادرات غلات از روسیه و اوکراین فقط 2/3 درصد موثر خواهد بود در حالی که جهش قیمت‌های انرژی و کودها می‌تواند موجب افزایش 74 درصدی در اقلام غذایی گردد که این روند افزایش قیمت‌ها، موجب فقیرتر شدن انسان‌های زیادی خواهد شد.

یافته‌های به دست آمده می‌گوید که این افزایش قیمت‌ها باعث افزایش مرگ بیش از یک میلیون و سوء تغذیه افزون بر 100 میلیون نفر خواهد شد که بیشترین مرگ و میرها در مناطق جنوبی صحرای آفریقا، شمال آفریقا و خاورمیانه اتفاق خواهد افتاد.

تخمین زده می‌شود که بیشترین افزایش قیمت کودها که ماده‌ای تعیین کننده و اصلی در تولید محصولات کشاورزی هستند، موجب کاهش استفاده از آن‌ها خواهد شد. عارضه جانبی دیگر این افزایش قیمت‌ها لزوم به زیر کشت بردن اراضی بیشتر برای به دست آوردن همان مقدار محصول است.

مدل مطالعاتی فوق نشان می‌دهد که تا سال 2030 این الزام به افزایش اراضی زیر کشت (در صورت روند افزایشی قیمت انرژی و کودها) معادل مساحت کشورهای غرب اروپا یعنی بلژیک، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، هلند، پرتقال، اسپانیا و انگلستان خواهد بود که اثراتی مخرب و جدی بر جنگل‌زدایی، تولید آلاینده گاز کربن و نابودی تنوع زیستی خواهد داشت.

با تداوم چنین روندی، احتمالا دوره مصرف غذای ارزان سپری خواهد شد و از این به بعد هر کسی تاثیر افزایش قیمت‌ها را در خریدهای روزانه و هفتگی خود حس خواهد کرد و قطعا فقیرترین افراد هر جامعه خواهند بود که برای تهیه یک غذای سالم و کافی سخت‌ترین شرایط را خواهند داشت.

تمهیدات اجازه دادن بارگیری غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، اگر چه در صادرات آن‌ها به کشورهای متقاضی مورد استقبال قرار گرفت، اما برای آینده موضوعات مهمی چون اثرگذاری قیمت‌های تصاعدی کودها باید در صدر توجهات مسئولان کشورها قرار گیرد.

اگر چه قیمت‌های کودها اندکی نسبت به ماه‌های گذشته پائین آمده است، اما همچنان بالا است و می‌تواند موجب تورم در قیمت‌های موادغذایی در سال آینده شود. باید برای قطع وابستگی بین قیمت‌های بالای موادغذایی و آسیب‌های ناشی از این افزایش به سلامت انسان‌ها و محیط زیست اقداماتی به عمل آورد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای