آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45099

سموم یا مواد اولیه وارداتی اشغال و بی‌کیفیت

مهندس مهاجر: برخی از سموم وارداتی یا مواد اولیه وارداتی چین بی‌کیفیت و آشغال است

کشاورزی در کشور ما همیشه با چالش‌‌های متعددی روبه‌رو بوده که همین مسائل رشد این صنعت را با مشکل مواجه کرده و روز به روز انگیزه کشاورزان را برای فعالیت کمتر کرده است.

مهندس مهاجر: برخی از سموم وارداتی یا مواد اولیه وارداتی چین بی‌کیفیت و آشغال است

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ همه ما کم و بیش با مشکلات بخش کشاورزی آشنایی داریم، مشکلاتی اعم از تامین آب کافی، نوسانات قیمت ادوات و نهاده‌های کشاورزی، قیمت‌گذاری ناعادلانه محصولات کشاورزی، دست‌درازی دلالان به این حوزه و... که بیش از پیش کشاورزان را خسته و مأیوس کرده است؛ اما در میان همه مشکلات بخش کشاورزی، واردات سموم آماده مصرف بی‌کیفیت سم و کود و آفت‌کش‌ها و در مواردی مواد اولیه آن، بیش از پیش بر نگرانی کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی افزوده است.


بیشتر بخوانید: اختصاص ارز فقط برای واردات سم و کود آماده مصرف و مشابه تولید داخلی+فیلم


واردات برخی سموم آماده و مواد اولیه سموم چینی بی‌کیفیت و آشغال

چندی پیش و در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی، مهندس علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به این موضوع بر ارتقای کیفیت سموم کشاورزی تولید داخل و همچنین وارداتی تأکید کرده و گفته بود: برخی از کشاورزان گلایه دارند که سمی که استفاده می‌کنند کیفیت لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد، زیرا وارداتی از چین هستند،‌ اما واقعیت این است که تاجران باید مواد اولیه مناسب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سفارش بدهند. آنچه امروزه برخی از شرکت‌ها سفارش می‌دهند در واقع مواد اولیه بی‌کیفیت و آشغال است که نتیجه آن سموم بی‌کیفیتی است که با آفات و بیماری‌ها مقابله نمی‌کند.


بیشتر بخوانید: آمادگی تولیدکنندگان سموم برای تامین تمام نیاز کشاورزان


تشکیل کنسرسیوم کارخانجات تولید کودهای فسفاته

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با تأکید بر اینکه سلامت محصولات غذایی بسیار مهم است، درخواست کرد که انجمن‌های تولیدکننده کود و سم حتما با تشکیل کنسرسیومی کارخانه‌های تولید کودهای فسفاته در کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌اندازی کنند.

اثربخشی کم و خدشه به اعتماد کشاورز

این گفته در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، برخی سموم وارداتی آماده مصرف مشابه تولید داخل و درصدی از مواد اولیه سموم وارداتی، کیفیت پایینی دارند و هرچند معمولا با قیمت پایین عرضه می‌‌‌شوند، ولی به دلیل اثربخشی کم، عملا با کاهش بازده اقتصادی به کشاورز آسیب رسانده و اعتماد وی را به نهاده‌‌‌ها خدشه‌‌‌دار می‌کند.

آگاه‌‌‌سازی کشاورزان

از این منظر، آگاه‌‌‌سازی کشاورزان و تغییر نگاه آنها نسبت به مفاهیم پایه بهره‌‌‌وری در کشاورزی می‌تواند عملا تقاضا برای این گروه از نهاده‌‌‌های بی‌کیفیت را به حداقل برساند.

ضعف قوانین در برخورد موثر

در خصوص تقلب در سموم، مشکل اصلی ضعف قوانین برای برخورد موثر با این موضوع است که به دلیل عدم ‌تناسب مجازات با میزان خسارتی که مرتکب تقلب به برند یک شرکت‌‌‌ وارد می‌کند، عملا جنبه بازدارندگی خود را از دست داده و ما بعضا شاهد بسته‌‌‌بندی و توزیع سموم تقلبی در قالب برندهای معتبر هستیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای