خبر فوری
شناسه خبر: 47306

خلاقیت در تولید برق پاک در یک کارگاه پرورش ماهی+ ویدئو

خلاقیت خانواده چراغی در منطقه دورک لرستان در استفاده از انرژی تجدیدپذیر و پاک در تولید برق کارگاه پرورش ماهی

خلاقیت در تولید برق پاک در یک کارگاه پرورش ماهی+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ انرژی تجدیدپذیر (Renewable energy) انرژی سودمندی است که از منابع تجدیدپذیر مثل خورشید، باد و آب به‌دست می‌آید که در مقیاس زمانی انسانی به‌طور طبیعی دوباره جایگزین می‌شوند.

مهم‌ترین برتری انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سوخت‌های فسیلی، تجدیدپذیر بودن و پاک بودن آن‌هاست که باعث کاهش آسیب‌های زیست محیطی می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سوخت‌های فسیلی انتشار کمتر آلاینده‌ها و کاهش آلودگی هوا است.

برای تولید برق در نیروگاه‌های سوخت فسیلی به گاز طبیعی یا زغال سنگ نیاز است. بسیاری از کشورهای جهان منابع نفت و گاز ندارند و هزینه تولید برق برای این کشورها به شدت بالاست.

خلاقیت-در-تولید-برق-یک-کارگاه-پرورش-ماهی

همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری ژنراتورهای نیروگاه‌ها قابل توجه است. نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر معمولا هزینه تعمیر و نگهداری بسیاری کمی دارند و چون منبع انرژی آن‌ها طبیعت است، هزینه تولید برق را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

در کشور ما و در صورت جایگزینی تولید بخشی از انرژی الکتریکی از طریق انرژی تجدیدپذیر، علاوه‌بر حفظ ذخایر ملی، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، اشتغال‌زایی و توسعه نواحی دورافتاده و ارتقای جایگاه کشور در فضای راهبردی بین‌‌المللی را نیز به همراه خواهد داشت.

دسترسی یکی از پتانسیل‌های ارزشمند در منطقه زاگرس وجود رودخانه‌های خروشان با دبی آب بالا و امکان تأمین انرژی برق‌آبی است.

ساخت توربین آبی مولد برق توسط برادران‌چراغی در منطقه دورک واقع در ۵۵ کیلومتری جنوب‌ شهرستان الیگودرز استان لرستان و‌تولید برق از آن توانسته است به تامین برق در کارگاه‌های پرورش ماهی و صنعت آبزیان کمک قابل توجهی نماید.

خلاقیت در تولید برق یک کارگاه پرورش ماهی (3)

آبادی دورک در شهرستان الیگودرز و بخش ززوماهرو و دهستان ماهرو استان لرستان واقع است. این برادران خلاق و فناور الیگودرزی توانسته‌اند به حوزه انرژی کمک قابل توجهی نمایند. اشتغال آنها در بخش شیلات و کمبود برق در مزارع پرورش ماهی باعث می‌شود که آنها به فکر تولید این محصول بیفتند.

علی اسفند چراغی یکی از پرورش‌دهندگان ماهی‌های سردآبی این کارگاه در حال حاضر به فکر توسعه پروژه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است، اتفاقی که به گفته او می‌تواند کمبود برق را در حوزه‌هایی مانند شیلات و صنعت جبران کند.

نبود برق برای مزارع پرورش ماهی درصورتی که پتانسیل آبی برای تولید برق پاک، علت اصلی بود که برادران چراغی به سمت تولید این محصول رفته‌اند.

ماهیان قزل آلای خال قرمز و رنگین کمان تولیدی آنها به کشورهای همسایه صادر شده و به خاطر سلامت این ماهی‌ها بازارپسندی بسیار خوبی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای