خبر فوری
شناسه خبر: 47689

صیادان مازندران آماده پهن کردن تورهای ماهیگیری درسواحل خزر

آغاز صید پره در مازندران

صیادان مازندرانی با نزدیک شدن به فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر ادوات صید و تورهای ماهیگیری خود را آماده می کنند

آغاز صید پره در مازندران

اخبار سبز کشاورزی؛ طبق برنامه کمیته مدیریت صید شیلات ایران، صیادان شرق استان مجوز ورود و پهن کردن تورهای ماهیگیری به دریا را از پانزدهم مهرماه دریافت کردند.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، تهیه تور و پاره گیری تورها به عنوان اصلی ترین ادوات صیادی به روش پره این روزها کار چینت چی ها است که سخت در ۵۴ شرکت تعاونی صیادی در سواحل دریای خزر مازندران مشغول هستند.

طبق آمار شیلات مازندران هر شرکت تعاونی در فصل ماهیگیری به سه تن تور نیاز دارد که هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و اشغال ها سبب پارگی تورها می شود.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش پره است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‌ شود.

سر صیاد، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

تامین سوخت و تعمیرات تراکتور و قایق ها از دیگر فعالیت های شرکت های تعاونی صیادی پره است که این روزها ماهیگیران مشغول فعالیت هستند.

کفال در کنار ماهی سفید و کپور سه گونه مهم ماهیان استخوانی دریای خزر هستند.

تشویق پنج روزه به چند شرکت تعاونی های پره صیادی مازندران

مدیر کل شیلات مازندران با بیان این که امسال کمیته مدیریت صید شیلات ایران برای شرکت های تعاونی پره استان سه تاریخ پهن کردن تور های ماهیگیری را مشخص و اعلام کرده است، گفت :صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در میانکاله واقع در شرق استان به عنوان نخستین گروه از ماهیگیران شمال پانزدهم مهر ماه با پهن کردن تورهای ماهیگیری در آبهای ساحلی دریای خزر، فصل صید و صیادی را به صورت رسمی آغاز می کنند.

قاسم کریم پور روز یکشنبه توضیح داد که به دلیل نبود رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل منطقه میانکاله برای رها سازی بچه ماهی سفید و همچنین کفال خیز بودن این منطقه، کمیته صیادی شیلات ایران اجازه داده است تا تعاونی های مستقر در شرق استان ماهیگیری را زودتر از دیگر مناطق استان شروع کنند.

وی ادامه داد: از آن جایی که امسال شماری از شرکت تعاونی های صیادی پره مازندران امسال همکاری خوبی در تکثیر و رها سازی بچه ماهیان سفید و کپور در کنار ساحل با شیلات داشتند، کمیته مدیریت صید شیلات ایران بابت این همکاری و مشارکت آنان، با اعمال تشویق پنج روزه، تاریخ صید برای این شرکت ها را بیستم مهرماه اعلام کرد.

مدیر کل شیلات مازندران با بیان این که مابقی شرکت های تعاونی صیادی پره باید از بیست وپنجم مهرماه تور های ماهیگیری را پهن کنند، تصریح کرد: امسال با همکاری اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره استان، ۱۲۰میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور در ۳۱ رودخانه شیلاتی منتهی به دریای استان رها سازی شد.

هر ساله مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسئولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن هشت تا ۹ گرم، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.

طبق آمار شیلات مازندران، هر ساله ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به خود اختصاص می دهد چرا که تکثیر طبیعی و مصنوعی و رها سازی این گونه طی یک دهه اخیر سالانه تا ۱۰۰میلیون قطعه نیز رسیده است.

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود. صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

طبق آمار صیادان مازندران در فصل صید گذشته حدود سه هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی‌های استخوانی در دریای خزر صید کردند./ ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای