خبر فوری
شناسه خبر: 46272

صادرات پسته آمریکایی با برچسب ایرانی

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته گفت: با توجه به سیاست‌های ارزی دولت در خصوص نحوه بازگشت ارز، تجار ایرانی نمی‌توانند پسته صادر کنند و در بازارهای خارجی رقابت کنند.

صادرات پسته آمریکایی با برچسب ایرانی

به گزارش اخبار کشاورزی سبز، محمد صالحی رئیس هیئت مدیره انجمن پسته با بیان اینکه بخش زیادی از پسته سال گذشته در دست دلالان مانده است، تصریح کرد: به دلیل اینکه خرید خود را با ارز آزاد انجام می دهیم و پس از صادرات باید ارز را برگردانیم.

به صورت نصف و به قیمت، اگر کمتر بفروشیم، این امر باعث می‌شود تا تجار پسته متحمل ضرر و زیان زیادی شوند و عملاً نتوانند صادرات و رقابت در بازارهای بین‌المللی داشته باشند.

وی گفت: این موضوع برای همه صادرکنندگان مشکل ساز شده است اما برای برخی از صادرکنندگان و تجار پسته حاشیه سود به حدی کاهش یافته که عملا دیگر ظرفیت صادراتی وجود ندارد.

تجار ایرانی نمی‌توانند پسته صادر کنند

 رئیس هیئت مدیره انجمن پسته گفت: با توجه به سیاست‌های ارزی دولت در خصوص نحوه بازگشت ارز، تجار ایرانی نمی‌توانند پسته صادر کنند و در بازارهای خارجی رقابت کنند.

صالحی با بیان اینکه بخش زیادی از پسته سال گذشته در دست دلالان مانده است، تصریح کرد: به دلیل اینکه خرید خود را با ارز آزاد انجام می‌دهیم و پس از صادرات باید ارز را برگردانیم به صورت نصف و به قیمت، اگر کمتر بفروشیم، این امر باعث می‌شود تا تجار پسته متحمل ضرر و زیان زیادی شوند و عملاً نتوانند صادرات و رقابت در بازارهای بین‌المللی داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته گفت: مشکلی با بازگشت ارز نداریم و متعهد هستیم ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانیم اما مشکل در قیمت آن و دولت است. نباید وانمود کرد که از ما ارز برگشتی را با قیمت کمتری می‌خواهند. در هر صورت ما نیز متحمل ضرر شدیم و معتقدیم که قیمت سفارش در هر صورت نادرست بوده و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

به دلیل کمبود آب، افزایش تولید نداشته ایم

وی در خصوص تولید پسته در ایران و پیشرفت آمریکا در تولید این محصول گفت: متاسفانه در کشور ما به دلیل مشکل کم آبی در تولید با مشکل مواجه شده ایم و به همین دلیل کشوری مانند آمریکا در تولید پسته از ما پیشی گرفته است.

صالحی گفت: تلاش ما این است که با روش های مناسب تر باغداری، آبیاری، ارقام مناسب و ... سطح زیر کشت را افزایش دهیم. افزایش میزان تولید در واحد سطح. در این صورت مال کوچک یکی از مشکلات اساسی باغات ماست و همین مشکل باعث شده راندمان در مصرف آب و سایر نهاده ها پایین بیاید.تولید حدود 200 هزار تن پسته

سرمازدگی در برخی مناطق تولید را کاهش داده است

صالحی با بیان اینکه تا پایان تابستان و با بررسی دقیق تر وضعیت، برآورد دقیق تری از میزان تولید پسته امسال حاصل می شود، گفت: در حال حاضر برآورد اولیه ما این است که امسال 200 هزار تن از این محصول برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا با تولید حدود 500 هزار تن پسته رتبه اول تولید پسته در جهان را دارد، گفت: در تولید پسته عقب نشینی نکرده ایم اما به دلیل مشکلات کم آبی نتوانسته ایم جلو برویم. اما آمریکایی ها پیشرفت زیادی در تولید پسته داشته اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته تصریح کرد: تقریبا 80 درصد پسته تولیدی ایران صادر می شود. در ایالات متحده بین 80000 تا 100000 تن مصرف داخلی دارند و حدود 400000 تن را به بازارهای جهانی عرضه می کنند.

صالحی درباره نحوه رقابت پسته آمریکایی با محصولات ایرانی در بازارهای جهانی گفت: در برخی بازارها مانند چین یا روسیه به دلیل اینکه معافیت های گمرکی برای پسته ایرانی بیشتر است، شرایط برای پسته ایران بهتر است. اما اتفاقی که می افتد این است که پسته آمریکایی در کشور ثالث با برچسب پسته ایران و با تعرفه گمرکی کمتر به چین و روسیه صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه سیاست‌های دولت در زمینه بازپرداخت ارز و حاشیه سود کم صادرات پسته باعث شده رقابت‌پذیری ما کم شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته همچنین بیان کرد: استان های کرمان، خراسان، یزد، فارس، سمنان و برخی دیگر از استان های کشور بیشترین تولید پسته را دارند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای