خبر فوری
شناسه خبر: 46347

قاچاق میوه در مقابل قاچاق بنزین در مرزهای شرقی

واردات غیرمتعارف انبه به ایران

رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی گفت: واردات انبه به ایران به طور غیرعادی افزایش یافته است بنابراین واردات قانونی آن دیگر سودی ندارد و اگر این ضرر ادامه پیدا کند می توان نتیجه گرفت که در مرز اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

واردات غیرمتعارف انبه به ایران

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی ایران در خصوص ورود قاچاق میوه به ایران در مقابل قاچاق بنزین در مرزهای شرقی کشور اظهار کرد: در این راستا شاهد ورود قاچاق میوه به ایران هستیم. وی گفت: در خصوص قاچاق سوخت باید مسئولان پاسخگو باشند اما امروز قیمت عمده فروشی انبه در بازار عمده فروشی به کیلویی 80 هزار تومان کاهش یافته است.اگرچه تا دو هفته پیش این قیمت 150 هزار تومان بود اما این کاهش قیمت حکایت از افزایش واردات انبه و افزایش عرضه صیفی جات دارد.

واردات انبه به ایران به طور غیرعادی افزایش یافته است

وی ادامه داد: میزان انبه موجود در بازار نشان می دهد که واردات انبه به ایران به طور غیرعادی افزایش یافته است، بنابراین واردات قانونی آن دیگر سودی ندارد و اگر این ضرر ادامه پیدا کند، می توان نتیجه گرفت که حتما اتفاقی افتاده است.

وی افزود: واردات انبه به ایران بلامانع است و با ثبت سفارش انجام می شود و واردکنندگان با ارز آزاد انبه وارد می کنند اما دور از انتظار نیست که در بازارچه های مرزی سیستان و سیستان قاچاق انبه وجود دارد. بلوچستان و پاکستان جایی که کالاها همیشه مبادله می شده است. این در حالی است که آمار مستندی از قاچاق وجود ندارد اما قیمت های فعلی با واردات با ارز آزاد مطابقت ندارد.

نورانی ادامه داد: قاچاق محصولات کشاورزی علاوه بر ضرر مالی به واردکنندگان قانونی، تبعات منفی دیگری نیز به دنبال دارد، از جمله اینکه سازمان حفظ نباتات نمی تواند آفات کیفی و احتمالی را کنترل کند و حتی نمی تواند از ورود آفات گیاهی به کشور جلوگیری کند. به عنوان مثال ورود غیرقانونی نارنگی و پرتقال در گذشته باعث شده است که امروزه گسترش مگس مدیترانه باغات ایران را تهدید کند. همان طور که از نامش پیداست، قاچاقچی قاب ندارد، بنابراین وقتی انبه یا هر محصول کشاورزی دیگری وارد می کند، به تفاوت ارزش این دو کالا و عواقب واردات آن برای کشور فکر نمی کند.

رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی ایران تصریح کرد: واردات میوه های قاچاق تنها محدود به انبه و مرکبات نیست. در حال حاضر واردات بادام هندی به ایران ممنوع شده و در نتیجه تمامی بادام هندی که در بازار ایران به فروش می رسد، قاچاق بوده و در تمامی شیرینی فروشی ها و بازارها به وضوح وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: این مشکل در مورد موز نیز وجود دارد، ثبت سفارش موز از اواخر بهمن ماه بسته شده است و موزی که هم اکنون وارد می شود با مجوز کسانی که قبلا و الان سفارش داده اند انجام می شود، زیرا سفارش انجام شده است. ثبت نشده است در این بنادر مجوزها با قیمت هر کانتینر موز 250 تا 300 میلیون تومان به فروش می رسد.

نورانی تصریح کرد: علاوه بر بادام هندی، واردات بادام و خشکبار نیز ممنوع است اما انواع وارداتی این دو قلم نیز در بازار به فروش می رسد که قطعا از طریق قاچاق وارد بازار ایران شده است./ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای