آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44903

صنایع دستی بوشهر، تبلوری از ذوق و اندیشه مردم جنوب

استان بوشهر نیز یکی از استان‌هایی است که هنر صنایع دستی در ان رونق دارد و بیش از 15 هزار نفر در 20 رشته مختلف صنایع دستی در این استان اشتغال دارند‌.

صنایع دستی بوشهر، تبلوری از ذوق و اندیشه مردم جنوب

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ استان بوشهر با وسعتی بیش از 23 هزار کیلومتر و جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر، 9 شهرستان جنوب ایران اسلامی و حاشیه خلیج همیشه فارس در خود جای داده است.

در بوشهر به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی و کوتاه بودن فصل کشاورزی مردم از دیر باز با استفاده از مواد اولیه و منابع موجود در این سرزمین مانند پشم و موی دامهای اهلی، برک و الیاف درختان، صدف و گوشواره -های دریایی به تولید کالاهایی از قبیل قالی، قالیچه، گبه، گلیم، عبا، چادرشب، گیوه، نمد، کالاهای حصیری، گرگور، سفال و سرامیک، کالاهای صدفی، مصنوعات چوبی، تزیینی و پارچه رودوزی شده می پرداختند‌. امروزه نیز مهمترین حرفه ی زنان و دختران روستایی تولید مصنوعات دست ساز به ویژه گبه و گلیم بوشهر است که قریب 12 هزار صنعتگر زن در این بخش فعال هستند‌.

گبه گبه، برجسته ترین صنعت دستی و خانگی استان بوشهر است که در بسیاری از روستاها و بعضی مناطق شهری رایج بوده و شغل اول یا حرفه دوم تعداد زیادی از خانواده ها محسوب می شود‌.

گبه از جمله محصولات صادراتی صنایع دستی استان است که با مواد اولیه دستریس و رنگرزی، گیاهی در طرح‌های جدید و مورد پسند بازار خارج از کشور به ویژه در شهرستانهای گناوه و دشتستان تولید می شود‌. نزدیک به 10 هزار صنعتگر گبه باف در استان سکونت دارند که توانایی تولید سالانه 120 هزار مترمربع گبه به ارزش تقریبی 12 هزار دلار را دارا می باشند‌.

گلیم گلیم پس از گبه شاخص ترین صنعت دستی استان بوشهر است که به طور عمده توسط زنان و دختران ساکن در مناطق روستایی به ویژه در شهرستانهای دشتی، کنگان و دشتستان بافته می شود‌.

گلیم بوشهر به دلیل شادابی طرح و رنک و کیفیت برتر بافت و اصالت هنری از بازار خوب داخلی و صادراتی برخوردار است و در صورت رونق فعالیت امکان تولید 50 هزار مترمربع گلیم به ارزش تقریبی 2 میلیون دلار توسط 2 هزار نفر صنعتگر بافنده موجود است ‌.

قالی و قالیچه قالی و قالیچه نیز در نقاط مختلف استان توسط روستاییان بومی و عشایر ساکن در مناطق یادشده با طرح و نقشه های شکسته و هندسی شبیه قالی عشایر فارس بافته می شود. در مناطق شهری نیز این صنعت توسط زنان و دختران به شیوه قالب های متداول در سایر نقاط کشور کم و بیش بافته می شود‌.  

عبای شتری عبای شتری از جمله کالاهای منحصر به فرد تولید شده در استان بوشهر است که با پشم و کرک شتر توسط زنان محلی ریسیده و سپس در کارگاه های سنتی توسط مردان استادکار بافته می شود .

عبای تولیدی در بوشهر به دلیل ثبات رنک و لطافت و دوام پارچه آن مرغوب ترین نوع عبا محسوب می شود که هم در داخل و هم در ممالک عربی مشتریان فراوانی دارد‌.

حصیر بافی به دلیل فراوانی برک و الیاف درخت خرما و گیاهان خودرو در مناطق باتلاقی و شوره زار انواع تولید کالاهای حصیری از دیرباز رایج بوده است که از آن جمله انواع کلاه، سبد جانانی، تک و فرش حصیری و به تازکی کپو و کالاهای تزیینی را می توان نام برد‌.

گرگور بافی گرگور که یکی از وسایل صید ماهی است و با سیم گالوانیزه بافته می شود و در سواحل طولانی استان کاربرد فراوانی دارد و به استانهای مجاور نیز صادر می شود‌.

شهرستان‌های بوشهر، دیلم، گناوه، کنگان، دیر و اهرم از مراکز تولید گرگور است و تعداد قابل توجهی کارگاه گرگور بافی به ویژه در دیلم و بوشهر با اشتغال 480 نفر دایر می باشد ‌.

سفالگری به دلیل اهمیت آب در منطقه گرم و کم آب بوشهر تهیه وسایلی از قبیل کوزه آب، حبانه،کوزه قلیان،سرقلیان، کاسه، بشقاب و غیره با استفاده از خاک رس موجود در مناطق مجاور از دیرباز در شهرهای استان رایج بوده است.

 صدف سازی وفور صدف و گوشواره های دریایی در سواحل طولانی استان امکان تولید کالاهای جذاب و زیبای صدفی و دریایی را فراهم ساخته است که نیازمند حمایت و سرمایه گذاری در جهت تامین بنیه مالی صنعتگران و آموزش روشها و طرحهای مورد پسند بازار و ایجاد کارگاههای مجهز است‌.

معرق و صنایع چوب ساخت انواع ماکت لنج و کشتی و تابلوهای معرق جنوب نیز در نقاط مختلف استان رایج می باشد که به دلیل اهمیت این رشته کارگاههای آموزشی برای کلیه علاقه مندان در این استان دایر می شود‌.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای