خبر فوری
شناسه خبر: 3208

صدف، غذایی سالم و پایدار

صدف ها غذایی بسیار مقوی و متعادل هستند. بیش از 200 گونه صدف در سراسر کره زمین وجود دارد،اما فقط بخشی از آن خوراکی است.

صدف، غذایی سالم و پایدار

اخبار سبز کشاورزی، صدف های خوراکی شناخته شده، صدف های شرقی، صدف های اقیانوس آرام، صدف های اروپایی و صدف های سنگی سیدنی هستند. تاریخچه غذایی صدف ها به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد که شواهدی از آن دربرخی مناطق ساحلی دیده شده است.

در دهه 1800 صدف خوراکی یک ماده غذایی بسیار رایج بود به طوری که فروشندگان خیابانی در شهرهای بزرگ نرم تنان دوتایی دلپذیر را به رهگذران می فروختند. در اواخر قرن 20، عمدتا صدف ها غذای مخصوص بودند؛ با این حال، امروزه با افزایش گرایش به غذاهای سالم و پایدار، صدف دوباره برای بسیاری از مصرف کنندگان به یک گزینه غذایی مطلوب تبدیل شده است.

بیشتر صدف های پرورش یافته و فروخته شده در ایالات متحده از نوع صدف های اقیانوس آرام یا صدف های شرقی هستند. منشاء اصلی صدف های اقیانوس آرام، آسیا است که تا حد زیادی جایگزین صدف های بومی در امتداد سواحل غربی( آمریکا) شده اند.صدف های شرقی بومی مناطق ساحلی اقیانوس اطلس از ماین تا فلوریدا و خلیج مکزیک وجود دارند.

صدف های متناسب با طیف وسیعی از شوری، در قسمت های میانی تا بالایی مصب هایی که شوری متوسط تا کم است و در تالاب ها و آبهای ساحلی حاوی نمک زیاد، رشد می کنند.مانند انگور، عطر و طعم صدف نیز از منطقه ای به منطقه دیگر تغییر می کند و به صورت فصلی شرایط منحصر به فرد آبهای محل زندگی شان را نشان می دهد.

صرف نظر از اینکه صدف شور یا شیرین باشد، فواید سلامتی آن بی شمار است. صدف ها کم چربی، پروتئین زیاد و منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های D و B12 هستند. کمتر از شش صدف خوراکی متوسط مواد معدنی ضروری مانند آهن، روی، منیزیم، فسفر، سلنیوم، منگنز و مس را تأمین می کند.

صدف فراتر از مزایای تغذیه ای، فواید مهم بسیاری را برای محیط هایی که در آن رشد می کنند، دارد.هم کیفیت آب را بهبود می بخشد و هم زیستگاه مهمی را برای موجودات مختلف فراهم می کند. علاوه بر این، چه از جمعیت وحشی برداشت شده و چه صدف های پرورش یافته در مزرعه باشد، یک محصول دریایی پایدار است.

مصرف کنندگان باید از روشهای مناسب دست زدن آگاه باشند و صدف را از فروشنده معتبر غذاهای دریایی خریداری کنند.

توجه داشته باشید که صدف ها را قبل از استفاده باید در یخچال نگهداری کنید. صدف را می توان در یخچال و در ظروف قابل تنفس خشک کرد.

هنگام خرید و تهیه، از زنده بودن صدف مطمئن شوید. صدف های زنده پوسته هایی کاملا بسته دارند و در صورت ضربه زدن به هم ، یک صدای بلند و برخلاف صدای توخالی دارند.

برخی ممکن است بگویند که شما فقط در ماههای "R" ( از سپتامبر تا آوریل)باید صدف بخورید. این گفته به زمانی برمی گردد که یخچال و فریزر محدود بود و اکنون دیگر قابل استفاده نیست. امروزه صدف خوراکی به طور گسترده در دسترس است و در طول سال نیز خورده می شود.

هشدار:

گرچه صدف ها با دقت مرتب و بسته بندی و توزیع می شوند، اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که آنها ممکن است باکتری های طبیعی را با خود داشته باشند که برای انسان مضر است. برخی از باکتری های موجود که از نوع Vibrio هستند، در طول تابستان در صدف های پرورش یافته در برخی مناطق افزایش می یابند. صدف هایی که حاوی مقادیر زیاد ویبریو هستند، اگر به صورت خام خورده شوند تولید بیماری می کنند. این باکتری در بدن انسان منجر به ابتلا به سرطان، بیماری کبد ودر شرایطی نقص ایمنی بدن می شود. چنین افرادی باید قبل از قرار دادن صدف در رژیم غذایی با پزشکان خود مشورت کنند.

منبع: مارین آکوالچر

مترجم: معصومه صالحی وزیری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای