خبر فوری
شناسه خبر: 3226

کدو حلوایی ارزشمندتر از پخت و پز

کدو حلوایی ارزشمندتر از پخت و پز

کدو حلوایی ارزشمندتر از پخت و پز
کدوحلوایی یک ماده غذایی مفید ومغذی است که و میزان کالری کمی دارد و باعث چاقی نمی شود. نام دیگر کدو حلوایی کدو تنبل است.
انواع مختلفی از کدو حلوایی داریم که به صورت گلابی شکل وگرد دیده می شود.
کدو حلوایی دارای ویتامین ث ،پتاسیم،مس،منگنز ،ریبوفلاوین،ویتامین Eو آهن است.

کدو حلوایی وتقویت سیستم ایمنی:

در دورانی هستیم که ویروس کرونا در کل جهان همه گیر شده که به همین دلیل باید تغذیه مناسبی داشته باشیم تا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. اگر بتوانیم سیستم ایمنی خودمان را قوی کنیم این سیستم ایمنی می تواند با انواع ویروس ها از جمله کرونا مبارزه کند.
به چه دلیل کدو حلوایی در برابر ویروس ها از ما محافظت می کند؟
کدو حلوایی به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و به دلیل داشتن رنگ نارنجی حاوی کاراتنوئید ها می باشد. از کاراتنوئید های مشهور می توان به بتا کاروتن اشاره کرد. بتاکاروتن پیش ساز ساخت ویتامین A می باشد .ازآنجایی که مصرف مواد غذایی حاوی کاراتنوئید با کاهش ابتلا به برخی بیماری ها همراه است، پس کدو حلوایی می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

فواید کدو حلوایی برای بدن:

1-کدو حلوایی پخته شده سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.
2-ادرار آور و تب بر است.
3-برای درمان قولنج مفید است.
4-اگر کدو حلوایی را پخته وبه صورت کرم به صورت بمالید و نیم ساعت بماند رنگ چهره را براق و زیبا می کند. علت آن آنزیم آلفا هیدروکسی اسید است که به افزایش حجم سلول های پوستی، روشن شدن و صاف کردن پوست و یک لایه برداری از پوست کمک می کند. ویتامین های A و C موجود در کدوحلوایی به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد و افزایش تولید کلاژن برای جوان سازی پوست کمک می کنند. روی (Zn) موجود در دانه کدو تنبل نیز به کاهش تولید روغن در بدن می انجامد و کاهش آکنه های پوستی را به دنبال دارد، در حالی که اسیدهای چرب ضروری را افزایش داده و موجب آب رسانی بیشتربه سطح پوست می گردد.
اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های A، C و E به افزایش رطوبت مو و حفظ حجم سلول پوست سر و درمان التهاب کمک می کنند.
5-باعث تقویت مغز می شود.
6-مفید برای سلامت چشم ها.
7-به دلیل داشتن پتاسیم تاثیر مثبتی روی عروق داشته و برای کنترل فشار خون مفید است.
8-برای رفع یبوست خوب است.
9-کدو حلوایی به دلیل داشتن فسفر باعث تقویت استخوان ها ومینای دندان می شود.
10-خاصیت ضد التهابی دارد.

خواص مختلف تخم کدو حلوایی:

تخم کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی-منبع خوب آنتی اکسیدان ها -سرشار از منیزیم-کاهش ابتلا به برخی سرطان ها-کمک به سلامت پروستات و مثانه-کمک به سلامت قلب-سرشار از فیبر-کاهش قند خون-بهبود کیفیت اسپرم-کمک به خواب راحت، است.
کم تر دیده شدن کدو حلوایی در صنایع غذایی در ایران:
ما می توانیم از کدو حلوایی در صنایع غذایی نیز استفاده کنیم. اما در کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده وتقریبا هیچ گونه استفاده ای به جز پخت آن در خانه نمی شود.

کاربردهای مختلف کدو حلوایی که می توان در صنایع غذایی استفاده شود:

ازکدوحلوایی می توان به انواع دسرکیک،حلوا،پای کدوحلوایی،بستنی،کنسرو و پودر و انواع غذاهای مختلف با اشاره کرد. اگرچه توجه کم تری به کدو حلوایی شده است اما می توان استفاده بهتری از آن نمود و درآمد زایی خوبی داشت اما در کشور ما با اینکه کدو حلوایی ماده غذایی خوشمزه و پرخاصیتی می باشد به این ماده غذایی توجه کافی نمی شود.

دستور تهیه یکی از محصولات کدو حلوایی :

حلوای کدو حلوایی:
آرد-کدو حلوایی-زعفران-روغن مایع -دارچین-گلاب-شیره-کره
ابتدا آرد را تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود بعد روغن مایع را اضافه می کنیم و آرد را سرخ می کنیم تا زمانی که رنگ آن تغییر کند .
کدو حلوایی را خرد کرده و با کمی آب می پزیم و خوب له کرده وبه آرد اضافه می کنیم و سپس شیره ای که شامل زعفران -کره-گلاب-ودارچین است را که بر روی حرارت به غلظت رسیده است اضافه می کنیم.
الهام محمدی قشلاقی
کارشناس ارشد صنایع غذایی
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای