خبر فوری
شناسه خبر: 38833

پودر میوه جایگزینی مناسب برای میوه‌اصلی

میوه‌ها در صورت فرآوری می‌توانند در چهار فصل سال عرضه شوند که پودرها به دلیل تنوع، یکی از آن موارد است.

پودر میوه جایگزینی مناسب برای میوه‌اصلی

اخبار سبز کشاورزی؛صنایع فرآوری موادغذایی به اشکال تبدیلی و تکمیلی به‌دلیل نیاز مستمر مصرف‌کنندگان در سراسر زمین، پیوسته توام با موفقیت بوده است.

آنچه در رابطه با موادغذایی، نوشابه‌ها، شیرینی‌ها و … است، روندی دائمی داشته و از نظر اقتصادی، ایجاد اشتغال و سودآوری و تجارت بین‌المللی، شکلی پایدار دارد. اگر چه بسیاری از میوه‌ها بنابر ویژگی‌ها و طبیعت آن‌ها فقط در بازه‌های زمانی کوتاهی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارند، اما در صورت فرآوری و تبدیل آن به شربت، نوشابه، میوه‌های خشک، اسانس، پودر و … می‌توانند در چهار فصل سال، بنابر سلیقه متقاضیان عرضه شوند که پودرها به دلیل تنوع، یکی از آن موارد است.


بیشتر بخوانید: کاکتوس گیاهی که هم غذاست، هم میوه


پودر میوه در واقع شکل دیگری از میوه‌های خشک است که می‌توان آن را به شکل ذرات درشت یا گرانول و نیز به شکل پودرهای نرم تولید و در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد. این پودرها می‌توانند از میوه‌های کاملا آب گرفته و خشک و یا کاملا یخ‌زده به دست آیند. اساساً میوه‌های کاملا یخ‌زده نسبت به میوه‌های خشک شده، پودر بهتری تولید می‌کنند. میوه‌های تازه، یخ‌زده و خشک، همگی قابلیت پودر شدن را دارند.

پودر میوه در واقع یک جایگزین مناسب برای زمانی است که به میوه‌اصلی دسترسی وجود ندارد و یا در فصل تهیه میوه تازه و اصلی قرار نداریم، به‌عنوان مثال تهیه کردن یک شربت یا نوشابه با طعم هندوانه و خربوزه در زمستان چندان کار ساده‌ای نیست، بنابراین می‌توان برای تهیه چنین شربت‌هایی از پودر آن‌ها استفاده کرد. چنین محصولی را می‌توان همچون سایر مواد پودری مانند: دارچین، زردچوبه، فلفل و … نگهداری و در زمان نیاز استفاده کرد.

موارد مصرف

پودر میوه‌ها مصارف متعددی دارد. استفاده از آن‌ها در ساخت انواع نوشابه شیرینی و آب‌نبات، غذای کودکان برای ایجاد طعم

و مزه مناسب، نانوایی به‌منظور تولید انواع نان، بیسکویت، کیک و سایر مواد پخته شده از غلات؛ انواع اسنک با طعم‌های متفاوت، بسیاری از سُس‌ها که هر یک برای طعم‌دار کردن غذای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دسرها و بستنی‌های میوه‌ای، داروها و شربت‌های دارویی و حتی غذاها به کار برده‌ می‌شوند. چنین تنوع و زمینه‌های استفاده از پودر میوه‌ها می‌تواند انگیزه‌ای جذاب در تولید این کالاها باشد.

قابلیت‌های غذایی پودرها

پودر میوه‌ها و عصاره‌های به دست آمده از آن‌ها در واقع یک ماده فشرده شده و غلیظ از عناصر اصلی، آنتی‌اکسیدانت‌ها، ویتامین‌ها و موادمعدنی است که به راحتی می‌توان آنها را با میوه‌های تازه مقایسه نمود. چنین مزیت‌هایی برای افرادی که بنا بر دلایلی قادر به خوردن مقادیر زیادی از میوه‌ها در طول روز نیستند فرصتی برای تامین عناصری چون ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدانت‌ها و … است.

تولید پودر میوه

برای تولید پودر میوه یخ‌زده، میوه‌های تازه طی یک پروسه از روند یخ‌زدگی خشک قرار گرفته و به آرامی آب گرفته می‌شوند و با چنین روشی بخش زیادی از مواد غذایی خواص میوه‌ها و ساختار مولکولی آن‌ها حفظ می‌شود. پس از این مرحله، میوه‌های بدون آب و خشک شده، ساییده و پودر می‌شوند. نکته بسیار مهم در این روش، از بین نرفتن طعم و مزه میوه‌ها، حفظ عناصر غذایی و سلامت میوه‌ها است. این پودرها امکان نگهداری درازمدت دارند؛ که مزیتی قابل توجه است.

در زمانی که خریداران، توان خرید و انبار کردن مقدار زیادی میوه در یخچال منزل را نداشته و ضمنا تمایل به مصرف میوه به‌طور روزانه دارند، خرید و نگهداری انواع پودر میوه خشک و مصرف تدریجی آن‌ها، کار را بسیار ساده می‌کند.

نکته مهم دیگر استفاده از میوه‌های کامل و رسیده برای تولید پودر میوه و مصرف خارج از فصل این پودرها است.

با تهیه پودر میوه نه فقط نیاز به مصرف چنین کالاهایی تامین می‌شود، بلکه به محیط‌زیست نیز پاکیزه‌تر می‌ماند و انبوهی از میوه‌های فاسد شده و اضافی به آن وارد نمی‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای