خبر فوری
شناسه خبر: 40371

خصوصیات اسیدها و مواد معدنی ماده خوراکی تهیه شده از سیب

اسیدها و مواد معدنی ترکیبات حیاتی سرکه هستند؛ زیرا در کیفیت طعم و فعالیت، عملکردی بسیار مؤثر دارند.

خصوصیات اسیدها و مواد معدنی ماده خوراکی تهیه شده از سیب

ماده مورد بررسی در این مقاله که به‌عنوان Dsap معرفی می‌شود ماده‌ای شبیه به سرکه است؛ اما فرایند تولید آن متفاوت است. اسیدها و مواد معدنی ترکیبات حیاتی سرکه هستند؛ زیرا در کیفیت طعم و فعالیت، عملکردی بسیار مؤثر دارند.

در سرکه‌ها محتوای اسیدها و مواد معدنی متغیر است و به چندین عامل به‌طور عمده مواد اولیه و روش‌های تولید بستگی دارد در D.sap با تغییر در روش تولید سرکه سعی شده است تا کیفیت ماده تولیدی بهبود یابد برای بررسی D.sap از آزمایش‌های کروماتوگرافی مایع با کارانی بالا (IIPLC) و اسپکترومتری نشری پلاسمای جفت شده القایی (ICP-OES) استفاده شده است تا نتایج مورد تحلیل قرار بگیرد.

اخبار سبز کشاورزی؛ با مشاهده نتایج می‌توان دید که از D.sap می‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری 19-Cavid استفاده کرد. همچنین این ماده تفاوت بسیاری با انواع سرکه دارد.

واژگان کلیدی: Disap، اسید اورگانیک، اسید فولیک ICP-OES HPLC

1- مقدمه

سرکه، به‌عنوان یک چاشنی و مواد نگهدارنده مواد غذایی در سراسر جهان با فرآیند تخمیر از غلات یا میوه‌ها در بسیاری از کشورها مانند چین، اسپانیا و ژاپن تولید می‌شود.2013 .Qi et al تعداد زیادی از گزارش‌ها حاکی از آن است که سرکه‌ها دارای اثرات ضدمیکروبی پاتوژن‌های ناشی از مواد غذایی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند 2015 .Chou et al) آنها همچنین می‌توانند لیپیدها را کاهش دهند، از فشار خون بالا جلوگیری کرده و از شاخص قند خون غذایی کربوهیدرات‌ها بکاهد و غیره (2014 .Chen et al)

در بازار امروز تقاضای فزاینده‌ای برای سرکه میوه‌ای که به‌عنوان یک محصول غذایی سالم به فروش میرسد وجود دارد. سرکه‌های میوه‌ای مانند سرکه خرمالو، سرکه سیب و سرکه عناب عمدتاً از انواع مختلف میوه و بقایای آنها با تکنیک‌های مدرن فرآوری مواد غذایی و تخمیر ساخته می‌شوند. (2011 .Ubeda et al) سرکه سرشار از اسیدهای اورگانیک، اسیدهای فنولیک ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

اسیدهای فنولیک به‌دلیل توانایی آنها در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که ممکن است در بدن ایجاد شده و منجر به سرطان و انواع بیماری‌ها شود نقش مهمی در حفظ سلامت دارند اسیدهای اورگانیک عناصر شیمیایی مهمی هستند که در خاصیت‌های سرکه مؤثر هستند و ممکن است نقش محافظتی در برابر بیماری‌ها داشته باشند. (2008 Lital) محتوای اسیدهای موجود در سرکه‌ها می‌تواند اطلاعاتی در مورد منبع ماده اولیه روشهای تولید و رشد میکروبیولوژیکی ارائه دهد. (2009 .Crozier et al)، بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تجزیه و تحلیل D.sap و تعیین کاربرد D.sap در درمان بیماری ها است.

2-مواد و روش‌های تحقیق

1-2 مواد

در این تحقیق D.sap مورد آزمایش توسط آقایان حسین دژاکام و امین دژاکام فرآوری شده است که توسط اعضای جمعیت انسانی کنگره 60 مصرف می‌شود.

2-2 روش‌ها

در این تحقیق برای بررسی D.sap از آزمایشهای کروماتوگرافی مایع با کارانی بالا (HPLC) و اسپکترومتری نشری پلاسمای جفت شده. القایی (ICP-OES) استفاده شده است تا نتایج مورد تحلیل قرار بگیرد برای آزمایش HPLC از آزمایشگاه برتر معیار دانش پارس و برای آزمایش ICP-OES از آزمایشگاه بیم گستر تابان استفاده شده است.

1-2-2 آنالیز HPLC برای اندازه گیری اسیدها

6 نوع اسید، شامل اسید سیتریک تارتاریک اسید گالیک اسید لاکتیک اسید مالیک اسید و اسید استیک توسط آنالیز HPLC اندازه گیری شده است.

نمونه اسیدها از شرکت مرک آلمان تهیه شده است. آزمایش توسط دستگاه شرکت Agilent مدل 1260 و دارای آشکار سازهای فلورسانس و آرایه دیودی انجام شده است.

1-2-2 آنالیز ICP-OES برای اندازه گیری مواد معدنی

اسپکترومتری نشری پلاسمای جفت شده القایی (ICP-OES) یکی از مهمترین روشهای دستگاهی آنالیز عنصری است. از این روش می توان برای اندازه گیری عناصر با حدود تشخیص در حد ppm استفاده کرد.

برای این تحقیق از دستگاه SPECTRO ARCOS ICP-OES استفاده شده است.

3 -نتایج

نتایج حاصل از آزمایش HPLC در جدول 1 آورده شده است. با توجه به مقدار اسید استیک که ماده اصلی سرکه می باشد. Dsap در دسته سرکه بالزامیک قرار میگیرد در نتیجه در جدول 2 مقدار اسیدهای سرکه بالزامیک آورده شده است. در جدول شماره 3 نتایج حاصل از آزمایش ICP-OES آورده شده است.

جدول 1 - استایج آزمایش HPLC

نام اسید

Dsap (%)

سیتریک اسید

0.029

تار تاریک اسید

0.013

گالیک اسید

0.00027

لاکتیک اسید

1.1

مالیک اسید

0.017

استیک اسید

2.5

حدول 2 نتابج

نام اسید

بالزامیک (%)

سیتریک اسید

0.083

تار تاریک اسید

0.506

گالیک اسید

0

لاکتیک اسید

0.05

مالیک اسید

0.836

استیک اسید

2.65

جدول 3 عاید آزمایش ICP-OES واحد اعداد PPM می باشد.

 

B

Ca

K

Mg

Cr

Fe

Mn

Na

P

S

Zn

D.sap

2.4

43.72

1282.01

24.86

0.01

4.8

0.24

3.31

69.8

4.14

0.24

بالزامیک

0

60

20

10

0

0

0.6

20

0.3

0

0

4 - تحلیل

1-4 تحلیل اسیدها

با مقایسه جدول 1 و 2 می‌توان مشاهده کرد که ماده Disap و سرکه بالزامیک تقریبا به یک اندازه استیک اسید دارند که کمتر از سرکه‌های صنعتی است و این دلیل طمع مطبوع Disap و سرکه بالزامیک است با بررسی دیگر اسیدها می‌توان تفاوت بین D.sap و سرکه بالزامیک را مشاهده کرد.

یکی از اسیدهای Disap که 20 برابر بیشتر از سرکه بالزامیک است اسید لاکتیک می طرح تحقیقاتی که در سال 2017 در دانشگاه جورجیا آمریکا انجام شد نشان داد که اگر اسید لاکتیک به صورت بخار گرم در موش ها مصرف شود، می توان امکان ابتلای موشها به آنفولانزا نوع A شدید را کاهش داد و همچنین در موش های میتلا به آنفولانزا نوع A زمان بهبودی کاهش مییابد (2017 .Juang et al

با توجه به تجربیات اعضای کنگره 60 در درمان بیماری -19-Covid میتوان مکانیزم عملکرد اسید لاکتیک موجود در D.sap را در مقابل 19-Covid مانند عملکرد اسید لاکتیک در برابر آنفولانزای نوع A دانست.

2-4 تحلیل مواد معدنی

در جدول 3 تفاوت فاحش بین مواد معدنی سرکه بالزامیک و D.sap را میتوان مشاهده کرد. دلیل اصلی این تفاوت استفاده از مواد اولیه بهتر در تهیه D.sap می باشد.

یکی از تفاوتها در مقدار پتاسیم میباشد. پتاسیم در بدن کاربردهای مختلفی دارد. در افراد سیگاری یا مصرف کننده مواد مخدر، معمولا کمبود پتاسیم مشاهده میشود که باعث پیوست نامنظمی ضربان قلب و خستگی میشود که D.sap با غنی بود از پتاسیم در حل این مشکل میتواند کمک کند.

5 -نتیجه گیری

با بررسی تحلیل ها می توان به این نتیجه رسید که D.sap ماده ای کلا متفاوت از انواع سرکه میباشد و از D.sap می توان در درمان بسیاری از بیماری ها به دلیل غنی بودن از مواد معدنی استفاده کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای