آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44786

انواع محصولات قهوه و تفاوت‌های آنها را بشناسیم

پرسش‌های زیادی درباره تفاوت پودر قهوه با قهوه فوری، نسکافه و کافی‌میکس پرسیده می‌شود. این که کافی‌میکس، کاپوچینو و قهوه چه تفاوتی با هم دارند؟ فرق میان قهوه فوری با قهوه پودری معمولی و نسکافه در چیست و کافئین کدامیک بیشتر است؟

انواع محصولات قهوه و تفاوت‌های آنها را بشناسیم

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ دانه‌های خام و سبز رنگ قهوه، درون گیلاس‌های قرمز رنگ قرار دارد که پس از استخراج آنها از درون میوه به روش‌های مختلف، بسته‌بندی و برای مصرف در کشورهای دیگر حمل می‌شوند.

مرحله بعدی برشته کردن قهوه است که در این مرحله عطر و طعم خاص قهوه خلق می‌شود و امروزه، آن را به صورت دانه کامل برشته شده یا به شکل پودر در بازار می‌بینیم.

با توجه به این که قهوه در چه کشور و چه منطقه‌ای کشت شده باشد، طعم و رنگ متفاوتی دارد و با توجه به روش یا دستگاهی که قهوه را دم می‌کنند و همچنین میزان شکر و شیری که به آن افزوده می‌شود، نام‌های مختلف کاپوچینو، کافی میکس و ... به خود می‌گیرد.

تفاوت قهوه فوری با قهوه معمولی

این روزها در قفسه فروشگاه‎ها و در میان انواع دانه‌های قهوه، پودری یا کافی‌میکس، شاهد انواع قهوه‌های فوری نیز هستیم. اما این قهوه چه فرقی با قهوه معمولی دارد؟

دانه قهوه همچون دانه‌های دیگر حاوی مواد محلول و نامحلول است؛ یعنی اگر دانه قهوه برشته شده را آسیاب کرده و توسط آب داغ عصاره‌گیری کنیم، مواد محلول در آب حل و مواد نامحلول نیز ته‌نشین می‌شوند.

حال اگر در صنعت با استفاده از یک صافی، رسوبات را حذف و محلول حاصل را تغلیظ و سپس خشک کنند، «قهوه فوری» به دست می آید که به محض ریختن آن در آب جوش، قهوه آماده مصرف به‌دست می‌آید.

رنگ انواع قهوه فوری قهوه بسته به نوع، شرایط برشته کردن و روش خشک کردن با یکدیگر متفاوت است و نشان دهنده فساد یا تعیین‌کننده کیفیت و طعم محصول نیست.

قهوه‌های فوری « برند نسکافه»

در نیمه دوم قرن بیستم، انواع قهوه فوری (Instant Coffee) در بازار اروپا و آمریکا عرضه شد. این قهوه در واقع پودر عصاره دانه قهوه است که نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل کردن مقداری از آن در یک فنجان آب داغ، قهوه آماده به دست می ‎آید.

این نوع قهوه در آغاز مخالفان جدی در میان طرفداران قهوه داشت؛ چراکه قهوه‌نوشان حرفه ‎ای معتقد بودند طعم و عطر واقعی این نوشیدنی در بسته‎ بندی‎ های قهوه فوری از دست می‌رود.

اما امروزه با پیشرفت فنآوری تولید قهوه فوری، دیگر فاصله میان‌کیفیت این دو نوع قهوه به کلی از میان رفته و حتی قهوه فوری طرفداران بیشتری پیدا کرده است؛ چون این نوع قهوه معمولا پس از سایش، پروسه تولید را طی می‌کند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم می‌‎شود.

اولین شرکتی که قهوه فوری را راهی بازار جهانی قهوه کرد، شرکت معروف Nestle با برند نسکافه بود. بنابراین نسکافه نام برندی از انواع برندهای تولید‌کننده قهوه‌های فوری است و نام محصول نمی‌باشد.

تفاوت کافی میکس با قهوه فوری

قهوه فوری محصول کاملاً خالص قهوه است که از فرآوری دانه‌های قهوه بدون هیچ‌گونه افزودنی حاصل می‌شود، اما کافی‌میکس (قهوه مخلوط) در صنعت از مخلوط قهوه فوری، پودر خامه‌ای‌کننده همراه قهوه، پودر شکر و برخی افزودنی‌های دیگر تهیه و پس از حل شدن در آب داغ به سرعت آماده مصرف می‌شود.

بیشتر کافی میکس‌های آماده حاوی شکر بوده و در نتیجه مبتلایان به دیابت مجاز به مصرف هر نوع نوشیدنی حاوی قهوه نیستند.

البته کافی‌میکس بدون شکر با عبارت «Sugar Free» یا 2in1 که روی بسته ‎بندی آن قید شده برای بیماران دیابتی، مبتلایان به اضافه وزن و البته برای افراد سالم در بازار موجود است که معمولا طعم تلخ ‎تری دارد و فقط از ترکیب قهوه و پودر خامه ‎ای‎ کننده همراه قهوه تهیه شده است.

لازم است بدانید اگر کافی‎میکس بدون شکر را انتخاب می‎کنید، گمان نکنید که بدون کالری است؛ زیرا پودر همراه آن کالری‎زاست و حتی انواع کم‎چرب آن هم میزانی کالری دارد، اما قهوه خالص تقریبا بدون کالری است.

کافئین قهوه فوری

به گفته متخصصان علوم غذایی، میزان کافئین قهوه فوری کمتر از قهوه معمولی است و هر دو فنجان قهوه فوری به اندازه یک فنجان قهوه معمولی کافئین دارد. البته لازم است بدانید مقدار کافئین یک فنجان قهوه همیشه ثابت نیست؛ زیرا به نوع، شیوه دم کردن و میزان پودر آن بستگی دارد.

تحقیقات نشان داده است از آن جا که بیش از پنج تا شش ساعت طول می‎ کشد تا کافئین قهوه از بدن دفع شود، نوشیدن یک فنجان آن هنگام عصر، بر خواب شبانه تاثیر می گذارد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای