آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44794

کدامیک کافئین بیشتری دارد؟

کافئین در قهوه برشته شده تیره و روشن

برخی از افراد به دلیل اینکه قهوه برشته شده تیره دارای غلظت بیشتر و بوی قوی‌تری است، معتقدند که این قهوه دارای کافئین بیشتری است. گروه دیگر معتقدند قهوه برشته شده روشن دارای کافئین بیشتری است.

کافئین در قهوه برشته شده تیره و روشن

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ استدلال این گروه هم این است که قهوه برشته شده روشن، کمتر برشته شده و کافئین کمتری را در حین برشته شدن از دست داده است.

واقعاً کدامیک صحیح است؟

چنانچه در ادامه توضیح داده خواهد شد، هر دو عقیده فوق می‌تواند درست باشد اما دلایل آن صحیح نیست و این بستگی به روش سنجش قهوه در حین آماده‌سازی برای نوشیدن دارد.

با وجود اینکه دانه‌های قهوه در فرآیند برشته کردن، حجم‌شان افزایش می‌یابد، اما به دلیل جدا شدن رطوبت و برخی ترکیبات شیمیایی دچار کاهش وزن می‌شوند.

دانه‌های خام قهوه حاوی 8 تا 12 درصد رطوبت است که حدود 90 درصد این رطوبت در حین فرآیند برشته کردن حذف می‌شود. از آنجایی که دانه‌های قهوه که مدت طولانی‌تری برشته شده، متحمل حرارت بیشتر می‌شوند، کاهش وزن و افزایش حجم‌شان بیشتر است.

از طرف دیگر دانه‌های قهوه برشته شده روشن، توپرتر هستند و این به دلیل آنست که در حین فرآیند برشته کردن، کمتر توسعه یافته‌اند.

در دانه‌های برشته شده تیره، اگر معیار سنجش برای آماده‌سازی بر اساس وزن باشد، عملا شما قهوه بیشتری را برای این منظور مصرف خواهید کرد که این سبب افزایش میزان کافئین در فنجان می‌شود.

بالعکس در دانه‌های برشته شده روشن، اگر معیار سنجش بر اساس حجم (قاشق) باشد عملا با توجه به وزن بیشتر این دانه‌ها، شما باز هم نسبت قهوه بیشتری به آب مورد استفاده برای قهوه اضافه می‌کنید که این نیز سبب افزایش میزان کافئین در فنجان می‌شود.

از آنجایی که بیشتر افراد در منزل قهوه را بر اساس حجم سنجیده و آماده می‌کنند، اگر کافئین جزء فاکتورهای مطلوب نوشیدنی شماست، بهتر است قهوه برشته شده روشن خریداری کنید. اما در کافی‌شاپ‌ها که سنجش بر اساس وزن صورت می‌گیرد، بهتر است در هنگام سفارش قهوه برشته شده تیره سفارش دهید.

در مجموع، رنگ قهوه برشته شده، فاکتوری نیست که شما در خصوص حداکثر مقدار کافئین به آن توجه داشته باشید. تفاوت میزان کافئین بین دانه‌های برشته شده تیره و روشن بسیار ناچیز و قابل اغماض است. بر اساس مطالعات انجام شده، کافئین ترکیب شیمیایی پایداری در فرآیند برشته کردن است و بنابراین فرضیه کاهش آن در حین برشته کردن کاملاً اشتباه است.

توصیه : در مورد میزان کافئین قهوه، شما بایستی بیشتر به گونه قهوه عمل آوری شده توجه داشته باشید. معمولاً گونه «ربوستا» نسبت به «عربیکا» دارای میزان کافئین بیشتری است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای