خبر فوری
شناسه خبر: 39503

دروغی به بزرگی جنگل‌های فرتوت ایران

حتما درباره ایده غیرکارشناسی کاشت یک میلیارد نهال در عرض چهار سال در اواخر سال ۱۴۰۱ که توسط عباسعلی نوبخت و مشاور وی رضا احمدی شنیده‌اید. اخبار سبز کشاورزی؛

دروغی به بزرگی جنگل‌های فرتوت ایران
حتما درباره ایده غیرکارشناسی کاشت یک میلیارد نهال در عرض چهار سال در اواخر سال ۱۴۰۱ که توسط عباسعلی نوبخت و مشاور وی رضا احمدی شنیده‌اید.
اخبار سبز کشاورزی ؛ بگذریم از بحث‌های کارشناسی شامل فقدان عملیات شناسایی و آمایشی برای جانمایی و اینکه اساسا این طرح به دست دولت عملیاتی نخواهد شد و اینکه در صورت مشارکت مردم نیز قطعا شکست خواهد خورد؛ چراکه بانیان این طرح مفاهیم اولیه مشارکت را که عدم نگاه از بالا به پایین است مد نظر نگرفته‌اند.
بیشتر بخوانید: کاشت یک میلیارد نهال نمایش یا فرصت احیای جنگل‌ها؟

ده‌ها مشکل زیست‌محیطی کشور

همچنین بگذریم از مشکلات زیست‌محیطی حال حاضر کشور که با خشکسالی طولانی مدت دست و پنجه نرم می‌کند و ده‌ها دلیل قاطع کارشناسی که این لطیفه را خنده‌دارتر می‌کند.
توجه شما را به مصاحبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ رضا احمدی با خبرگزاری ایسنا انجام شده، جلب می‌کنم؛ نامبرده مدعی است که ۱۷۰ میلیون نهال در نهالستان‌های دولتی تولید کرده و مابقی شامل ۸۳۰ میلیون نهال از بخش خصوصی تهیه خواهد شد.

هزینه و بودجه سازمان با هم تطابق ندارد

تعرفه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در تولید متداول گلدان نایلونی به عبارت هر اصله ۵۰۰۰ تومان است، یعنی سازمان منابع طبیعی کشور از امسال رقمی معادل ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده یا خواهد کرد که با بودجه و اسناد این سازمان تطابق ندارد. از طرفی وی گفته، مابقی از بخش خصوصی تامین خواهد شد.
نرخ متوسط هر اصله نهال گلدانی در بازار کشور بین ۲۰ تا ۱۵ تومان است که اگر همان ۱۵ هزار تومان را در نظر بگیریم اعتباری معادل ۱۲۴۵۰ میلیارد تومان برای تهیه ۸۳۰ میلیون اصله باقیمانده لازم خواهد بود.
با یک حساب سرانگشتی باید گفت در مجموع اعتباری معادل ۱۳۰۵۰۸۵۰ میلیون تومان معادل تقریبی ۱۳ هزار میلیارد تومان یا ۱۳ همت فقط برای تهیه نهال نیاز است، این در حالی است که نرخ تورم سال‌های دوم، سوم و چهارم طرح را نیز در نظر نگرفته‌ایم.
بیشتر بخوانید: طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال و حکایت۵۰ تخم‌مرغ

هزینه‌های کاشت و نگهداری ۵ برابر تهیه نهال

هزینه‌های کاشت و نگهداری تا ۵ برابر تهیه نهال خواهد بود که معادل۸۰ همت و در کل نیازمند ۹۳ همت اعتبار است. حال آن‌که سازمان جنگل‌ها از ابتدای تاسیس یک قرنی خود تاکنون چنین اعتباری به چشم ندیده است.
به نظر می‌رسد، عباسعلی نوبخت نگاهی کارشناسی پروژه‌ها و طرح‌ها ندارد و این طرح های به دور از کارشناسی وی می‌تواند اعتبار یک سازمان، نه بلکه یک وزارتخانه و حتی دولت را به باد دهد.
ضروری است دستگاه‌های نظارتی، مجلس شورای اسلامی و حتی شخص وزیر جدا ورود کرده و این مسائل را موشکافانه پیگیری کنند شاید بتوان جلوی این گزافه‌گویی گرفته شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای