آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45614

درخواست مهندسان مشاور معمار و شهرسازان تهرانی برای توقف تعرض به پارک‌های تهران

تعرض به بوستان‌های تهران را متوقف کنید

به‌دنبال حصارکشی بخش زیادی از پارک لاله که گفته می‌شود شهرداری قصد ساخت مکانی فرهنگی در آن دارد، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف تعرض به پارک‌های تهران شدند. این حصارکشی واکنش اعضای شورای شهر تهران را هم در پی داشت.

تعرض به بوستان‌های تهران را متوقف کنید

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ «مهدی چمران»، رئیس شورا، تلویحاً ساخت مکان فرهنگی را تأیید کرده است و می‌گوید قرار نیست درختی در این محدوده قطع شود.

«سوده نجفی»، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، اما اقدامات شهرداری را به باد انتقاد گرفت و این سؤال را مطرح کرد که آیا در تمام دو هزار متر هیچ درختی وجود ندارد؟


بیشتر بخوانید: حصارکشی به «لاله» رسید


حواشی حصارکشی بیش از سه هزار مترمربع از فضای سبز پارک‌ لاله ادامه دارد. انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز تهران در این مورد بیانیه‌ای انتقادی صادر کرد.

شهرساز تهران در این بیانیه‌ با اشاره به اقداماتی مانند تصرف بخش‌هایی از پارک قیطریه و ساخت‌وساز در حریم باغ گیاه‌شناسی، به حصارکشی پارک لاله انتقاد کردند: «هر جای تهران و براساس مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و در چارچوب طرح جامع و تفصیلی تهران، پهنه حفاظت است و دست‌اندازی به هر جایش محکوم است شهرداری مسئول حفظ، نگهداری و مراقبت از آن است و نه مالک آن.»

انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز خواستار جلوگیری از اقدامات شهرداری شدند: «هم‌صدا با سایر نهادهای حرفه‌ای و تخصصی دیده‌بان تهران و هم‌آوا با شهروندان آگاه و صبور، ضمن محکوم کردن این‌گونه اقدامات و تصمیمات تجاوزگرانه به عرصه‌های عمومی همگانی و مردمی تهران و مردود دانستن اقدامات شهرداری از مجموعه مسئولان و مدیران شهری و نظارتی و حاکمیتی انتظار دارد سکوت نکنند و با درک شرایط بحرانی محیط‌ زیستی، انسانی و اجتماعی تهران از ادامه فعالیت‌های مخرب شهرداری تهران جلوگیری کنند.»

چطور در دو هزار متر درختی قطع نمی‌شود؟

حصارکشی پارک لاله واکنش اعضای شورای شهر تهران را هم در پی داشت. سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، روز یکشنبه در جلسه این شورا گفت قرار است در محوطه حصارکشی شده «یک فضای فرهنگی» ساخته شود: «براساس اخباری که به‌صورت غیررسمی از شهرداری شنیده‌ایم، قرار است در آن مجموعه فرهنگی ساخته شود و تأکید داشتند که ساخت این مجموعه بدون قطع درختان صورت خواهد گرفت.»

او با انتقاد از حصارکشی پارک لاله این سؤال را مطرح کرد که چطور قرار است بدون قطع درختان در این پارک ساخت‌وساز انجام شود: «وقتی گفته می‌شود ساخت‌وساز بدون قطع درختان انجام می‌شود سؤال ما این است که در تمام دو هزار متر هیچ درختی وجود ندارد؟ در این بوستان درختان ارزشمند و تنومندی وجود دارد.»

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه پارک لاله فاقد فضایی است که در آن درختان تنومند وجود نداشته باشد، از دستور توقف ساخت‌وساز خبر داد: «گویا ظاهراً با پیگیر‌ی‌های اعضای شورا دستور توقف هرگونه اقدامی توسط معاون خدمات شهری صادر شده است؛ اما وجود این حصار و اخباری که درباره ساخت‌وساز در این پارک منتشر شده است، نگرانی‌هایی برای شهروندان به‌وجود آورده است.»

او از شهردار تهران خواست حصارها برداشته شود: «از شهردار تهران می‌خواهم به‌فوریت نسبت به اطلاع‌رسانی درست و دقیق نسبت به این موضوع اقدام کنند و دستور دهند حصارهایی را که در این پارک کشیده شده است، بردارند.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز می‌گوید مشخص نیست حصارکشی پارک لاله برای چه‌کاری انجام شده، ولی تأکید کرده است که «قرار نیست درختی قطع شود.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، تلویحاً ساخت فرهنگسرا را تأیید کرده، ولی گفته هنوز طرحی ارائه نشده است. او در پایان جلسه این شورا در روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت، در پاسخ به خبرنگاران گفت: «هنوز مشخص نیست برای چه موضوعی این کار انجام شده است. براساس آنچه پرسیده شده است، پس از جشن‌های ماه رمضان احساس شده که در آنجا نیاز به چنین فضایی وجود دارد. این موضوع مطرح شد که درختی قطع نمی‌شود و ما نیز اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود. باید منتظر باشیم طرح ارائه شود.»

چمران همچنین در مورد بحث غیرقانونی بودن ساخت‌وساز در پارک‌ها، به طرحی که در دوره سوم شورا تصویب شده، اشاره کرد و گفت: «در دوره سوم طرحی مصوب شد که در بوستان‌هایی با مساحت بیش از یک هکتار مسجد و کتابخانه احداث شود. البته طرح باید به شورا ارائه شود و هیئت موردنظر طرح را مورد بررسی قرار دهد و اگر نیاز بود احداث شود؛ به شرطی که درختی قطع نشود.»

«مهدی پیرهادی»، عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در جلسه روز یکشنبه در مورد حصارکشی این پارک گفت: «بنده با مسئولان مربوطه تماس گرفتم و بررسی میدانی نیز از بوستان لاله داشتم. یک حصار کارگاهی در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب ایجاد شده است. جنب آتش‌نشانی نیز حصار شکل گرفته و گفته‌اند قرار است فضای خدماتی برای بوستان ساخته شود.»

«مهدی عباسی»، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر هم از علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خواسته این طرح را در نقطه‌ای دیگر اجرا کند. عباسی گفت: «زمین باز در اطراف دانشگاه تهران زیاد است و می‌توان هر برنامه‌ای که شهرداری تهران برای پارک لاله دارد، به آنجا منتقل شود.»

در روزهای اخیر تصاویری از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد قطعه‌ای از پارک لاله به مساحت بیش از سه هزار مترمربع حصارکشی شده است. شواهد نشان می‌دهد در این محدوده که در جنب غربی ایستگاه آتش‌نشانی و روبه‌روی خیابان پورسینا است و سه هزار متر مربع از فضای سبز پارک را شامل می‌شود، قرار است ساخت‌و‌ساز انجام شود. انتشار این اخبار در روزهای اخیر واکنش‌هایی زیادی داشته و شماری از شهروندان، کارشناسان و فعالان محیط‌‌زیست نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. پیش‌ازاین هم موضوع ساخت مسجد در بوستان قیطریه و حواشی زیادی در بر داشت.

زاکانی دست‌بردار نیست

حصارکشی پارک لاله اولین ساخت‌وساز در بوستان‌های تهران نیست. پیش‌ازاین ساخت مسجد در بوستان قیطریه حواشی زیادی به‌دنبال داشت. در تازه‌ترین اتفاق کانال تلگرامی «شهر ما» از ساخت مسجد در پارک خوارزمی خبر داد.

 شهرداری قصد دارد با قطع و جابه‌جایی درختان بوستان خوارزمی (واقع در ضلع شمال‌شرقی تقاطع بزرگراه‌های همت و چمران و سمت غربی بیمارستان بقیه‌الله) در داخل پارک مسجد بسازد.

با این اقدام ۶۰۰ مترمربع از فضای پارک که چندین درخت سبز و بزرگ در آن قرار دارد، تخریب خواهد شد. آن‌طورکه «شهر ما» نوشته «این موضوع در جلسه‌ای که به ریاست علیرضا زاکانی و با حضور تعدادی از مدیران او و دو عضو شورای شهر برگزار شده، به تصویب رسیده و در مرحله اجراست.»

این درحالی‌است که در فاصله کمتر از ۳۰۰متری این پارک، درست در سمت شرقی بیمارستان بقیه‌الله متعلق به سپاه، از سال‌ها قبل یک مسجد جامع بزرگ و باشکوه ساخته شده و هم‌اکنون فعال است./پیام ما

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای