آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46246

هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار که کِشت

شعار امسال روز جهانی مبارزه با بیابان زایی (17 ژوئن برابر با 28 ژوئن) بر مشارکت برای حفظ منابع زمین تاکید دارد.

هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار که کِشت

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، منابعی که به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، از یک سو در معرض تگرگ، سیل، رانش زمین و آتش سوزی های مخرب و از سوی دیگر در معرض تصرف، تخریب و برداشت بیش از حد هستند.

در این شرایط شعار امسال روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی «وحدت برای زمین» است. میراث ما، آینده ما برای تاکید بر این انتخاب شد که بدون همکاری همگان کار حفظ آب و خاک انجام نمی شود و در شرایط فعلی امکان بازآفرینی منابع موجود با شرایط آب و هوایی کنونی و شرایط دست ساز بشر وجود دارد.

یک رویا؛ پس بیایید به داشته های خود راضی باشیم و قدر زحمات گذشته را بدانیم و مباشران شایسته آینده باشیم. زیرا آینده تصویر اعمال و تلاش امروز ماست.

درست است که محیط زیست ایران با تهدیدات زیادی مواجه است که بیشتر آنها اثرات کلان آلاینده و مصرف سوخت فسیلی در کشورهای دارای قدرت لجام گسیخته است و راه حل آن حرکت به سمت اقتصاد سبز و کم کربن است که در توافقنامه پاریس توصیه شده است. و نشست اخیر در دبی اما در مقیاس ملی فرصت های زیادی برای حفظ و تقویت منابع طبیعی وجود دارد.

درست است که کشور ما کشوری کم بارش است، اما پتانسیل زیادی برای استفاده عاقلانه از بارش های ناشی از تغییرات آب و هوایی وجود دارد. درست است که اقتصاد ایران وابسته به منابعی است که روز به روز در حال کاهش و زوال هستند، اما فرصت های بی شماری برای گذار از اقتصادی مبتنی بر بهره برداری از منابع آب و خاک و تخریب محیط زیست وجود دارد.

دشت‌های بی‌پایان و انرژی خورشیدی و بادی بی‌پایان کشور، نعمتی نادر برای تولید و استفاده از انرژی‌های پاک و بسته شدن منابعی است که محیط‌زیست را آلوده می‌کند و به زندگی انسان آسیب می‌رساند.

این باور که هر آنچه را که پشت سر می گذاریم سهم آینده است و معیار نسل های آینده برای قضاوت درباره دانش و بینش ما است، ما را مجبور می کند به دنبال گزینه های زیست سازگار باشیم.

دانش غنی بومی بیابان نشینان از سازگاری با تغییرات اقلیمی و رضایت از مواجهه با مشکلات آب و خاک، سرمایه ارزشمندی برای دوری از رقابت مصرف گرایی و اتلاف منابع موجود است و شاید تلفیق بینش آنها با دانش امروز بتواند آینده بهتری را رقم بزند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای